آموزش نحوه رسم و کشیدن نمودار در spss برای تحلیل آماری پایان نامه ارشد روانشناسی و دیگر رشته های یکی از مشکلات دانشجویان است که در این مقاله آموزش داده می شود.

روش ایجاد ماتریس نمودارهای پراکندگی :

1- در منوی بالای صفحه روی Graphs و سپس روی Legacy Dialogs و بعد روی Scatter/Dot کلیک کنید.

2- روی Matrix Scatter کلیک کنید . روی Define کلیک کنید .

3- همه متغیرهای پیوسته (Negaff ,Posaff,Pstress) را انتخاب و به جعبه Matrix Variables منتقل کنید .

4- متغیر جنسیت را انتخاب کرده و به جعبه Rows منتقل کنید .

5- روی Options کلیک کرده و Exclude Cases Variable by Variable را انتخاب کنید .

6- روی Continue و سپس Ok (یا روی Paste برای ذخیره در Syntax Editor) کلیک کنید . دستور ایجاد شده از این روش به صورت زیر است :

GRAPH /SCATTERPLOT(MATRIX)=tposaff tnegaff tpstress /PANEL ROWVAR=sex ROWOP=CROSS /MISSING=VARIABLEWISE.

خروجی ایجاد شده از این روش ، در زیر دیده می شود .

تحلیل آماری با spss

 

نمودار جعبه ای :

نمودارهای جعبه ای هنگامی که بخواهید توزیع نمره های متغیر ها را مقایسه کنید مفید هستند .

همچنین می توانید از آنها برای بررسی توزیع یک متغیر پیوسته (مثل ، عواطف مثبت ) یا برای نمره هایی که در گروه های متفاوت تقسیم شده اند (مثل گروه های سنی ) استفاده کنید همچنین می توانید یک متغیر طبقه ای دیگر برای مقایسه اضافه کنید (مثلاً مردان و زنان ) .

در مثال زیر ، توزیع نمره های مقیاس عواطف مثبت را برای مردان و زنان بررسی خواهم کرد .

روش ایجاد نمودار جعبه ای :

1- در منوی بالای صفحه روی Graphs و سپس روی Legacy Dialogs و بعد روی Boxplot کلیک کنید.

2- روی Simple کلیک کنید . در قسمت Data in Chart Are روی Summaries for groups of cases کلیک کنید . کلید Define را بزنید .

3- روی متغیر پیوسته خود (مثلاً total positive affect) کلیک کنید پیکان را برای منتقل کردن آن به جعبه Variable بزنید.

4- روی متغیر طبقه ای خود (sex) کلیک کنید . برای انتقال آن به جعبه Category axis روی کلید پیکان کلیک کنید .

5- روی ID کلیک کرده و آن را به جعبه Label Cases منتقل کنید . این به شما امکان می دهد شماره های ID هر نفر را با مقادیر غیر عادی شناسایی کنید .

دستور ایجاد شده از این روش به صورت زیر است :

EXAMINE VARIABLES=tposaff By sex /PLOT=BOXPLOT/STATISTICS=NONE/NOTOTAL/ID=id.

تحلیل آماری با spss

 

تفسیر خروجی نمودار جعبه ای:

نمودار خروجی جعبه ای اطلاعات زیادی در مورد توزیع متغیر پیوسته و تاثیر احتمالی متغیر طبقه ای به شما می دهد

هر کدام از توزیع نمره ها به وسیله یک جعبه و خطوطی که از آن بیرون زده اند (موسوم به ویسکر) نمایش داده می شود . طول جعبه دامنه میان چارکی متغیر است و شامل 50 درصد موارد می باشد . خط عرضی درون جعبه نشان دهنده مقدار میانه است . خطوط ویسکر که از جعبه بیرون زده اند به طرف کوچکترین و بزرگترین مقادیر متغیر امتداد می یابند.

هر نمره ای که SPSS به عنوان مقادیر پرت در نظر بگیرد به صورت دایره های کوچک با یک شماره متصل به آن ظاهر می شود (این شماره ID آن فرد است ) پرت ها مورد هایی هستند که نمره هایشان کاملاً با مابقی نمره های نمونه متفاوت است و می تواند خیلی بالاتر یا خیلی پایین تر باشد. SPSS در صورتی نقاط را به عنوان پرت تعریف می کند که بیش از 5/1 برابر طول جعبه از لبه جعبه فاصله بگیرند .

