برای دانلود کامل ترین فایل های word و قابل ویرایش مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های رهبری در سازمان و مدیریت برای نوشتن فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری را در این بخش تهیه کنید.

 انواع رهبر

تقريبا رهبرها را میتوان به دو گروه تقسیم کرد: مستبد و متعادل یا دموکراتیک رهبر مستبد، رهبر زورگو یا جبار قادر است تنها هنگامی جایگاهش را حفظ کند که گروه خیلی بزرگ است و احترامی را حفظ کند که گروه به عنوان یک کل برای او قائل است، حتی اگر اعضای گروه او را دوست نداشته باشند یا در بین آنها محبوب نباشد. او عمدتأبا برآوردن نیازهای اعضای گروه و یا از طریق به نمایش گذاشتن قدرتش احترام گروه را کسب می کند. رهبر مستبد "متمایل به خود است به این علت که او مضطرب و ستیزه جو است و نیاز شدیدی به این دارد که در تمام اوقات در رأس گروه قرار گیرد.

در مقابل رهبر دموکرات یا آزاد و متعادل نسبت به دیگران حساس است و از این نظر مستعدتر است که در گرفتن تصمیمیاتش به دنبال تأیید گروه باشد. او با سوءال کردن در مورد عقاید اعضای گروه توجه اش را به اعضای گروه نشان می دهد و احتمال ندارد که دستورات مستقیم بدهد. او براساس اعتماد به نفس رهبری می کند و درک واضحی از احتياجات مربوط به هر موقعیتی دارد و می تواند نقش پیرو و نقش رهبر را ایفا کند. او "متمایل به گروه است و روش رهبری مبتنی بر مشارکت افراد را به کار می گیرد. به این طريق او جو مساعدی برای توجه به علایق و ارزشهای گروه فراهم می سازد. فاصله اجتماعی بین رهبر مستبد و پیروانش نسبتا زیاد است. این مسأله معمولا به این امر منجر می شود که پیروان یا هواداران بهتر کار کنند و رهبر را از اینکه از نظر عاطفی با هواداران درگیر شود باز می دارد و در نتیجه او آزاد از هر گونه تعصبی تصمیم می گیرد. و مهمتر از همه اینکه این مسأله هاله ای اطراف رهبر گروه ایجاد می کند که وجهه اش را در بین هواداران افزایش می دهد و باعث تسهیل تأثیرش بر آنها می شود. به عنوان یک قانون کلی، گروههای کوچک نسبت به گروههای بزرگ رهبرهای دموکرات تری دارند.

هر چه گروه بزرگتر باشد رهبری به مهارت بیشتری نیاز دارد و احتمال بیشتر ی وجود دارد که مستبدانه باشد. در گروههای بزرگتر درخواستهای بیشتری از رهبر می شود و خواسته های فردی باید نسبت به اهداف گروهی در جایگاه دوم واقع شود. رهبرهای آزاد منش و دموکرات به طور کلی بیشتر از رهبرهای مستبد مقبول اند. برای اینکه یک فرد رهبر موفقی باشد باید احساس کند برای نقشی که از او انتظار می رود شایسته است. شایستگی از توانایی کلی رهبری سرچشمه نمی گیرد؛ بلکه از ترکیب ویژگیهای رهبر و رابطه این ویژگیها با ویژگیهای دیگر اعضا گروه سرچشمه می گیرد.

دگان (۲۰۰۰) این گونه نوشته است: رهبری یک ویژگی و یا توانایی واحد نیست؛ بلکه ترکیبی از تواناییها و خصوصیات فردی است که تا حدی فرد را مشهور می سازد و از این طریق او را برای احراز جایگاهی همچون مدیری هوشمند بودن شایسته می سازد.» برطبق گفته دگان (۱۹۹۲) "متخصص اجتماعی عاطفی" کسی است که به نیازها و احساسات دیگران حساس است و می تواند محبت بورزد و به او محبت شود، تنش را از بین ببرد به توافق گروهی دست یابد و احساس اتحاد گروهی را تسهیل کند. "متخصص کار "کسی است که در کاری تخصص یافته که گروه تحت نظر وی به آن کار مشغول است. از آنجایی که علایق و نیازهای گروهی متفاوت و مخالف هستند به ساختار گروه، سن اعضا، روشهای رهبری و رهبرهای تأثیرگذار مختلف بستگی دارد.

همه رهبران باید ویژگیهای خاصی را دارا باشند. در درجه اول، باید به عنوان کمال مطلوب گروه نشان داده شوند. این کار این گونه صورت می پذیرد که آنها دقیقا هنجارهای گروهی را رعایت کنند و اینکه قادر باشند ارزشها و رسوم گروه را به کار گیرند. به این خاطر که از دید جامعه آنها نمایانگر گروه هستند و باید دارای ویژگیهایی باشند که دیگران و همچنین گروهی که به آن متعلق هستند آنها را ارج بنهند. در حالی که محبوبیت به تنهایی ضامن رهبری نیست، البته خیلی غیر عادی است که اکثر اعضای گروه رهبر را دوست نداشته باشند. اگر رهبر از نظر اجتماعی پذیرفته شود، از نظر اجتماعی فعال تر از پیروان یا هوادارانش می شود. این موضوع آنها را رهبران مادر می سازد که بسیاری از مهارتهایی را فرا گیرند که برای نقش رهبری لازم است.

