سردودمان قاجاریه مربوط به یکی از طایفه‌های ترک اغوز شمال شرق ایران به نام ایل قاجار بود که بر اثر یورش مغول از آسیای میانه به ایران آمدند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
54 صفحه
کد:
125 mt


قسمت هایی از این مقاله:

معرفی سلسله قاجار

سردودمان قاجاریه مربوط به یکی از طایفه‌های ترک اغوز شمال شرق ایران به نام ایل قاجار بود که بر اثر یورش مغول از آسیای میانه به ایران آمدند. ایل قاجار از نياد ترک می باشد و معنای نام قاچار در ترکی، چابک است. آنان در ارمنستان سکنی داشتند تا اینکه توسط تیمورلنگ اسیر شدند، ولی به خواهش خواجه علی سیاهپوش صوفی- خانقاه صفوی- آزاد گشتند و به ایران کوچانده، این شفاعت باعث شیعه شدن قاجاریان و ارادتشان به خاندان صفوی گشت؛ پس از آن قاجارها یکی از سازندگان سپاه قزلباش شدند. شاه عباس ایل قاجار را به سه دسته تقسیم نمود؛ یکی در مرو مستقر شد و دومی در گرجستان، دسته ی سوم به دو قسمت کوچک تر به نام یوخاری باش(بالای رود) و اشاقه باش(پایین رود) منقسم شده و در سواحل رودخانه ی گرگان ساکن شدند(سایکس،1391: 1079).

پس از یورش افغان ها و فروپاشی حکومت صفویه، شاه تهماسب دوم -پادشاه آواره صفوی- به مازندران گریخت و فتحعلی خان سردار سپاه وی شد اما با پیوستن نادر به سپاه تهماسب، فتحعلی خان مقام پیشینش را از دست داد و در مشهد به تحریک نادر کشته شد. پس از فتحعلی خان، پسر دوازده ساله‌اش محمدحسن خان جای او را گرفت با مرگ نادرشاه در سال ۱۱۲۶ه.ش، طایفه قاجارهای استرآباد شورش نمدند اما در نهایت از کریم خان زند شکست خوردند و محمدحسن خان به دست یکی از اعضای قبیله یوخاری‌باش کشته شد. فرزندان او آقامحمدخان و حسینقلی خان جهانسوز به عنوان گروگان در دربار زندیه نگهداری شدند. حسینقلی خان به دست زکی خان زند کشته شد و آقا محمدخان نیز، پس از مرگ کریم خان، از شیراز فرار کرد و پس از جنگ های فراوان سلسله زندیه را نابود نمود.

حکومت قاجار را می توان به دو دوره ی کلی تقسیم نمود؛ دوره ی اول با تاج گذاری آقامحمدخان در تهران آغاز شد و دوره ی کشورگشایی این سلسله محسوب شده با فرمانروایی فتحعلی شاه و محمدعلی شاه این دوره با فراز و فرودهایی چند با ثبات نسبی به اتمام رسید؛ دوره ی دوم از تاج گذاری ناصرالدین شاه تا انحطاط سلسله قاجار روند نزولی طی نمود(جدول2-1).


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.