درباره منشأ وزن شعر فارسی نظرات مختلفی ارائه گردیده است. بعضی وزن را نتیجه ی کار می دانند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
27 صفحه
کد:
104 mt


قسمت هایی از این مقاله:

 

درباره منشأ وزن شعر فارسی نظرات مختلفی ارائه گردیده است. بعضی وزن را نتیجه ی کار می دانند. دالامبر در قرن هجدهم گفته بود که: «مفهوم وزن از ضربه های متوازن پتک های کارگران به دست آمده است نه از آواز پرندگان» بوشر همین نظر را طرح کرده و گفته است: کار به ویژه کار دسته جمعی منتهی به توازن و ریتم می شود. بعضی از توجه به آواز های متوازن کار پارو زنان قایقها در جوامع ابتدایی این معنی را تأیید کرده اند. آنچه مسلم است این است که باید گفته شود احساس وزن و منشأ این احساس در میان ملل مختلف ممکن است سرچشمه های گوناگون داشته باشد چنانکه کلمان هوار، منشأ وزن شعر عربی را آهنگ پای شتران که در صحرا گام می زنند، می داند.»(شفیعی کدکنی،1370: 41)

برخی زبان عاطفه و لالایی گفتن مادران که موزون بوده است، بعضی آوازهای متوازن پاروزنان یا آهنگ پای شتران یا صدای پتک آهنگران و چکش رویگران و برخی دیگر ناله ی سرنا و تهدید دهل و... را نخستین الهامات وزن دانسته اند و آوازهای دسته جمعی همراه با نوعی ضرب یا آهنگ به هنگام کار و سرودهای مذهبی به هنگام درخواست و نیایش به پیشگاه خدایان را که به صورت اوّلین رخدادهای توأمان شعر و موسیقی بروز کرده است، دلایلی بر این پندار گرفته اند و گفته اند: این که شعر در ذهن شاعر، نخست به شکل زمزمه آغاز می شود و بعد کلمات جای آهنگ ها را می گیرد و شاعر به تدریج از موسیقی به شعر می رسد،تأکیدی بر این اعتقاد است. (عبداللهی، 1363: 13)

درباره ی منشأ وزن شعر فارسی دو نظریه وجود دارد: «گروهی اشتراک بعضی از اوزان را در شعر عرب و شعر فارسی، همچنین همانندی اصطلاحات عروضی در فارسی و عربی را بر یکی بودن منشأ وزن شعر فارسی و عربی مهمترین دلیل می گیرند و عقیده دارند که اوزان شعر فارسی مأخوذ از شعر عرب است.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.