«تعاریف گوناگونی برای فتومونتاژ وجود دارد، ولی به طور کلی تکنیکی است که به واسطهی روش ساخت و تولیدش، شناخته و تعریف میشود.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله
منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
33 صفحه
کد:
85 mt
نقش جان هارتفیلد در شکلگیری فتومونتاژ
در دهههای پیش از جنگ جهانی دوم، استفاده از فتومونتاژ به طور روز افزونی در بین جناحهای سیاسی کشورهای اروپایی و روسیه رواج داشت. فاشیستهای ایتالیا نیز که تحت فرمان موسولینی بودند، به طور گسترده از فتومونتاژ بهره گرفتند. در این میان مایهی تعجب نیست که فتومونتاژ، به ویژه مورد توجه چپگرایان سیاسی قرار گرفت، چرا که برای بیان دیالکتیک مارکسیستی، وسیلهی بسیار مناسبی بود. بدون شک هارتفیلد یکی از بزرگترین استفاده کنندگان فتومونتاژ است. هارتفیلد هنگام نمایش آثارش همواره در کنار فتومونتاژهای اصل، کپی آنها را نیز قرار میداد تا بر این حقیقت تأکید کند که آثارش شعارهای تبلیغاتی- سیاسیاند که مخاطبینش عموم مردم میباشند نه آثار هنری خصوصی، بینظیر و غیرقابل تکرار.
«جان هارتفیلد، طراحی و تصویرگر آلمانی از بنیانگذاران جنبش دادا و پیشگامان کاربست فتومونتاژ، اظهار داشته است: "که یک عکس با اضافه کردن یک لکه رنگی بیاهمیت، میتواند تبدیل به فتومونتاژ و یک کار هنری ویژه شود". این عبارت، برای تعریف فتومونتاژ ممکن است نسبت به تعاریف دیگر سادهتر به نظر برسد. ولی این بدان معنا نیست که هارتفیلد، فتومونتاژ را روش سادهای برای خلق تصاویر میدانست. عبارت هارتفیلد بدین معناست که اهمیت فتومونتاژ، بیشتر در پیامی است که منتقل میکند. بنابراین روش استفاده از عکس هرطور که باشد، به اعتبار پیامی که از مجموع کل ترکیب دریافت میشود، اهمیت مییابد. بدینترتیب پیدا کردن مناسبترین اِلمانها و عناصر برای انتقال پیام مورد نظر، فرآیند پیچیدهای است.» (گودرزی؛ عبدی فرزانه پور؛ «فتومونتاژ، تجلی تکثر شهری با نگاهی به اندیشههای والتر بنیامین»، مجله خیال شرقی، شماره 3، ص 131)
«در طی سالهای پیش از جنگ جهانی دوم، با ظهور نازیسم در آلمان، فتومونتاژهای هارتفیلد لحن خود را عوض کردند و از تفریح به هجو تبدیل یافتند. در این راه بود که فتومونتاژ بیان ابتکاری و بیسابقهی خود را پیدا کرد.» (شفائیه، «عکاسی: فتومونتاژ»، مجله هنر و مردم، شماره 155، ص 60)