تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوه های مختلف تعریف شده است. معمولی ترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان در نظر می گیرند.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
40 صفحه
کد:
1645 mg


فهرست عناوین این مقاله:

تعاریف تعهد سازمانی- اهمیت تعهد- مدل سه بخشی تعهد سازمانی- عوامل موثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی- ویژگی های شخصی مؤثر بر تعهد سازمانی- ویژگی های سازمان و تعهد سازمانی- دیدگاههایی درمورد کانونهای تعهد سازمانی- تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چندبعدی؟- الگوهای چند بعدی منابع فارسی : - دو دیدگاه درباره تعهد سازمانی- پیشینه تحقیق- پیشینه داخلی- پیشینه خارجی- جمع بندی پیشینه ها- منابع و مآخذ منابع لاتین - -


قسمت هایی از این مقاله:

تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوه های مختلف تعریف شده است.

معمولی ترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان در نظر می گیرند.

بر اساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان می گیرد در سازمان مشارکت دارد و با آن درمی آمیزد و از عضویت در آن لذت می برد(ساروقی 1375).

تعهدسازمانی پذیرش ارزش های سازمان و درگیرشدن در سازمان تعریف می شود و معیارهای اندازه گیری ان شامل انگیزه، تمایل برای ادامه کار و پذیرش ارزشهای سازمان می باشد(پورتر و همکارانش ،1974).

چاتمن و اورایلی (1986) تعهد سازمانی را به معنی حمایت و پیوستگی عاطفی با اهداف و ارزشهای یک سازمان، به خاطر خود سازمان و دور از ارزشهای ابزاری آن (وسیله ای برای دستیابی به اهداف دیگر) تعریف می کنند.

(رنجبریان،1375) تعهد سازمانی یک نگرش است.

یک حالت روانی است که نشان دهنده نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان می‌باشد.

تمایل یعنی علاقه و خواست قلبی فرد برای ادامه خدمت در سازمان، نیاز یعنی فرد به خاطر سرمایه‌گذاری‌هایی که در سازمان کرده ناچار به ادامه خدمت در آن است و الزام عبارت از دین، مسؤولیت و تکلیفی است که فرد در برابر سازمان دارد و خود را ملزم به ماندن در آن می‌بیند از دیدگاهی دیگر، تعهد سازمانی نوعی احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان است.

بنابراین تعهد سازمانی «یک نگرش درباره وفاداری کارمندان به سازمان است، و یک فرایند مستمری است که از طریق آن اعضای سازمان علاقه خود را به سازمان و موفقیت و کارایی پیوسته آن نشان می‌دهند (مجیدی، عبدالله 1376).

بدیهی است تعهد سازمانی کارکنان زمانی ارزشمند خواهد گردید که بر روی عملکرد سازمان تاثیر مثبت داشته و موجب ارتقاء بهره‌وری سازمان گردد.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.