برای انجام پایان نامه روانشناسی با موضوع جدید و غیر تکراری می توانید درباره استعاره درمانی عنوان انتخاب کنید و دست به پژوهش بزنید.

استعاره شکلی از گفتار است که در آن یک کلمه یا عبارتی دلالت بر چیزی دارد و به جای چیز دیگر به کار می رود. استعاره استفاده شده در زوج درمانی باید با مشکل مطرح شده همخوان باشد و راه حل ممکنی را در یک بافت درمانی فراهم سازد.

فریدمن (۱۹۹۹) توضیح می دهد که استعاره یا تمثیل ها به خواننده یا شنونده توانایی می دهد که از رویارویی با زندگی واقعی خودش فاصله بگیرد و از این طریق برای آنها دیدگاه تازه ای درباره نقاط ضعف انسان فراهم می کند.

انواع استعاره عبارتند از: داستان ها، حکایات، ضرب المثل ها و داستان های کوتاه، قیاس هال تشابهات و استعاره های رابطه اعمال و کارهایی با معنای استعاره ای، موضوعات استعاره ای و استعاره های هنری از آن جایی که استعاره ها، از ارائه پیام به طور مستقیم، دلچسب تر هستند و می توانند برای درک و فهم مفاهیم مناسب باشند، مورد استفاده قرار می گیرند.

استعاره ها می توانند برای کمک به مراجعان ایجاد شوند تا آنها درباره امور به طور متفاوت از قبل فکر کنند.

از آنجایی که استعاره ها غیردستورالعملی هستند، برای ایجاد دیدگاه های جدید با شیوه ای کمتر تهدیدآمیز به مراجعان ارائه می شود.