لیست موضوعات پایان نامه روانشناسی درباره توانمند سازی و انواع آن در انتهای همین مقاله آمده است. ابتدا بهتر است با توانمندسازی آشنا شوید.


انواع توانمندسازی و اهداف آنها و برجسته ترین نظریه ها

انواع توانمندسازی

اصطلاح توانمندسازی زنان معمولاً در رسانه ها به کار می رود، اما در واقع مفهوم توانمندسازی نه تنها با زنان مرتبط است و نه تعریف مستقیمی دارد، بلکه همیشه با زنان همراه بوده است. بسیاری از جوامع برای کنترل شرایط زندگی و دستیابی به اهداف خود، توانمندسازی شامل کسب فرصت های اساسی برای هر فرد حاشیه نشین جامعه است و انواع توانمندسازی را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:
توانمندسازی اجتماعی
توانمندسازی آموزشی
توانمندسازی اقتصادی
توانمندسازی سیاسی
توانمندسازی روانی

اهداف توانمندسازی

هدف توانمندسازی با توجه به نوع آن متفاوت است که در زیر به توضیح اهداف هر یک می پردازیم:

توانمندسازی اجتماعی

توانمندسازی اجتماعی ممکن است یکی از برجسته‌ترین شکل‌های توانمندسازی باشد که در رسانه‌ها ظاهر می‌شود و هدف آن تقویت روابط اجتماعی زنان و افزایش جایگاه آن‌ها در ساختارهای اجتماعی است و در نتیجه فرصت‌های بیشتری در خارج از خانه به آنها می‌دهد.

کمک‌های آنها به جامعه به‌جای تحقیر دیده شدن به رسمیت شناخته می‌شود و قدردانی می‌شود . توانمندسازی اجتماعی همچنین با تبعیض مبارزه می‌کند . این فقط مربوط به زنان نیست، بلکه افراد دارای معلولیت، نژاد، مذهب یا جنسیت در جامعه نیز باید بتوانند جایگاه مناسب خود را در جامعه به دست آورند.

توانمندسازی آموزشی

آموزش بخش اساسی رشد و توسعه است، اما هنوز جاهایی در جهان وجود دارد که دختران را از تحصیل محروم می کند، بنابراین همیشه صحبت از توانمندسازی زنان در آموزش است، با این حال ممکن است در برخی جوامع در آموزش و پرورش تبعیض علیه مردان وجود داشته باشد.
اما قاعده اساسی که باید حاکم باشد این است که هر فرد حق دانش دارد، بدون فراهم کردن فرصت‌های آموزشی مناسب برای همه، توانمندسازی اجتماعی حاصل نمی‌شود، زیرا آموزش همه را در موقعیتی برابر قرار می‌دهد و به افراد جامعه، به‌ویژه دختران جوان اجازه می‌دهد. برای دستیابی به حقوق و تکالیف خود، نه اینکه فقط کسب دانش می تواند اعتماد به نفس، عزت نفس را افزایش دهد و فرد را به خودکفایی برساند. همچنین به آنها امکان دسترسی به آگاهی اجتماعی، سیاسی، فکری و مذهبی را می دهد و می تواند از رشد تعصب، تنگ نظری و خرافات جلوگیری کند.

توانمندسازی اقتصادی

مردم می‌گویند که پول نمی‌تواند خوشبختی بخرد ، اما قرار گرفتن در شرایط سخت اقتصادی می‌تواند دسترسی شما به قدرت را از بین ببرد. فقیر بودن، بی‌زمینی، محروم بودن یا تحت ستم بودن مانع از دسترسی شما به منابعی می‌شود که افراد دارای وضعیت مالی خوب از آن برخوردار هستند.
اهداف توانمندسازی اقتصادی بر کمک به گروه‌های محروم برای رسیدن به شرایط مالی متمرکز است که به آنها اجازه می‌دهد تا حدی بر زندگی خود کنترل داشته باشند.

توانمندسازی سیاسی

داشتن صدایی در سیاست می تواند برای اینکه دیدگاه یک گروه در پرتو رسانه های جریان اصلی قرار گیرد ضروری است و مشارکت سیاسی همه اعضای جامعه مستلزم تمرکززدایی از قدرت، واگذاری برخی از قدرت ها به محرومان، ستمدیدگان، و ناتوان ...
توانمندسازی سیاسی نه تنها به این معنی است که به کسانی که صدایی در نحوه اداره امور ندارند، صدایی بدهند، بلکه به آنها اجازه می دهد در توسعه سیاست ها و برنامه هایی مشارکت کنند که وضعیت این گروه های تبعیض را بهبود بخشد.

