داستان فریدون، یکی از پر تنش ترین و عبرت انگیزترین داستان های شاهنامه به شمار می آید. داستانی که پایان آن منجر به شکل گیری کاتارسیس نزد مخاطب می شود.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
76 صفحه
کد:
154 mt


قسمت هایی از این مقاله:

پیرنگ یا طرح داستانی

داستان فریدون و پسران با زنجیره ای از روابط علت و معلولی به هم پیوند خورده است. نغمه ثمینی در کتاب خود ((تماشاخانة اساطیر)) خط اصلی داستان فریدون و پسران را این گونه قلمداد می کند: A فریدون سرزمین را بین سه پسر خود، ایرج، سلم و تور تقسیم می کند. a1 روم از آن سلم است. a2 توران از آن تور است. B سلم و تور بر ایرج حسد می ورزند. b1 ایرج با آنها از در دوستی در می آید. C برداران ایرج را می کشند. c1 سوگواری برای ایرج (سوگ ایرج). D منوچهر نوة ایرج به تحریک فریدون از سلم و تور انتقام می گیرد و آن ها را می کشد. (ثمینی،112 :1387).

چنان که می بینیم خطوط داستانی بسان حلقه های زنجیر به هم مربوط بوده و روند داستان را به خوبی ترسیم می کنند. جنبة علت و معلولی حوادث را نیز می توان از روی خطوط داستان تشخیص داد. برای وضوح بیشتر سببیّت در این داستان و روند منطقی حوادث آن، به خلاصه ای که ذبیح الله صفا در کتاب ارزشمند خود ((حماسه سرایی درایران)) از داستان فریدون ارائه داده است اشاره می کنیم: «مهم ترین قسمت داستان فریدون تقسیم ممالک او میان پسران خود، ایرج و سلم و تور و کشته شدن ایرج به دست برادران و کین خواستن منوچهر از عمّان خویش است.

فریدون کشور خود را میان سلم و تور و ایرج قسمت کرد. روم را به سلم و توران را به تور و ایران را به ایرج داد. سلم و تور بر ایرج حسادت بردند و به پدر پیغام فرستادند و خود به کینه جویی آمدند. فریدون ایرج را به مقابله فرستاد و ایرج با برادران از در دوستی درآمد اما آنان بدین کار تن در ندادند و ایرج را بنا به نامردی هلاک کردند. فریدون به کین خواهی ایرج کمر بست و چون منوچهر پدید آمد او را به کین جویی ایرج فرستاد و منوچهر سلم و تور را بکشت)). (صفا،469:1369).


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.