مطالعه و بررسی احساسات، هيجانات، ويژگي‌هاي شناختي و از همه مهمتر ويژگي‌هاي شخصيتي در روان‌شناسي ورزش از ديدگاه‌ نظري و كاربردي به دو دليل اصلي حائز اهمیت مي‌باشد.
جزئیات بیشتر در ادامه مطلب + دانلود فایل مقاله


پیشینه داخلی و خارجی:
دارد
منابع فارسی:
دارد
منابع لاتین:
دارد
نوع فایل:
Word قابل ویرایش
تعداد صفحه:
51 صفحه
کد:
1622 mg


فهرست عناوین این مقاله:

درآمدی بر شخصیت- عوامل تعيين¬كننده شخصيت- شيوه‌هاي ارزيابي شخصيت- مراحل رشد شخصيت- نظريه‌هاي شخصيت- عوامل مؤثر در شخصيت- ارتباط شخصیت با ورزش- پیشینه تحقیق- تحقیقات داخلی- تحقیقات خارجی- منابع- منابع انگليسي.


قسمت هایی از این مقاله:

مطالعه و بررسی احساسات، هيجانات، ويژگي‌هاي شناختي و از همه مهمتر ويژگي‌هاي شخصيتي در روان‌شناسي ورزش از ديدگاه‌ نظري و كاربردي به دو دليل اصلي حائز اهمیت مي‌باشد.

اول آنكه، به نظر مي‌رسد كه به طور مستقيم و يا غيرمستقيم عملكرد ورزشي را متأثر مي‌سازند (هانين ، 1999؛ لين و تري ، 2000) و دوم آنكه، از اين طريق اطلاعاتی بنيادي در زمينه ارتباط ورزشكار- محيط (لازاروس ، 1999)، تحت عناوینی مانند اهميت رويداد ورزشي، توانايي غلبه بر هيجانات و تمايلات واكنشي مربوط به آن، به دست می‌دهد.

اين اطلاعات در جهت درک هر چه بهتر برنامه‌هاي پيشبردي ورزشكاران در زمينه‌هاي رفتاري، تصميم‌گيري و عملكردی و همچنين در زمينه پيشبرد بهبود رواني ورزشكاران بسيار ضروري است.

یافته¬های پژوهشی نشان داده‌اند که ویژگی‌های روان‌شناختي و به‌خصوص ويژگي‌هاي شخصيتي و اضطراب، از عوامل تعیین‌کننده اصلی بازخوردها، گرایش‌ها و رفتارهای ورزشی محسوب می‌شوند (پیدمونت، هیل و بلانکو ، 1999، دیویس و مگ ، 1994، نیکوکام و بویل ، 1995).

به‌عنوان نمونه چنین تصور می‌شود که افراد درون‌گرا زودتر احساس بیش انگیختگی می¬کنند و نسبت به برون‌گرایان اضطراب بیشتر و در نتیجه عملکرد ضعیف‌تری دارند.

با این وجود، نتایج تحقیقات همسو نمی‌باشد (وودز، ترجمه مسيبي، 1386).

پژوهش‌ها نشان داده است، تکانه‌ای بودن (ترکیبی از برون‌گرایی و روان‌رنجوری آیزنک) را می‌توان یکی از متغیرهای مهم شخصیتی در نظر گرفت.

بدین صورت که کسانی که بیشتر تکانه‌ای هستند، در ساعات واپسین روز انگیخته می‌شوند، اما کسانی که کمتر تکانه‌ای هستند در ساعات اولیه روز انگیخته می‌شوند.

این موضوع پیامدهای خاصی برای عملکرد دارد.

مثلاً، ورزشکاری که میزان تکانه‌ای بودن او زیاد است، در مسابقات بعدازظهر نیاز بیشتری به آرام‌سازی و استرس‌زدایی دارد تا مسابقاتی که صبح برگزار می‌شوند.

اين وضعيت معرف ارتباط تنگاتنگ بين ويژگي‌هاي شخصيتي و اضطراب بوده همچنان كه آيزنك محور با ثبات هيجاني – بي‌ثبات هيجاني را به‌عنوان اضطراب در نظر گرفته و آن را مهم¬ترين عنصر ويژگي‌هاي شخصيتي مطرح مي‌كند (لئونز و نیشن، 2002).

هر چند كه ويژگي‌هاي شخصيتي با الگوهاي نسبتاً با ثبات رفتاري و گاهي اوقات عوارض روان‌شناختي همراه است ولي همواره گرايش‌هاي برون‌گرايي و پس از آن كنترل و مديريت هيجان به‌عنوان يكي از شاخص‌هاي شخصيت مطرح مي‌شود.

اين شاخص يا سازه به‌عنوان هوش هيجاني تأثير شگرفي را در روان‌شناسي ورزش ايجاد كرده است.


 خرید آنلاین و دانلود فوری این محصول (این محصول در هیچ سایت مشابهی وجود ندارد) سال انتشار : 1403

69000 تومان

با نخفیف : 49000 تومان

قبل از کلیک ابتدا شماره یا کد فایل را یادداشت کنید در مرحله بعد باید وارد کنید. 

انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.