انیمیشن، پویانمایی یا جان بخشی، هنری که برخی از صاحب نظران آن را هنر هشتم نامیده اند؛ هنری پویا و رسانه ای قدرتمند است که اینک با بیش از یک قرن تجربه جهانی بی شک یکی از تأثیرگذارترین اشکال هنری و رسانه ای به شمار می رود
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
20 صفحه
کد:
146 mt
تکامل انیمیشن در جهت سرگرمی کودکان
مهم ترین ویژگی بازی حرکت و جنبش آن است. کودک از سکون جسمی رنج می برد. در جهان او سکوت و سکون تحمل ناپذیر است. اهمیت بعدی بازی برای کودک داشتن بعد تفریح و سرگرمی آن است و بدون آن که خود کودک آگاه باشد بازی اثرات مثبتی نیز در تکوین شخصیت او دارد. در این میان "وسایل بازی" یا همان که بدان اسباب بازی می گوییم جایگاه ویژه ای را در به وجود آوردن لحظات پربار بازی برای کودک دارد.
البته از نظر دور نباشد که گاهی یاد دوران کودکی در بزرگسالان بقدری قوی است که بازی بزرگترها نیز با اسباب بازی کودکان بسیار مفرح و دلچسب می شود، شاید این انگیزه موجب به وجود آمدن "شهرهای بازی" با آن امکانات و وسایل پیچیده صنعتی شده است.
"حرکت" و "بازی" و "اسباب بازی" و اثرات بی شمار آن بر کودک بهانه خوبی است برای مرور تلاش های انسان در "بیان حرکت" و وسایلی که نهایتاً باعث به وجود آمدن "هنر انیمیشن" شده است؛ ابزار و وسایلی که ابتدا دقیقاً جنبه "سرگرمی و تفریح" داشته اند. ابداع ابزارهایی همچون دستگاه دیوراما توسط داگر و برتون ، فانوس خیال توسط چایلد، و چراغ جادویی توسط کشیش کرچر بر مبنای خاصیت فیزیکی چشم که همان ثبات شبکیه یا پایداری دید می باشد، برای ایجاد توهم حرکت صورت گرفت. وسایل و اسباب بازی های دیگری نیز به وجود آمد که ریشه های اصلی حرکت در انیمیشن بوده است. از آن جمله اند آسیاب بادی که توسط بروک و تروماتروپ که به وسیله ژان آیرتون پاری اختراع گردیدند. سرانجام در سال 1895 تلاش در جهت اختراع دستگاهی برای نمایش حرکت به اختراع سینماتوگراف توسط برادران لومیر انجامید.