هنر ایران همواره رابطه تنگاتنگی با دین داشته است؛ این رابطه حتی پیش از حضور اسلام وجود داشت و آثار هنری در دوران باستان نیز با نگرشی آیینی ترسیم می گشت.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
30 صفحه
کد:
108 mt


قسمت هایی از این مقاله:

 

هنر ایران همواره رابطه تنگاتنگی با دین داشته است؛ این رابطه حتی پیش از حضور اسلام وجود داشت و آثار هنری در دوران باستان نیز با نگرشی آیینی ترسیم می گشت؛ دین مداری بدین شکل در جوهره ی هنر ایرانی نهادینه است در هر دوره ی تغییر می کند اما آن ذات دین پرور را حفظ نموده. در دوره اسلامی با هنر دینی روبرو بوده که سرشار از دیدگاه های قدسی و سنتی است و هنر از ورای مادیات به عالم ملکوتی پیوند می خورد؛ از این رو هنری لامکانی و لازمانی خلق شده که هیچ نشانی از هنرمند و جامعه در آن دیده نمی شود؛ این روند تعالی گرا که در نقوش اسلیمی، ختایی و غیره، و نقوش هندسی به کار رفته در تزیینات معماری مساجد دیده می شود و به شکلی متفاوت نیز در نگارگری تکرار شده تا دوره قاجار ادامه می یابد.

در این دوره هنر ایران به واسطه جمعی از عوامل که مهم ترین آن تحولات اجتماعی و گسترش ارتباطات با غرب بوده، تکان شدیدی می خورد و در مسیری متفاوت می افتد؛ مسیری که هنر را در جنبه ی رسمی آن از گرایشات هزاران سالی دینی خویش جدا می کند؛ اما این مهم در هنر غیر رسمی و نوپای قشر عامه به شکلی جدید تجسد می یابد. این شکل جدید، لامکانی و لازمانی را کنار می گذارد به بازآفرینی فیگوراتیو دست می زند و روایت گر می شود؛ اما از ورای همه ی این تغییرات ذات توجه به موضوع دینی را حفظ کرده، با شیوه متفاوتی، به ترسیم موضوعات مذهبی دست می زند.

این تمایلات از دل تحولات اجتماعی سر برمی آورد و هنرمند را کارگزار ایدئولوژی طبقه خویش می سازد. با بررسی وضعیت جامعه قاجار در فصل دوم، بررسی هنرعامیانه قاجار در فصل چهارم، به تحلیل این نگاه متفاوت رسیده؛ از آنجا که چنین تغییر عظیمی، حاصل تغییر بستر اجتماعی است بدون در نظر گرفتن جامعه قاجار، توانایی تحلیل صحیح امکان پذیر نیست، و نظریه بازتاب به علت قرار دادن جامعه به عنوان عنصر اصلی تاثیرگذار بر هنر پاسخگوی مناسبی به نظر می رسد.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.