از آن جهت که فریدون در ادبیات ایران شخصیتی اسطوره ای است و حتی ریشه در اسطوره های هند و ایرانی دارد قبل از پرداختن به داستان این شخصیت اسطوره ای در شاهنامه، ابتدا به معرفی او پرداخته.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
23 صفحه
کد:
150 mt


قسمت هایی از این مقاله:

خلاصة داستان فریدون و پسران در شاهنامه

ضحاک با دیدن فریدون و گرز گاوسایش که در چرخش بود رؤیای سال ها پیش خود را به خاطر آورد. فوراً عنان اسب را به سویی دیگر کشاند تا از فریدون دور شود، فریدون رسید و با گرز خود ضربه ای محکم بر سر ضحاک کوبید. از اسب به زیر افتاد. کمند را بیرون کشید و دست و پایش را بست. جنگ پایان یافت و ضحاک را دست و پا بسته به قصر آوردند. روز بعد دستور داد ضحاک را به دماوند کوه ببرند و در چاهی عمیق که در آنجا قرار داشت معلق بیندازند و سنگی بر در چاه نهند و خود بر تخت سلطنت نشست. (معظمی گودرزی،253:1387).

داستان پادشاهی فریدون بعد از ختم غائلة ضحاک طول و تفسیر زیادی ندارد. از دشمن دیرینه کین پدر بازخواست، گیتی را از نابخردان بپرداخت و دست بدان و بدکاران را از کارها کوتاه ساخت و کژ روی ها و جادوگری ها و ستمکاری های دوران ضحاک را به کلی پایان داد.

پس نوبت پادشاهی به افریدون رسید که دیهیم پادشاهی بر سر نهاد. جشنی بزرگ بساخت و همگان از خاص و عام به حضرت آمدند و شادباش گفتند. و دوام دولت او از خدا خواستند. فریدون چون به پنجاه سالگی رسید از دو دختر صاحب سه فرزند گردید. آنان را در دامن بپرورید تا به حد رشد رسیدند. افریدون را چشم به پسران افتاد چون سه تابنده ماه، دیهیم سعادتشان بر سر و فروغ کمال و جمال در چهره پدیدار. بر آن شد که جهان را میانشان تقسیم کند. (بندازی اصفهانی،19:1380). فریدون نخست پسران خویش را می آزماید و آنگاه به فراخور حال هر یک بخشی از مملکت را به وی می سپارد. (رضا،111:1371).


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.