سرپرستی توهین آمیز - Abusive Supervision

سرپرستی توهین آمیز به خشونت های غیر فیزیکی سرپرستان در مقابل کارکنانش اشاره دارد.

رفتارهایی نظیر تحقیر کردن، توبیخ کردن در حضور دیگران و عصبانیت های ناگهانی در این حوزه قرار می گیرند. ویژگی اصلی این نوع رفتار این است که سرپرستان نه به طور تصادفی بلکه به صورت مدام رفتار توهین آمیز خود را تکرار می کنند.

آنها ممکن است این کار را از روی عمد و یا ناخودآگاه انجام بدهند. به عنوان مثال، وقتی یک مدیر یا سرپرست بر سر کارکنانش فریاد می زند تا آنها کاری بیشتر از وظایفشان را انجام دهند در واقع سرپرستی توهین آمیز اتفاق افتاده است. البته این نکته حائز اهمیت است که ارزیابی های ذهنی در تفسير رفتارهای سرپرستان نقش مهمی ایفا می کند.

به طوری که در کارمند ممکن است تفسیرهای متفاوتی از رفتارهای یک سرپرست با مدیر داشته باشند. و یا برخی رفتارها ممکن است در یک فرهنگ خاص توهين آميز تلقی شوند در حالیکه در فرهنگی دیگر توهین آمیز محسوب نشوند. در تحقیقاتی که به صورت تجربی انجام شده نشان می دهند که در سازمان ها مسائلی مانند: زورگویی به زیر دستان و گردن کلفتی کردن و قلدری وجود دارد.

این مشکلات جزو سرپرستی توهین آمیز محسوب می شوند و دارای تعاریف مشایی هستند.

اپیدمولوژی

تحقیقات نشان می دهند که آمارهای مربوط به سرپرستی توهین آمیز بیشتر و فراگیرتر از خشونت های فیزیکی و یا آزار جنسی است.

آمارها نشان می دهند که از هر هفت نفر کارمند یک کارمند تحت مدیریت و نظارت یک مدیر سوء استفاده گر کار می کند و حدود ۵۰% از کارکنان نیز انتظار دارند که در بخش های از زندگی کاری خود تحت نظارت توهین آمیز یک مدیر و یا سرپرست کار کنند.

همچنین اکثر سرپرستان و مدیران سوء استفاده گر اغلب چندین کارمند و زیر دست را به طور همزمان مورد هدف قرار می دهند.

زنان، نیمی از جمعیت سرپرستان سوء استفاده گر را تشکیل می دهند.

در واقع روشی که سرپرستان زن از کارمندان خود سوء استفاده می کنند با روش سوء استفاده سرپرستان مرد فرق دارد.

زنان بیشتر از نظر اجتماعی زیردستان خود را مورد آزار قرار داده و با روش هایی مانند، ایجاد شایعه در مورد زندگی شخصی افراد از آنها سوء استفاده می کنند.

اما سرپرستان مرد معمولا به صورت پنهانی از زیر دستان سوء استفاده جنسی کرده و آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می دهند و یا به صورت آشکارا به آنها توهین کرده و با ارزیابی های ناعادلانه موجب آزار و اذیت زیر دستانشان می شوند.