صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص ترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان، ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
22 صفحه
کد:
48 mt


قسمت هایی از این مقاله:

مزیت ها و قابلیت های صنایع دستی

برای آنکه جایگاه صنایع دستی در توسعه اقتصاد کشور بهتر مشخص شود به مزیت ها و قابلیت های آن اشاره می کنیم. صنایع دستی بدلیل فراوانی مواد اولیه، ارزانی، دسترسی آسان به آن، عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، نداشتن آلایندگی زیست محیطی و ارزش افزوده ی بالا می تواند بهترین گزینه در جهت رفع بیکاری و ایجاد اشتغال باشد. همچنین با وجود مشکلات فراوانی که صنعتگران با آن مواجه هستند، در حال حاضر یکی از مهمترین بخش های صادرات غیر نفتی کشور را صنایع دستی به خود اختصاص داده است.

«بدلیل ارتباط تنگاتنگ صنایع دستی با صنعت توریسم، توجه به این بخش میتواند برای جلب و جذب گردشگران به کشور سودمند باشد. استقبال گردشگران داخلی و خارجی برای خرید یکی از آثار هنری یا صنایع دستی هر شهر یا استان نشان می دهد قابلیت بهره برداری اقتصادی از صنایع دستی کشورمان یکی از اصلی ترین مزایای پرداختن به صنعت گردشگری و تقویت آن است. لذا بیشترین رقم ارسالی صنایع دستی ایران از طریق گردشگران به عنوان ارمغان و سوغات سفر صورت می گیرد. بنابراین ضرورت دارد در راستای توسعه صنایع دستی ابتدا توانهای گردشگری ایران شناسایی، بررسی و تقویت نموده تا شاهد حضور چشمگیر مسافران باشیم و دست اندرکاران صنایع دستی هم تولیدات خود را بر اساس سلیقه و ذایقه گردشگران تولید و عرضه نمایند تا از اقبال عمومی بیشتری برخوردار که تحقق این امر تاثیر به سزایی بر رونق توریسم فرهنگی ایران خواهد داشت » (طهماسبی، 1390 ،4).

بسیاری از مردم هنوز تصویر روشنی از صنایع دستی ندارند و غالبا ارزش آن را در ترازوی دانش اقتصادی خود، با اهمیت و بهروری بخش صنایع ماشینی مقایسه می کنند. از آنجا که در صنایع دستی، بخش عمده ای از ارزش محصول، ناشی از نیروی انسانی به کار رفته در آن و میزان ذوق هنری و مهارت صنعتگر است و بعلاوه، مواد اولیه مصرفی نیز به طور متوسط ساده و ابتدایی و عمدتا کم هزینه است، ارزش افزوده حاصل در این بخش بسیار بالا است. به طور کلی و جمع بندی مطالب گفته شده، نقش و جایگاه صنایع دستی در توسعه اقتصادی را در چند مورد زیر خلاصه کرد : 1- بالا بردن سطح اشتغال با هزینه های بسیار کم 2- ازدیاد درآمد سرانه ملی 3- جذب گردشگران خارجی و توسعه صنعت توریسم 4- ارز آوری مناسب بواسطه صنعت توریسم 5- تاثیر در توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی 6- صنایع دستی بدلیل بار فرهنگی قوی می تواند به عنوان سفیر فرهنگی کشور عمل نماید.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.