تعریف‌هاي زيادي از هوش ارائه شده است؛ يكي از آنها که اتفاق نظری روی این تعریف وجود دارد، هوش را به عنوان توانايي سازگاري با محيط و يادگيري از تجربيات زندگي روزانه می‌داند (طباطبائي، توسلي نائيني، 1388). در واقع هوش مهارتي براي حل مسئله مي‌باشد (همان، 1388).
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
28 صفحه
کد:
1746 mg


فهرست عناوین این مقاله:

هوش هيجاني- مقايسه هوش هيجاني و بهره هوشي يا هوش شناختي- تاريخچه شكل‌گيري هوش هيجاني- آموزش جهت ارتقاء مهارت‌های هوش هيجاني - رويكردهاي رايج در حوزه‌ي هوش هيجاني و الگوي استفاده‌شده در پژوهش- ويژگي‌هاي افراد با هوش هيجاني بالا- هوش هیجانی و جنسیت- هوش هيجاني و اضطراب- پژوهش‌هاي انجام شده در خارج كشور- مطالعه‌هاي حوزه هوش هيجاني- پژوهش‌هاي انجام شده در داخل كشور- مطالعه‌هاي حوزه هوش هيجاني- فهرست منابع -


قسمت هایی از این مقاله:

تعریف‌هاي زيادي از هوش ارائه شده است؛ يكي از آنها که اتفاق نظری روی این تعریف وجود دارد، هوش را به عنوان توانايي سازگاري با محيط و يادگيري از تجربيات زندگي روزانه می‌داند (طباطبائي، توسلي نائيني، 1388).

در واقع هوش مهارتي براي حل مسئله مي‌باشد (همان، 1388).

هوش، از جنبه‌هاي مهم در سازگاري افراد با محيط و از عوامل مهم تفاوت‌هاي فردي به شمار مي‌آيد.

هنگامي مفهوم هوش از مطالعات دانشگاهي به سطح جامعه و روابط بين فردي وارد شد، مفاهيمي مانند"هوش اجتماعي "، "هوش بين فردي " و "هوش هيجاني " ذهن پژوهشگران را درگير كرد (رنجبردار، 1389).

هوش هيجاني زير مجموعه‌اي از هوش اجتماعي مي‌باشد كه به عنوان "توانايي براي نظارت بر احساسات و هيجانات خود و ديگران، محدود ساختن آنها و استفاده از اين اطلاعات براي هدايت افكار و عملكرد‌ها" شناخته مي‌شود.

اين مفهوم، مرتبط با هوش اجتماعي مي‌باشد كه به عنوان توانايي براي پردازش‌هايي از جمله درك و مديريت اطلاعات هيجاني است.

هوش اجتماعي به شخصيت افراد اشاره دارد و فرآيندي است كه از رفتارهاي اجتماعي ريشه گرفته است (De Raad, 2005).

به بيان ديگر، هوش هيجاني يعني آنكه يك فرد خود را به خوبي شناخته و بداند افكار، عواطف، احساسات و ويژگي‌هاي رفتاري‌اش‌ چه مي‌باشد.

درواقع مي‌توان گفت "مهارتي است براي ارزيابي و هدايت، كه باعث تغيير توانايي‌هاي انسان براي تعالي، توسعه و ايجاد احساس مثبت از زندگي مي‌شود" (حقاني، امينيان، كمالي و جمشيديان، 1389).

هوش هيجاني به عنوان عاملي مؤثر براي كسب موفقيت در زندگي، تحصيلات و شغل، شناخته شده است (Nelis, Quoidbach, Mikolajczak, Hansenne, 2009).

با توجه به پژوهش‌هاي انجام شده در زمينه هوش هيجاني چنين نتيجه‌گيري شده است كه هوش هيجاني براي تربيت افرادي با انگيزه بالا، علاقه‌مند به كسب علم و دانش، خلاق، مسئوليت‌پذير، با اعتماد به نفس بالا، انعطاف‌پذير، با پشتكار و داراي قدرت برقراري ارتباط، امري لازم است (Ciarrochi, Deane, Anderson, 2002).

همچنين پژوهش‌ها ثابت كرده‌اند كه زير بناي بسياري از تصميم‌هاي مهم، فعاليت‌هاي سودمند و زندگي‌هاي رضايت بخش و موفق، هوش هيجاني است (طباطبائي، توسلي نائيني، 1388).


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.