صنعت مجموعه تصرفاتی است که انسان در مواد طبیعی به عمل آورده و آن‌ها را طبق احتیاج خود تغییر می‌دهد (حسن لاریجانی،15:1378).
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
28 صفحه
کد:
92 mt


قسمت هایی از این مقاله:

تعریف صنایع‌دستی

از نظر لغوی اصطلاح «صنایع‌دستی» دارای مفهوم واحد و ثابتی نیست (حسن لاریجانی،16:1378). بااین‌حال به چندین تعریف از آن اشاره می‌کنیم: از دیدگاه «علی‌اکبر دهخدا» صنایع‌دستی آن چیزی است که با دست‌ساخته شود. از نظر «محمد معین» صنایع‌دستی شامل صنعت‌هایی است که دست در آن دخیل است. همچنین طبق تعریف «یونسکو» مصنوعاتی صنایع‌دستی تلقی می‌شوند که کاملاً با دست یا به کمک ابزار دستی ساخته‌شده باشند، دخالت ابزارهای ماشینی در تولید مصنوعات دستی تا آنجا پذیرفته است که حضور مستقیم دست یا نیروی انسانی را در تولیدات مربوطه نفی نکند و اقلام صنایع‌دستی باید از مواد اولیه طبیعی تهیه شوند (انتشارات یونسکو،4:2006).

از میان تعاریفی که تاکنون از صنایع‌دستی در ایران ارائه‌شده است سه تعریف را می‌توان معتبرتر دانست: 1. صنایع‌دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می‌شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده‌های آن با دست انجام می‌شود و در چهارچوب فرهنگی و بینش‌های فلسفی، ذوق و هنر انسان‌های هر منطقه با توجه به میراث قومی آن‌ها ساخته‌ و پرداخته می‌شود (شورای صنایع‌دستی ایران،1384) به نقل از (جمشیدی،17:1391).

. صنایع‌دستی را می‌توان مجموعه‌ای از هنرها و صنعت نامید که با استفاده از مواد اولیه بومی ساخته می‌شود و در هر واحد آن با کمک دست و ابزار دستی، ذوق هنری، خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی‌یافته است که سبب تمایز آن با مصنوعات مشابه ماشینی می‌شود (یاوری، 14:1390 -13). 3. گروه‌های سنتی فرهنگستان هنر واژه «هنرهای صناعی» را گویاتر و کامل‌تر از واژه «صنایع‌دستی» می‌دانند و پس از ارائه تعریفی برای «هنرهای سنتی»، برای هنرهای صناعی به عنوان زیرمجموعه مهمی از هنرهای سنتی، تعریف زیر را نیز ارائه کرده‌اند.


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.