برای اینکه رهبران گروه ها از لحاظ نقش رهبری احساس شایستگی داشته باشند باید از نظر اجتماعی و شخصیتی به طرز خوبی با چنین نقشی - اس شایستگی داشته باشند باید از نظر اجتماعی و شخصیتی به طرز خوبی با چنین نقشی خو بگیرند. هوششان باید بالاتر از معدل گروه باشد اما نه خیلی بالاتر که نتواند با عقاید گروه کنار بیاید. اگر گروه به مهارتهای حرکتی علاقه مند باشد، رهبران گروه ها باید مهارتهای برتری داشته باشند تا احساس شایستگی کنند. رهبران گروهها همچنین باید ظاهر جذابی برای خود بسازند تا اعضای گروه به آنها احترام بگذارند. اغلب رهبران از گروههای اجتماعی- اقتصادی برتر می آیند. اگر شخص بخواهد رهبر شود و به چنین جایگاهی دست یابد عزت نفسش ارضا می شود.

هر چه فعالیتهایی که او در نقش رهبری انجام می دهد وجهه بالاتری داشته باشند، موفقیتش غرور بیشتری نصیب او می کند. به عنوان مثال یک کاپیتان تیم فوتبال مدرسه از یک رئیس باشگاه علمی خود پنداشت مطلوب تری دارد. علاوه بر این اگر دیگران احساس کنند که او برای رهبری شایسته است، او را برای آن نقش انتخاب می کنند. او این نظر را می پذیرد که برتر در نظر گرفته شود. این قضیه به او اعتماد به نفس و انگیزه می دهد که خود را نشان دهد و پرخاشگری خود را کنترل کند که برای رهبری موفق لازم است. او چیزی را پرورش می دهد که عموما به عنوان «شخصیت پویا» شناخته می شود. انگیزه رهبری نیروی تحریک کننده قوی ای است و باید در صورتی که فرد مناسب این کار باشد و خوب تطبيق داده شود ظهور پیدا کند. در واقع، این حقیقت نهفته است که بسیاری از مردم مایلند سخت کار کنند و فداکاریهای زیادی از خود نشان دهند تا به هدفشان دست یابند؛ حتی اگر تا هنگام میانسالی و یا بزرگسالی به هدفشان دست نیابند.

رهبران جوامع شغلی، تجارت، دولت یا نیروهای نظامی اغلب باید سالها منتظر بمانند پیش از آنکه به این جایگاه دست یابند؛ اما آنها احساس می کنند که این جایگاه ارزشش را دارد. فردی که می خواهد نقش رهبری را ایفا کند به مقداری رنجش، مشقت و تردید در مورد خود دچار می شود. شکستهای مداوم در دستیابی به نقش رهبری به شدت در ایجاد عقده حقارت تأثیر می گذارد. از بین رفتن هر آرزویی احتمالا این مورد را تشدید می کند؛ بنابراین فردی که می خواهد رهبری کند؛ اما از فرصتهای انجام دادن این کار محروم می شود نقش رهبری را مهم جلوه می دهد. هنگامی که این موضوع اتفاق می افتد عقاید منفی اش نسبت به خود و به آنهایی شدیدتر می شود که در دستیابی به هدفی موفق بوده اند که او در آرزویش بوده است.

دانلود مبانی نظری پایان نامه درباره سبک های رهبری

دانلود مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری رهبری خدمتگزار

دانلود مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری سبک رهبری دانشی

دانلود مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری رهبري تحول آفرين

دانلود مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری رهبری تحول آفرین

دانلود مبانی نظری پایان نامه مدیریت درباره سبک رهبری

دانلود مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری سبک رهبری

دانلود مقاله مبانی نظری درباره سبک رهبری

دانلود مقاله مبانی نظری درباره سبک رهبری

دانلود مقاله پیشینه پژوهش و مبانی نظری سبک رهبری

مقاله پیشینه پژوهش و مبانی نظری سبک رهبری

دانلود مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری سبک های رهبری

دانلود مقاله پیشینه تحقیق و مبانی نظری هدایت و رهبری در مدیریت سازمان

دانلود مقاله پیشینه تحقیق و چارچوب نظری سبک رهبری

دانلود مبانی نظری سبک رهبری به همراه پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

دانلود مبانی نظری سبک های رهبری به همراه پیشینه تحقیق داخلی و خارجی

 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.