نقش‌های فردی در محیط تیم‌ها بسیار با اهمیت است و این نقش‌ها هستندکه با قرارگرفتن در کنار یکدیگر باعث موفقیت تیم‌ها می‌شوند. بنابراین مهم است که بدانیم آیا بازیکنان این نقش‌ها را پذیرفته‌اند یا نه و اینکه آیا از نقش خود رضایت دارند یا ناراضی‌اند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
27 صفحه
کد:
1728 mg


فهرست عناوین این مقاله:

مفهوم ابهام نقش در سازمان و ارتباط آن با پرخاشگری- مفهوم ابهام نقش در ورزش- ابعاد ابهام نقش- رابطه‌ي ابهام نقش با عملكرد ورزشي- تحقيقات مربوط به ابهام نقش.- منابع و مآخذ خارجي


قسمت هایی از این مقاله:

نقش‌های فردی در محیط تیم‌ها بسیار با اهمیت است و این نقش‌ها هستندکه با قرارگرفتن در کنار یکدیگر باعث موفقیت تیم‌ها می‌شوند.

بنابراین مهم است که بدانیم آیا بازیکنان این نقش‌ها را پذیرفته‌اند یا نه و اینکه آیا از نقش خود رضایت دارند یا ناراضی‌اند.

رضايت ورزشكار به عنوان عاملی تعیین‌کننده در نتایج اکتسابی تیم‌هاست و رضايت وي از حضور در كنار تيم اهميت بسيار زيادي دارد (بهلكه و همكاران، 2013).

تعاریف متعددی از ابهام نقش در حوزه‌های مختلف ارائه شده است، که در این بخش به آنها اشاره مي‌شود.

در حوزه‌های سازمانی و صنعتی، ابهام نقش به عنوان فقدان وضوح اطلاعات درباره‌ي انتظارات مرتبط با موقعیت یک شخص تعریف شده است (Kahn و همكاران، 1964).

در حوزه‌های علوم اجتماعی و انسانی و در تعريفي ساده‌تر از ابهام نقش مي‌توان گفت، زماني كه افراد نسبت به وظايف و مسئوليت‌هاي خود دچار ترديد و ابهام و نوعي سردرگمي مي‌شوند و به دليل آموزش‌هاي متفاوت اختلاف‌‌نظر پيدا مي‌كنند، ابهام نقش پديد مي‌آيد.

عدم اطلاع و ترديد در مورد وظايف نقش خود- به ويژه در مواردي كه فرد به تازگي نقش را در يك گروه جديد پذيرفته است– بسيار رخ مي‌دهد (رجب‌زاده، 1385).

به عبارت ديگر، ابهام نقش زمانی پدید مي‌آید که روشن نباشد نقش فرد چیست، از جمله هنگامی که به روشنی معلوم نباشد که هدف از یک شغل معین یا پست بازی در ورزش چیست یا حدود مسئولیت‌های آن کدام است (دروديان و همكاران، 2013).

براي مثال مي‌توان در يك اداره، به كارمندي اشاره كردكه تازه به كار مشغول شده است.

او به رغم آموزش و اطلاع قبلي نسبت به وظايف نقش‌هاي خود ممكن است تا مدتي به دليل عدم اطلاع كافي از وظايف نقش خود و حقوق نقش‌هاي ديگر، نتواند به خوبي ايفاي نقش كند (رجب‌زاده، 1385).

همچنين در يك تيم فوتبال، ممكن است بازيكني به رغم آشنايي با نقش‌هاي خود، به دلايل مختلف مانند بر عهده گرفتن پست جديد در بازی و عدم آگاهي از مسئوليت‌هاي نقش جديد، نتواند بر وظايف و مسئوليت‌هاي نقش جديد در زمين بازي تمرکز كند و آنها را به نحو احسن انجام دهد.

به طورکلی،‌ ابهام ممکن است از آموزش ناکافی، ارتباط ضعیف، دریغ ورزیدن عمدی از دادن اطلاعات یا تحریف عمدی اطلاعات از سوی یک همکار یا هم‌تیمی یا سرپرست ناشی ‌شود (دروديان و همكاران، 2013).


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.