در تاريخ تغييرات واحد پول ملي به اوايل قرن نوزدهم ميلادي باز مي گردد و از آن زمان تا کنون در مواجه با چالش هاي سياسي و اقتصادي، دولت ها به کرات سياست حذف صفر از پول ملي را به کار گرفته اند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
39 صفحه
کد:
1646 mg


فهرست عناوین این مقاله:

مقدمه- پول و کارکرد هاي آن در اقتصاد- خواص مطلوب پول- پول وظايف آن- تاريخچه تغيير واحد پول- الزامات تغيير واحد پول- تجربه ساير کشور ها در تغيير واحد پول- وضعيت کنوني ريال- لزوم اجراي سياست تغيير واحد پول ملي در ايران- مشکل ثبت اطلاعات در قالب ارزش هاي ريالي- عدم ايفاي نقش مناسب سکه در مبادلات- هزينه هنگفت چاپ اسکناس براي جامعه- مطالعات انجام شده در مورد تغيير واحد پول- مطالعات داخلي در مورد تغيير واحد پول- مطا لعات خارجي تغيير واحد پول - منابع و مآخذ- ی -


قسمت هایی از این مقاله:

در تاريخ تغييرات واحد پول ملي به اوايل قرن نوزدهم ميلادي باز مي گردد و از آن زمان تا کنون در مواجه با چالش هاي سياسي و اقتصادي، دولت ها به کرات سياست حذف صفر از پول ملي را به کار گرفته اند.

ازاين رو است که امروزه تغيير واحد پول ملي نوعي بسته اصلاحات سياسي اقتصادي شناخته مي شود.

دراين تغييرات واحد پول جديد عموماً با مضربي از ده، از واحد پول قديمي به دست آمده است.

از سال ١٩٢٣ تا سال ٢٠٠٩ شمار کشورهايي که اقدام به صفرزدايي از پول ملي خود کرده اند به ۵٠ کشور مي رسد که طي ٨۴ سياست صفرزدايي، تعداد ٢٧٢ عدد از صفرهاي پول ملي خود راحذف کرده اند(موسلي، 2005) .

با در نظر گرفتن تعداد صفرهاي حذف شده از پول هاي ملي،کشورهاي در حال توسعه با حذف ٢١١ صفر در رتبه اول ،کشورهاي توسعه يافته با حذف ٣۶ صفر در رتبه دوم وکشورهاي تازه استقلال يافته با حذف ٢۵ صفر در رتبه سوم قرار مي گيرند.

به لحاظ دفعات اجراي اين سياست نيز اين رتبه بندي حفظ مي شود (شاکري،1389).

دراين مدت چهارده کشور يک صفر، نه کشور شش صفر از پول هاي ملي خود حذف کرده اند و نوزده کشور در اين مدت يک بار اقدام به اجراي اين سياست کرده اند و ده کشورنيز دو مرتبه اقدام به تغيير واحد پول ملي کشور خود کرده اند که ميانگين آن حذف سه صفر از پول ملي بوده است.

همچنين کشور آرژانتين چهار مرتبه، يوگسلاوي سابق پنج مرتبه، برزيل شش مرتبه اين سياست را در کشور هاي خود اجرا کرده اند (موسلي، 2005).

با نگاهي به آمارهاي موجود و تقسيم تعداد صفرها بر دفعات اجراي سياست صفرزدايي طي دوره اين نتيجه به دست مي آيد که در هر سه دسته کشور، در هر اجراي سياست تغيير واحد پول، تقريبا به طورمتوسط ٣ صفر از پول ملي آن کشورها حذف شده است.

روند صفرزدايي از پول ملي به لحاظ جغرافيايي نيز قابل توجه است.

بررسي صورت گرفته نشان مي دهد که اروپا،آمريکاي لاتين، آفريقا و آسيا به ترتيب در رتبه هاي اول تا چهارم قرار مي گيرند .

تا ابتداي دهه ١٩۴٠ صفرزدايي تنها در منطقه اروپا وجود داشته و تا ابتداي دهه ١٩٧٠ کشورهاي منطقه اروپا، به جز در يک مورد، در اجراي اين سياست پيشتاز بوده اند. از ابتداي دهه ١٩٧٠ تا ابتداي دهه١٩٩٠، کشورهاي آمريکاي لاتين در اجراي اين سياست گوي سبقت را از ساير مناطق جغرافيايي مي ربايند .

دهه ١٩٩٠ اجراي اين سياست در هر چهارمنطقه جغرافيايي جهشي قابل توجه گرفته و اين دهه نسبت به دهه هاي پيشين و بعد از خود در جايگاه اول قرار مي گيرد. در دهه اول ٢٠٠٠ ميزان استفاده از اين سياست با دو دهه پيشين قابل مقايسه نيست و به شدت کاهش پيدا کرده است.

از مقايسه تعدد اجراي سياست صفرزدايي و فراواني صفرهاي حذف شده نيز نتايج قابل توجه اي به دست مي آيد.


خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد)
قیمت : 49000 تومان
قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.