تعاریف

نمونه برداری فرآیند انتخاب یک گروه نماینده از جمعیت مورد مطالعه است.

در جمعیت هدف کل گروهی از افراد است که نمونه ممکن است از آنها گرفته شود.

آ نمونهگروهی از افرادی است که در تحقیق شرکت می کنند. افرادی که شرکت می کنند به عنوان "شرکت کننده" نامیده می شوند.

تعمیم پذیری به میزانی اشاره دارد که ما می توانیم یافته های تحقیق خود را برای جامعه هدف مورد علاقه خود اعمال کنیم. این تنها در صورتی می تواند رخ دهد که نمونه شرکت کنندگان نماینده جامعه باشد.

نمونه سودار هنگامی که گروه های خاصی در نمونه انتخاب شده بیش یا کمتر نشان داده شوند. به عنوان مثال، اگر فقط مردان انتخاب شوند، یا اگر آگهی داوطلبان در گاردین قرار داده شود، فقط افرادی انتخاب می شوند که نگهبان را می خوانند. این امر میزان تعمیم یافته های مطالعه را به کل جامعه محدود می کند.

هدف از نمونه گیری

در تحقیقات روان‌شناختی، ما علاقه‌مندیم در مورد گروه‌های بزرگی از مردم که همگی چیزهای مشترکی دارند، بیاموزیم. ما به گروهی که علاقه مند به مطالعه آن هستیم، «جمعیت هدف» می گوییم.

در برخی از انواع تحقیقات، جمعیت هدف ممکن است به اندازه همه انسان‌ها باشد، اما در انواع دیگر، جمعیت هدف ممکن است گروه کوچک‌تری مانند نوجوانان، کودکان پیش‌دبستانی یا افرادی باشد که مواد مخدر سوء مصرف می‌کنند.

 

نمونه گیری از جامعه هدف

مطالعه تک تک افراد در یک جمعیت هدف کم و بیش غیرممکن است، بنابراین روانشناسان نمونه یا زیر گروهی از جمعیت را انتخاب می کنند که احتمالاً نماینده جامعه هدف مورد نظر ما باشد.

این مهم است زیرا ما می خواهیم از نمونه به جامعه هدف تعمیم دهیم. هر چه نمونه نماینده بیشتر باشد، محقق می تواند اطمینان بیشتری داشته باشد که نتایج را می توان به جامعه هدف تعمیم داد.

یکی از مشکلاتی که هنگام انتخاب نمونه از جامعه هدف می تواند رخ دهد، سوگیری نمونه گیری است. سوگیری نمونه گیری به موقعیت هایی اشاره دارد که نمونه ویژگی های جامعه هدف را منعکس نمی کند.

بسیاری از مطالعات روانشناسی دارای یک نمونه مغرضانه هستند زیرا از نمونه فرصتی استفاده کرده اند که دانشجویان دانشگاه را به عنوان شرکت کننده در آنها تشکیل می دهد (مثلا Asch ).

خوب، پس شما این مطالعه روانشناختی درخشان را اندیشیده اید و آن را کاملاً طراحی کرده اید. اما قصد دارید آن را روی چه کسی امتحان کنید و چگونه شرکت کنندگان خود را انتخاب می کنید؟

روش های نمونه گیری مختلفی وجود دارد. انتخاب شده به عوامل متعددی (مانند زمان، پول و غیره) بستگی دارد.

 

روش های نمونه گیری

 

نمونه گیری تصادفی

نمونه گیری تصادفی نوعی از نمونه گیری احتمالی است که در آن همه افراد در کل جامعه هدف شانس یکسانی برای انتخاب شدن دارند.

این شبیه قرعه کشی ملی است. اگر «جمعیت» همه کسانی باشند که بلیط بخت آزمایی خریده اند، در این صورت هر فرد شانس برابری برای برنده شدن در لاتاری دارد (با فرض اینکه همه آنها هر کدام یک بلیط داشته باشند).

نمونه‌های تصادفی به روشی برای نام‌گذاری یا شماره‌گذاری جمعیت مورد نظر و سپس استفاده از نوعی روش قرعه‌کشی برای انتخاب آن‌هایی که نمونه را تشکیل می‌دهند، نیاز دارند. نمونه های تصادفی بهترین روش برای انتخاب نمونه شما از جامعه مورد نظر است.

مزایا این است که نمونه شما باید جامعه هدف را نشان دهد و سوگیری نمونه گیری را حذف کند.

عیب این است که دستیابی به آن بسیار دشوار است (یعنی زمان، تلاش و پول).

نمونه گیری طبقه ای

محقق انواع مختلفی از افراد را که جامعه هدف را تشکیل می‌دهند شناسایی می‌کند و نسبت‌های مورد نیاز برای نماینده بودن نمونه را تعیین می‌کند.