نقاط افراطی (که با یک ستاره مشخص می شوند ) نقاطی هستند که بیش از سه برابر طول جعبه از لبه جعبه فاصله می گیرند . برای اطلاعات بیشتر در مورد پرت ها به این مقاله 6 مراجعه کنید . در مثال فوق ، چند مقدار پرت با مقادیر پایین برای عواطف مثبت مردان و زنان وجود دارد . 

نمودار جعبه ای علاوه بر دادن اطلاعات در مورد مقادیر پرت به شما امکان می دهد الگوی نمره ها را برای گروه های مختلف خود بررسی کنید . این نمودار تغییر پذیری نمره ها درون هر گروه را نشان می دهد و امکان بررسی دیداری اختلاف بین گروه ها را فراهم می کند .

در مثال فوق ، توزیع نمره های عواطف مثبت برای مردان و زنان خیلی مشابه است . ویرایش چارت یا نمودار گاهی لازم است اصلاحاتی در عناوین ، برچسب ها ، نشانگرها و . . . یک نمودار قبل از چاپ یا استفاده از آن در گزارش تحقیق انجام شود .

برای مثال ، برخی از نمودارهای ارائه شده در این مقاله را ویرایش کرده ام تا واضح تر شوند (مثلاً تغییر الگوها در نمودار میله ای ، ضخیم کردن خطوط به کار رفته در نمودار خطی ). برای ویرایش یک نمودار باید پنجره Chart Editor را باز کنید برای این کار نشانگر موس را روی نموداری که می خواهید اصلاح شود قرار دهید . دوبار کلیک کنید تا پنجره جدیدی ظاهر شود که نمودار شما را نشان می دهد ، و در کنار آن menu options و آیکون های اضافی وجود دارد شکل مربوطه باید یک پنجره کوچک تر Propertiesنیز بالا بیاید ، که امکان ایجاد تغییر در نمودارها ی شما را فراهم می کند .

اگر این پنجره ظاهر نمی شود روی نمودار کلیک راست کنید و از بین گزینه ها Properties Window را انتخاب کنید.

تحلیل آماری با spss

 

در Chart Editor چندین تغییر را می توانید ایجاد کنید : 

برای تغییر واژه های به کار رفته در بر چسب ها ، یک بار روی برچسب کلیک کنید تا پررنگ شود (یک جعبه آبی رنگ دور متن ظاهر می شود ). برای ویرایش متن یک بار دیگر کلیک کنید (یک نشانگر قرمز رنگ ظاهر خواهد شد ). متن را اصلاح کرده و پس از اتمام کار صفحه کلید Enter را بزنید . 

برای تغییر موقعیت برچسب های محور x و y (مثلاً ، برای وسط چین کردن آن ها ) روی عنوانی که می خواهید تغییر دهید دوبار کلیک کنید . در جعبه Properties که ظاهر می شود روی Text کلیک کنید . در قسمت Justify حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید (نقطه به معنای وسط چین ، پیکان رو به چپ به معنای چپ چین و پیکان راست آن را راست چین می کند ). 

برای تغییر ویژگی های متن ، خطوط ، نشانگرها ، رنگ ها ، الگوها و مقیاس بکار رفته در نمودار ، یک بار روی آن جنبه از نمودار که می خواهید تغییر کند کلیک کنید .

پنجره Properties گزینه های خود را بسته به جنبه ای که روی آن کلیک می کنید تغییر خواهد داد . کلید های مختلف در این جعبه به شما امکان می دهد جنبه های گوناگون نمودار را تغییر دهید .

چنان چه می خواهید یکی از خطوط نمودار چند خطی (یا نشانگرهای یک گروه ) را تغییر دهید ، باید آن طبقه خاص را در زیر نویس پر رنگ کنید (به جای آن که روی خود نمودار این کار را بکنید ) .

این کار برای تبدیل یکی از خطوط به خط چین مفید است به طوری که هنگام چاپ سیاه و سفید راحتر متمایز شود . بهترین راه یاد گیری نحوه استفاده از این options آزمایش کردن است – پس بازی را شروع کنید!

 


 

 

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.