ساختار مالکیت را می توان به عنوان نحوه توزیع مالکیت سهام بین اشخاص مختلف (حقیقی و حقوقی) تعریف کرد. تضاد منافع بین سهامداران و مدیریت یکی از موضوعات مهمی است که طی دهه های اخیر مورد توجه محققین بوده است.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
34 صفحه
کد:
94 mg


توضیحات:

اثربخشی هیئت مدیره، علاوه بر اندازه آن، ممکن است به ترکیب هیئت مدیره نیز بستگی داشته باشد. یک نظریه این است که در هیئت مدیره هایی که نسبت قابل ملاحظه ای از آن ها را اعضای غیرموظف تشکیل می دهند، نظارت مؤثرتری بر مدیریت شرکت اعمال نموده و بنابراین، می توانند اختیارات مدیریت را محدود نمایند. [14]، و [34]نیز برهمین اساس متوجه رابطه ای مثبت بین درصد اعضای غیرموظف هیئت مدیره و عملکرد شرکت شدند.

با این وجود بعضی تحقیقات بر بی‌ثمری حضور نسبت بالایی از مدیران غیرموظف در هیئت مدیره تاکید کرده‌اند؛ و آن را ناشی از تغییر فعالیت‌های راهبردی، نظارت بیش از حد، فقدان سواد تجاری برای موثر بودن و فقدان استقلال واقعی دانسته‌اند. این نظریه چنین فرض می نماید که هیئت مدیره هایی که اکثریت آن ها با اعضای غیرموظف است، چندان اثربخش نیستند. زیربنای این دیدگاه این است که اعضای غیرموظف هیئت مدیره معمولاً اطلاعات کمی راجع به شرکت داشته و از مهارت های عملی لازم برای احراز سمت برخوردار نیستند، و لذا ترجیح می دهند به جای اتخاذ رویکردی انتقادی و نظارتی بر مدیریت شرکت، کمتر با مدیریت شرکت مواجهه و مخالفت نمایند.

(از جمله [8]) گزارش [15]توصیه کرده است که هیئت مدیره، باید حداقل دارای سه عضو غیرموظف یا غیراجرایی باشد تا اعضای مزبور، توان تأثیرگذاری بر تصمیم های هیئت مدیره را داشته باشند. همچنین، در گزارش مذکور بیان شده است که مدیران غیرموظف، باید دارای دیدگاه های مستقلی در زمینه راهبرد، عملکرد، منابع، انتخابات و استانداردهای اجرای عملیات شرکت باشند. علاوه بر این، قید شده است که اکثریت مدیران غیرموظف، باید مستقل از مدیریت شرکت باشند و نباید هی چگونه رابطه ای (به غیر از دریافت حقوق و مزایا و حق سهامدار بودن) داشته باشند که استقلال آنان را با مخاطره روبرو سازد.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.