نقاشی قهوه خانه ای اصطلاحی برای توصیف نوعی نقاشی روایی رنگ و روغنی با درون مایه های رزمی، بزمی و مذهبی است که در زمان قاجار، بر اساس سنت های هنر مردمی و دینی و با تاثیرپذیری از نقاشی طبیعت گرایانه مرسوم آن زمان، به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدید آمد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


منابع:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
34 صفحه
کد:
32 mt


قسمت هایی از این مقاله:

تاریخچه و عوامل شکل گیری نقاشی قهوه خانه ای

نقاشی قهوه خانه ای شاخه ای از نگارگری مذهبی می باشد، که به مدت سه قرن زینت بخش دیوار قهوه خانه ها، پاتوق ها و حسینیه ها بوده است. بارزترین و عینی ترین تاثیرات فرهنگ اسلامی و ایرانی و شیعی در این هنر قابل درک است. اکثر صاحب نظران آغاز این نقاشی را به آغاز عصر صفویه زمان شاه اسماعیل و برخی نیز به اواسط دوران صفوی در عصر شاه طهماسب می رسانند، اما درباره اینکه این شیوه از چه زمانی رونق یافته است به درستی نمی توان اظهار نظر کرد؛ زیرا نگارگران آن، نه نقاشان درباری بوده اند که در تذکره ها و تاریخ نامه ها به آنها اشاره شود و نه محل کارشان آن چنان اهمیت داشته است (شریف زاده، 1375، 191؛ نصری اشرفی، 1388، 1413).

ممکن است نقاشی قهوه خانه ای بهترین نام برای این نوع نقاشی نباشد، چرا که با انتخاب یک نام بر یک مکتب هنری نمی توان تمامی مشخصات آن مکتب را بیان کرد. خود نقاشان، عنوان خیالی سازی را برای آثارشان برگزیده بودند تا از نقاشانی که به واقعیت عینی می پرداختند متمایز باشند. نام های دیگر این سبک غلط سازی و نقاشی عامیانه می باشد (پاکباز،1387،202؛ اسماعیل زاده، 1385 ،9)

برای بررسی دقیق عوامل نقاشی قهوه خانه ای لازم است ابتدا توضیحات مختصری پیرامون پیدایش قهوه خانه در ایران آورده شود. نخستین قهوه خانه ها در ایران در دوره صفویان و به احتمال زیاد در زمان سلطنت شاه تهماسب (984-930 ه. ق) در شهر قزوین پدید آمد و بعد در زمان شاه عباس اول (996-1038 ه.ق) در شهر اصفهان توسعه یافت. از نیمه ی دوم قرن سیزدهم هجری چای نوشی در قهوه خانه ها معمول شد، لیکن نام قهوه خانه همچنان بر آنها باقی ماند. در دوره قاجار به خصوص دوره پادشاهی ناصرالدین شاه (1264-1314 ه. ق) زمینه برای گسترش قهوه خانه در شهرهای بزرگ از جمله تهران فراهم گردید. قهوه خانه ها ابتدا در بازارها و محله ها و در کنار مجموعه ای از واحدهای صنفی مهم مانند نانوایی، قصابی، بقالی، سبزی فروشی، حمام و... که با هم بازارچه ای را تشکیل می دادند، پدید آمد. پس از گذشت زمانی در هر خیابان و محله ی شهر و در محل های تجمع پیشه ها و مدخل شهرها و پیرامون دروازه ها و منزلگاه های میان شهری، قهوه خانه هایی در جنب یکدیگر با فاصله های دور و نزدیک ساخته شد (تصویر2-1) (بلوکباشی، 1375، 8).


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.