توانمندسازی روانی

توانمندسازی روان‌شناختی با توانمندسازی اجتماعی سازگار است، زیرا هدف آن غلبه بر تابوها و تعهدات اجتماعی سنتی و مردسالارانه است و به افراد به‌ویژه زنان اجازه می‌دهد تا از آنچه در جامعه از آنها انتظار می‌رود فراتر روند و این می‌تواند منجر به ایجاد اعتماد به نفس و کمک به زنان شود. ارزش خود را بشناسند و به آنها این فرصت را بدهند تا درآمد و بدن خود را کنترل کنند.
همه این پنج دسته با یکدیگر در هم تنیده هستند، اما در نظر گرفتن جداگانه آنها نیز مهم است. هر گروه اهداف اصلی متفاوتی برای دنبال کردن دارد، بنابراین تلاش برای تمرکز روی آنها به عنوان یک کل در نهایت مفید نخواهد بود. دانستن اینکه چه کارهایی را باید در این پنج دسته قرار داد می‌تواند در جهت درست حرکت کند و نه تنها برای زنان، بلکه در نهایت برای همه افراد امکان‌پذیر باشد.

توانمندسازی در محیط کار

توانمندسازی در محل کار اصطلاحی است که برای توصیف استقلال و مسئولیتی است که کارفرمایان به کارکنان در محل کار می دهند.
و هنگامی که یک کارمند در محل کار خود توانمند می شود، زمان کافی برای انجام وظایف خود، مدیریت دیگران و تصمیم گیری می یابد. کارمندان توانمند ممکن است بیشتر در حین کار سرگرم شوند و روحیه آنها را بالا ببرد، و این می تواند بهره وری در محل کار را افزایش دهد و به ایجاد سطوح بالاتر انگیزه حرفه ای در سطح شرکت کمک کند.
با این حال، توانمندسازی نباید با مجوز اشتباه گرفته شود، زیرا مراحل مجوز توسط مدیر انجام می شود، در حالی که اختیارات توسط زیردستان انجام می شود، به عنوان مثال اگر به پسر خود پول بدهید تا شلوار بخرد، این مجوز است، اما اگر به او لباس بدهید. کمک هزینه ای که می تواند هر طور که می خواهد خرج کند، پس این توانمندسازی است.
انواع توانمندسازی در محیط کار عبارتند از:

توانمندسازی تصمیم گیری

اکثر کسب و کارهای کوچک زنجیره ای از فرماندهی دارند که از کارکنان انتظار می رود در سطوح مختلف تصمیم گیری از آن پیروی کنند. برای مثال، ممکن است کارمندان این اختیار را داشته باشند که در مورد مسائل جزئی در محل کار، مانند نوع لوازم اداری برای تصمیم گیری، تصمیم بگیرند. خرید، اما آنها باید با یک مدیر مشورت کنند تا تصمیمات بزرگتری بگیرند، مانند اینکه آیا اعتبار باید به یک مشتری خاص تعلق گیرد یا خیر.

توانمندسازی مالی

حتی در عملیات‌های کوچک، ترجیح داده می‌شود که شرکت‌ها بودجه خاصی را برای بخش‌های مختلف تخصیص دهند و به کارکنان اختیارات مالی داده می‌شود تا از کار خود در شرکت پشتیبانی کنند و زمانی که کارمندان توانمندی مالی پیدا می‌کنند، معمولاً شروع به بررسی مخارج خود می‌کنند و به جستجو می‌پردازند. راه هایی برای استفاده بهینه از سرمایه های شرکت و مصرف عاقلانه آنها.
کارکنان همچنین کمتر نگران از دست دادن ضرب الاجل هایی هستند که ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد، زیرا زمانی که آنها تماس شخصی با پول دارند، نسبت به خرج کردن آن حساس تر هستند.

فعال کردن مدیریت زمان

برخی از کارفرمایان احساس می کنند که نیاز دارند کارمندانی را که پشت میزشان نشسته اند ببینند تا احساس کنند که یک روز کاری کامل از آنها می گیرند.
اما برخی از صاحبان مشاغل کوچک به کارمندان اجازه می دهند تا زمان خود را مدیریت کنند زیرا آنها بیشتر بر روی نتایج تمرکز می کنند تا ساعات کاری . این رویکرد به کارمندان این اختیار را می دهد که از زمان خود همانطور که صلاح می دانند استفاده کنند، ساعات کاری غیر سنتی یا تقسیم زمان بین کار از خانه. انتظار می رود کارکنان نتایج کار خود را طبق برنامه کامل کنند و در مواقعی که حضور فیزیکی لازم است در دسترس باشند.

فعال کردن اطلاعات به اشتراک گذاشته شده

می توان به کارمندان این امکان را داد که اطلاعات صادقانه و صریح در مورد آنچه در پشت صحنه کار اتفاق می افتد به دست آورند تا در معرض شایعات منفی در مورد کار قرار نگیرند.
زیرا زمانی که کارمندان را در مورد تصمیمات تجاری اصلی گیج می کنید یا درک نمی کنید که چرا یک رویکرد تجاری خاص باید اجرا شود، ممکن است احساس کنند که کنار گذاشته شده اند.
اما زمانی که ارتباطات باز و صادقانه تقویت شود، کارکنان احساس می کنند اعضای ارزشمند یک تیم کاری کوچک هستند. آنها به احتمال زیاد برای کمک به حل مشکلات و اجرای برنامه های جدید احساس قدرت می کنند.

