در این قسمت سعی شده که چگونگی استقرار یافتن کارگاه های شیشه گری را در دو دهه گذشته و میزان فضاه های در اختیار داشته و همچنین فعالیت های آنها را تا حال حضر مورد بررسی قرار دهیم.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
43 صفحه
کد:
52 mt


قسمت هایی از این مقاله:

مواد اولیه

یکی از مهمترین مواردی که در روند نولید شیشه های دست ساز چه از لحاظ کیفیت و چه از قیمت تمام شده محصول و غیره، مواد اولیه می باشد. «مواد استفاده در کارگاه های شیشه را می توان به دو گروه تقسیم نمود: 1- مواد اولیه مرغوب که از سیسلیس، بوراکس، مواد کمک ذوب و انواع دیگر برای از بین بردن رنگ، حباب هوا و سختی شیشه در خمیر شیشه مخلوط می شود. 2- مواد اولیه نامرغوب که از مواد درجه 2 و 3 مانند خرده شیشه ی جمع آوری شده در سطح شهر و ذوب آنها استفاده می شود که طبیعتا مقدار استفاده مواد مکمل نیز در این کوره ها کمتر و بیشتر به حالت تجربی است» (آشوری،1381،72).

درجه حرارت لازم برای ذوب سیلیس ۱۸۲۷ درجه ی سانتیگراد است. اما در مواردی كه مخلوط شیشه و سیلیس مورد استفاده قرار گیرد به منظور پائین آوردن درجه ذوب، مواد دیگری مانند كربنات، بوراكس، شوره، نیترات و مواد قلیائی دیگر به ماده ی اولیه افزوده میشود. یكی از مهم ترین عوامل در شیشه گری دستی نحوه ی ساخت رنگهای شیشه است. برای این منظور از اكسیدهای فلزات كه به صورت پودر در بازار وجود دارد استفاده می شود. پودر های رنگی هم در داخل کشور تولید می شود و هم وارداتی آن در بازار موجود می باشد. البته طبق تحقیقات و مصاحبه هایی که با تولید کنندگان انجام شد، اکثرا نظرشان بر این است که رنگ های تولید شده در داخل کشور بسیار محدود بوده و امکان ساخت همه ی رنگها وجود ندارد. مانند : اکسید مس، اکسید منگنز، اکسید هلیوم و کریولیت که جهت شفاف کردن شیشه و رنگین ساختن مذاب شیشه به کار می روند.

«حدود ۹۲ درصد مواد اوليه شيشه در داخل کشور موجود می باشد و 8 درصد دیگر که شامل رنگ ها می شود از خارج وارد می گردد. آجري كه در ایران براي كوره مي‌سازند در برابر حرارت زياد مقاومت مناسبي ندارد اما آجرهاي خارجي تا ۱۹۰۰ درجه حرارت را تحمل مي‌كنند كه در نتيجه حرارت دادن بيشتر به بار، محصول شفاف‌تري به دست می آید. موضوعی که تولید کنندگان مطرح شیشه در دنیا مانند مورانو در ایتالیا و کشور چک روی آن بسیار کار کرده اندمواد اوليه در ايران تولید می شود، اما چون در كارخانجات صنعتي پيشرفته فرآوري نميگردد، متاسفانه كيفيت مطلوبی ندارد»( مصاحبه با آقای بختیاری ).


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.