تحلیل گفتمان، کشف معانی ظاهری و مستتر جریان‌های گفتمانی است که در شکل‌های گوناگون زبانی و فرازبانی آشکار می‌شوند (حسن بشیر، 1385: 14).
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
28 صفحه
کد:
115 mt


قسمت هایی از این مقاله:

 

تحلیل گفتمان، کشف معانی ظاهری و مستتر جریان‌های گفتمانی است که در شکل‌های گوناگون زبانی و فرازبانی آشکار می‌شوند (حسن بشیر، 1385: 14). این اصطلاح ریشه در تلاش های معناکاوانه دارد و سعی می کند به نحوی از محاسن رویکردهای دیگر بهره ببرد و از نواقص آنها پرهیز نماید. در واقع این رویکرد، رویکردی تلفیقی و بین رشته ای است که سعی دارد از توان رشته هایی چون زبان شناسی، روان شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و غیره برای مطالعۀ پدیده های اجتماعی سود جوید (قجری و نظری، 1391: 33-29). نظریۀ گفتمان در دو حوزۀ متفاوتِ زبان شناسی و فلسفۀ اجتماعی- سیاسی مطرح است.

اصطلاح تحلیل گفتمان برای اولین بار در سال 1952 توسط زلیک هریس زبان شناس ساخت گرای آمریکایی در حوزۀ زبان شناسی و برای تحلیل متن بالاتر از سطح جمله به کار گرفته شد و پس از آن، سه مرحله تحول داشت. به عبارتی، در این حوزه سه نگرش نسبت به گفتمان وجود دارد: الف- نگرش ساخت گرایانه (دهۀ 50 میلادی)، در این نگرش منظور از گفتمان مجموعه ای از جملات است که با هم ارتباط ساختاری دارند و تحلیل گفتمان یعنی کشف و شناخت این ارتباط. ب- نگرش نقش گرایانه (دهه های 60 و70) که گفتمان را به مثابه «کاربرد زبان در بافت» تعریف می کند. منظور از بافت در این جا، مکانی محدود است که زبانِ موردِ مطالعه (متن) در آن به کار رفته است، مانند کلاس درس، محل کار و غیره. ج- نگرش انتقادی (دهه های 80 و 90) که در آن مفهوم بافت گسترده تر شده، فرهنگ و جامعه را در بر می گیرد. گفتمان در این نگرش به معنیِ «کنش اجتماعیِ زبان» است. این رویکرد به این دلیل انتقادی نامیده می شود که تحلیل گران آن «معتقدند زبان عامل تولید و حفظ نا برابری های اجتماعی است و وظیفۀ آنها کشف این نا برابری ها و رفع آنها از طریق هشیاری مردم است» (سلطانی،1391: 32).

به این ترتیب سیر تحول گفتمان در زبان شناسی را می توان در قالب تحلیل گفتمان ساخت گرا، تحلیل گفتمان نقش گرا و تحلیل گفتمان انتقادی خلاصه کرد. اگرچه در تحلیل گفتمان انتقادی مفهوم گفتمان بسیار بزرگ تر از دو تای دیگر است، ولی وجه مشترک همۀ آنها این است که در آنها گفتمان کوچک تر از زبان است و این زبان است که گفتمان را در بر می گیرد و به آن تعیّن می بخشد (سلطانی، 1391: 49).


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.