نظریه توانمندسازی

نظریه توانمندسازی یک اصطلاح نسبتاً جدید است که توسط متخصصان مددکاری اجتماعی استفاده می‌شود و تلاش می‌کند تا مشکلات انسانی را در چارچوب یک محیط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی طبقه‌بندی‌شده، ظالمانه، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای کسانی که کمترین مزیت را در جامعه دارند درک کند و از تکنیک‌های مداخله استفاده کند. برای هدایت افراد به سمت دستیابی به حس کنترل.
نظریه توانمندسازی همچنین مشکلات انسانی را در منظر فرد در محیط قرار می دهد و نه تنها به وابستگی متقابل و تأثیر متقابل افراد و جوامع بر یکدیگر اذعان می کند، بلکه پیشنهاد می کند که مداخلات موفقیت آمیز برای مشکلات انسانی در سطوح بین فردی و روابط بین افراد رخ می دهد. افراد و جامعه به طور همزمان، در تمرین مستقیم با افراد، مداخلات توانمندسازی ممکن است در درجه اول به افراد کمک کند تا خودکارآمدی روانی یا مهارت های مقابله ای را برای انطباق با محیط اجتماعی فعلی توسعه دهند.
نظریه توانمندسازی در تعدادی از کتاب ها و تحقیقات دانشگاهی مورد بحث قرار گرفته است، از جمله:

قدرت و توانمندسازی
دیدگاه های نظری برای تمرین مستقیم مددکاری اجتماعی
توانمندسازی: درک نظریه توانمندسازی

موضوعات پایان نامه روانشناسی درباره توانمند سازی

1. توانمندسازی روانشناختی و ارتباط آن با کیفیت زندگی تحصیلی
2. سرمایه روانشناختی و رابطه آن با توانمندسازی روانشناختی و فرسودگی شغلی در مربیان مهدکودک
3. نقش رهبری خدمتگزار در افزایش سرمایه روانی افراد با نیازهای ویژه در دانشگاه های ...
4. تحلیل رابطه بین راهبردهای خود رهبری و توانمندسازی روانشناختی در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ...
5. نقش رسانه ها در توانمندسازی افراد دارای معلولیت برای مشارکت در جامعه: مطالعه میدانی
6. توانمندسازی اداری و نقش آن در افزایش اعتماد مدیران مدارس
7. اثربخشی روش‌های مشاوره روان‌شناختی خلاق در اصلاح باورهای کنترلی و ارتقای توانمندسازی روان‌شناختی نوجوانان
8. پیش بینی نوآوری عاطفی و روش های تصمیم گیری از سطح توانمندسازی روانی معلمان ...
9. نگرش دانشجویان دانشگاه ... نسبت به انجام فعالیت های تفریحی و رابطه آنها با تعادل عاطفی و توانمندسازی روانی
10. تأثیر روش الگوسازی در توسعه توانمندسازی روانشناختی در بین مشاوران آموزشی
11. توانمندسازی روانشناختی و ارتباط آن با برخی متغیرهای روانشناختی در بین نمونه ای از دانشجویان
12. توانمندسازی روانشناختی و رابطه آن با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداری: مطالعه میدانی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
13. اثربخشی برنامه مبتنی بر مهارت‌های توانمندسازی روان‌شناختی در بهبود کمال‌گرایی انطباقی و جهت‌گیری زندگی در بین دانشجویان دختر
14. توانمندسازی روانشناختی و رابطه آن با مهارت های تدریس خلاق در معلمان استان
15. تأثیر مستقیم و غیرمستقیم توانمندسازی روانی، شفقت به خود و پشتکار تحصیلی در دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان
16. میزان توانمندسازی روانشناختی اعضای هیأت علمی و دستیاران آنها و ارتباط آن با هوش معنوی و تفکر نوآورانه آنها
17. اعتماد به نفس به عنوان متغیر میانجی در رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و فرسودگی شغلی در معلمان آموزش استثنایی
18. ویژگی های یک استراتژی پیشنهادی برای نقش آموزشی سازمان های غیردولتی برای توانمندسازی زنان بی سواد در شهر ...
19. اثربخشی یک برنامه مشاوره کوتاه مدت کوتاه مدت مبتنی بر کاوش در منافع و هدف گذاری در توسعه توانمندسازی روانشناختی در بین نمونه ای از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد
20. توانمندسازی روانشناختی و جهت گیری زندگی در بین نمونه ای از معلمان مرحله پایه