هنگامی که انسان در جامعه سازمانی قرار می گیرد انتظارات خاصی از وی بوجود می آید برای مثال رفتار کارمند باید به گونه ای باشد که بیش از نقش و فراتر از وظایف رسمی وی برای رسیدن به اهداف سازمانی باشد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
65 صفحه
کد:
59 mg


بخشی از این مقاله:

هنگامی که انسان در جامعه سازمانی قرار می گیرد انتظارات خاصی از وی بوجود می آید برای مثال رفتار کارمند باید به گونه ای باشد که بیش از نقش و فراتر از وظایف رسمی وی برای رسیدن به اهداف سازمانی باشد. مقولۀ «رفتار شهروندی سازمانی» موضوعی نوین و جذابی است که اندک زمانی بیش از ظهور آن در علم مدیریت نمی گذرد. این مقوله در واقع ترکیبی از رفتار سازمانی و روانشناسی اجتماعی است که ریشه در فرهنگ و فطرت انسان دارد که در ادامه به تشریح و بسط آن اقدام گشته است. رفتار شهروندی سازمانی عبارت است از رفتار اختیاری کارکنان که موجبات ارتقای عملیات کارایِ سازمان را فراهم می سازد، امّا مستقیماً توسط سیستم پاداش رسمی سازمان شناسایی و مورد تقدیر واقع نمی شود؛ این رفتار یک فعالیت ابتکاری و ارادی است که کارکنان فراتر از شرح شغل تعریف شده انجام می دهند که برای سازمان بسیار حیاتی و ارزشمند است (باتمون و ارگان ،1983: 588).

ابعاد رفتار شهروندی سازمانی: علی رغم آنکه در بین محققان پیرامون چند بعدی بودن رفتار شهروندی سازمانی اختلاف عقیده وجود دارد امّا ارگان (1988) پنج بُعد برای آن معرفی کرده که در اغلب مطالعات مورد استناد واقع شده است. این پنج بعد عبارتند از : 1. نوع دوستی یا رفتار یاری کننده : اقدامی داوطلبانه جهت کمک به دیگران در رابطه با مشکلات و وظایف مرتبط. 2. رفتار مؤدبانۀ کاری : تلاش کارکنان برای جلوگیری از تنش ها و مشکلات کاری در رابطه با دیگران. 3. وظیفه شناسی و وجدان کاری : رفتاری اختیاری که از حداقل الزامات نقش فراتر است. 4. جوانمردی و مروت : نشان دادن تحمل و گذشت در شرایط غیر ایده آل سازمان بدون شکایت کردن. 5. اخلاق اجتماعی : تمایل به مشارکت و مسئولیت پذیری در زندگی سازمانی و نیز ارائه تصویری مناسب از سازمان (پودساکوف و همکاران ،2000: 518).

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، رفتار شهروندی سازمانی باعث ایجاد تعهد در کارکنان، کاهش و نزول ترک خدمت و غیبت آنها می شود. کارکنان متعهد محصولاتی با کیفیت بالا تولید می‬کنند که باعث وفاداری مشتری و افزایش سودآوری شرکت شده و محیط کاری بهتر برای افزایش کارایی و اثربخشی سازمانی فراهم می سازد (انصاری، استادی و سلطانی،1389 :3).


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.