فهرستی از هر متغیر (به عنوان مثال ضریب هوشی، جنسیت و غیره) ساخته شده است که ممکن است بر تحقیق تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر ما علاقه مند به هزینه های صرف شده برای کتاب توسط دانشجویان کارشناسی باشیم، موضوع اصلی مورد مطالعه ممکن است متغیر مهمی باشد.

به عنوان مثال، دانشجویانی که در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل می کنند ممکن است نسبت به دانشجویان مهندسی پول بیشتری را برای کتاب صرف کنند، بنابراین اگر از درصد بسیار زیادی از دانشجویان انگلیسی یا دانشجویان مهندسی استفاده کنیم، نتایج ما دقیق نخواهد بود.

ما باید درصد نسبی هر گروه را در یک دانشگاه مشخص کنیم، مثلاً مهندسی 10٪، علوم اجتماعی 15٪، انگلیسی 20٪، علوم 25٪، زبان ها 10٪، حقوق 5٪، پزشکی 15٪ سپس نمونه باید شامل همه اینها باشد. گروه ها به همان نسبت در جامعه هدف (دانشجویان).

نقطه ضعف نمونه گیری طبقه ای این است که جمع آوری چنین نمونه ای بسیار زمان بر و انجام آن دشوار است. این روش به ندرت در روانشناسی استفاده می شود.

با این حال، مزیت این است که نمونه باید بسیار معرف جامعه هدف باشد و بنابراین می‌توان از نتایج به‌دست‌آمده تعمیم داد.

نمونه گیری در دسترس

از افرادی از جمعیت هدف در دسترس و مایل به شرکت استفاده می کند. این بر اساس راحتی است.

یک نمونه فرصت با پرسیدن از اعضای جامعه مورد علاقه به دست می آید که آیا در تحقیق شما شرکت می کنند یا خیر. به عنوان مثال می توان نمونه ای از دانش آموزان را از بین دانشجویانی که از کتابخانه خارج می شوند انتخاب کرد.

این یک راه سریع و آسان برای انتخاب شرکت کنندگان است (مزیت)

ممکن است نمونه ای نماینده ارائه نکند و ممکن است مغرضانه باشد (مضرات).

نمونه گیری سیستماتیک

موضوعات را به روشی سیستماتیک (یعنی منظم / منطقی) از جمعیت هدف انتخاب می کند، مانند هر نهمین شرکت کننده در لیستی از نام ها.

برای گرفتن یک نمونه سیستماتیک، تمام اعضای جامعه را فهرست می کنید و سپس در مورد نمونه ای که می خواهید تصمیم می گیرید. با تقسیم تعداد افراد جامعه بر تعداد افرادی که در نمونه خود می خواهید، عددی به دست می آید که ما آن را n می نامیم.

اگر هر نهمین نام را انتخاب کنید، یک نمونه سیستماتیک با اندازه صحیح دریافت خواهید کرد. برای مثال، اگر بخواهید از یک مدرسه 1500 نفری 150 کودک را نمونه بگیرید، هر 10 نام را انتخاب می کنید.

مزیت این روش این است که باید یک نمونه معرف ارائه شود.

عیب این است که دستیابی به آن بسیار دشوار است (یعنی زمان، تلاش و پول).

از چند شرکت کننده باید استفاده کرد؟

این به عوامل مختلفی بستگی دارد. اندازه جمعیت هدف مهم است. اگر جمعیت هدف بسیار بزرگ است (مثلاً همه افراد 4 تا 6 ساله در بریتانیا) برای اینکه نماینده باشید به یک نمونه نسبتاً بزرگ نیاز دارید.

اگر جامعه هدف بسیار کوچکتر باشد، نمونه می تواند کوچکتر باشد اما همچنان نماینده باشد. باید به اندازه کافی شرکت کننده وجود داشته باشد تا نمونه نمونه نماینده جامعه هدف باشد.

در نهایت، نمونه نباید آنقدر بزرگ باشد که مطالعه خیلی طول بکشد یا خیلی گران باشد!

برای دریافت متن کامل این مقاله آموزشی بسته آموزش تحلیل آماری با spss را تهیه کنید:

شما با این بسته می توانید تحلیل آماری با spss و amos را کامل و آسان بیاموزید

و قطعا قادر می شوید کارهای آماری را حودتان انجام دهید

چگونه؟

بسته آموزشی تجزیه تحلیل آماری با SPSS و AMOS

از صفر تا صد آموزش  spss

آموزش مباحث اساسی AMOS

آموزش به زبان ساده ، موضوعی و گام به گام همراه با تصویر

33 پکیج (1378 صفحه تصویری)+ به همراه همه مقالات آموزشی این سایت درباره spss

لطفا و خواهشا برای سوال های آماری و رفع اشکال تماس نگیرید

هر آنچه لازم باشد در این بسته آموزشی آمده است.

 


انتخاب جدیدترین موضوعات پایان نامه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و انجام تخصصی پروپوزال(دانلود نمونه کار پروپوزال)::

شماره تماس: 09011853901
جهت ارسال سریع پیام در پیام رسان های زیر نام هر یک را لمس کنید.