تحلیل مسیر می تواند جهت ارزیابی تعداد مسیرهایی که یک متغیر را به متغیر دیگر ارتباط می دهد، مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال، در رابطه سیگار کشیدن و سرطان ریه، ممکن است مسیری کوچک تا متوسط موجود باشد که از طریق فعالیت سالم به دست می آید، اما مسیر اصلی از طریق کشیدن سیگار ایجاد می شود.

در این صورت، شما می توانید حدس بزنید که اگر فردی به شدت به کشیدن سیگار ادامه دهد، حتی با دویدن، راه رفتن و غذا خوردن صحیح، به احتمال زیاد به سرطان ریه مبتلا می شود.

در ادامه مثالی از پایان نامه دکتری چوی (2005) که از تحلیل مسیر استفاده کرده است را مشاهده می کنید .

 

چکیده :

هدف از این مطالعه، شناسایی رفتار فعالیت فیزیکی (اوقات فراغت، کارهای خانه، فعالیت های مرتبط با شغل و رفت و آمد) و بررسی رابطه بین فعالیت فیزیکی و عوامل مرتبط با آنها شامل فرهنگ پذیری، منابع محیطی، حمایت اجتماعی و شناخت (آگاهی از سودمندی فعالیت فیزیکی، تعادل در تصمیمات) در بین 200 زن 20 تا 64 ساله کره ای مهاجر بوده است. در این تحقیق، از طرح پیمایش مقطعی توصیفی استفاده شده است. نژاد کره ای که توسط کلیسا عضوگیری شده بودند، ابزار اولیه دسترسی به این افراد بود. فعالیت فیزیکی با پرسشنامه بین المللی فعالیت فیزیکی مورد اندازه گیری قرار گرفت. فرهنگ پذیری با شاخص های تقریبی (زبان، سال های سکونت در ایالات متحده، زمان مهاجرت) و با شاخص های فرهنگ پذیری ونکوور اندازه گیری شد. مقیاس سنجش شناختی، از طریق بهره گیری از مقیاس موانع خود – اثربخشی مک اولی و مقیاس تعادل تصمیم مارکوس ، به دست آمد. میانگین سن شرکت کنندگان در پیمایش 41 سال بود، 5 یا 84% از آنها متاهل بودند و 71% مدرک عالی دانشگاهی داشتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سال های اقامت در ایالات متحده، آگاهی از سودمندی و تعادل تصمیم، اثرات مستقیم و مثبت بر فعالیت فیزیکی داشتند و تاثیر تعداد فرزندان زیر پنج سال بر فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت، مستقیم و منفی بود. سن و فرهنگ پذیری آمریکایی اثرات مثبت غیر مستقیمی از طریق آگاهی از سودمندی ایجاد می کرد؛ در حالی که متغیر افسردگی، اثر منفی غیر مستقیمی از طریق تعادل تصمیم روی فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت به وجود می آورد. تمامی 14 درصد واریانس موجود در فعالیت فیزیکی اوقات فراغت تبیین شد. یافته ها نشان داد که فرهنگ پذیری، همبستگی مهمی با فعالیت فیزیکی اوقات فراغت در میان زنان مهاجر کره ای دارد. بر اساس یافته های تحقیق، دستورالعملی برای توسعه هدفمند مشارکت زنان مهاجر کره ای در فعالیت های فیزیکی بر اساس آگاهی از سودمندی، تعادل تصمیم و فرهنگ پذیری تهیه شد .


 

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.