همانطور که افراد مهم از والدین به معلمان و از همسن و سالان با جنسیت مشابه به همسن و سالان با جنسیت مخالف تغییر می کنند احتمال دارد که نگرش فرد تغییر کند؛

اما مانند تمام نگرشها، نگرشهای اصلی به مسائل جنسی در طول سالهای اولیه دوران کودکی در خانه شکل می گیرند و بر نگرشهای بعدی برتری می یابند. آسیبی که از یک نگرش غلط راجع به فعالیت جنسی حاصل می شود دو برابر است. این نگرش چون در خانه شکل گرفته تا حدود زیادی غیر قابل تغییر و به همان اندازه هم خطرناک است. زیرا اثرات آن برتصور از خود فرد می تواند باعث قضاوتهای اجتماعی و شخصی نادرست شود. نگرش نادرست به فعالیت جنسی چه نگرشی است؟ به عنوان مثال، شخصی که میتواند در مورداندام تناسلی و عملكرداندام تناسلی اش صحبت کند یا در مورد آن بیاندیشد، این گونه یاد می گیرد که در مورد لمس اندام تناسلی اش نیاندیشد و لمس اندام تناسلی افراد دیگر را کاری پست و منحرف بداند. او یاد می گیرد که در مورد میل قوی خود نیاندیشد که سبب می شود خواهان تماس با جنس مخالف شود. او یاد می گیرد که در مورد روابط زناشویی به عنوان یک بلای گریزناپذیر تنها برای داشتن فرزند علی رغم تحمل سختی های زیاد فکر کند.

در غیر این صورت به خود به عنوان کسی می اندیشد که دارای غرایز بد و اميال حیوانی است. دیر یا زود او خود را متقاعد می کند که اگر خواهان احترام مردم جامعه است باید این احساسات را مخفی کند و این عقیده را بپذیرد که او باید خود و دیگران را به دلیل هر گونه رفتار جنسی که برخلاف تمایل عاطفی اش به او لذت می دهد توجیه کند. از این رو به زودی احساساتی از قبیل خجالت و بدی در وی ایجاد می شود که بر تمایلات جنسی، تلاشها و رفتارهای متعاقب او اثر می گذارد. این نه تنها برنگرش او به دیدگاه جنسی اش به خود؛ بلکه همچنین بر کل نگرش او اثر می گذارد. روزنفلد (۱۹۹۲) شرح میدهد: «همان گونه که نگرشهای فرهنگی به بی بند و باری کم یا زیاد در روابط بین دو جنسیت تغییر می یابد، نگرش های فرد به صورت زیر در می آید. با نگاه گذرا به گذشت زمان به نظر می رسد که تغییر چشمگیری در نگرشهای ما نسبت به جنسیت رخ داده است.

نگرش جنسی کودکان و نوجوانان و نقش خانواده (موضوع پایان نامه روانشناسی)

در حقیقت گفتن اینکه چه چیزی عادی است و چه چیز غیر عادی سخت تحت تأثیر زندگی دختر و پسر است. همه اشکال رفتاری که درست چند سال پیش غلط تلقی می شدند یا سوال برانگیز بودند به نظر می رسد که اکنون پذیرفته شده اند. به عنوان مثال فیلمهای سکسی کمتر به تصویر کشیده می شدند و اگر این روزها راحت تر در مورد مسائل جنسی صحبت می شود، شکی وجود ندارد که در عمل با صراحت بیشتری صورت می گیرد. در محوطه دانشکده های کشورهای غربی و آمریکا یعنی جایی که زمانی یک بوسه برای شب بخیر در خوابگاه تا حدودی کاری بد برای افراد مجرد تلقی می شد اکنون مورد قبول واقع شده است. اگر به کنجکاوی کودک در مورد مسائل جنسی در خانه پاسخ داده نشود او در پی یافتن این اطلاعات در محیط بیرون از خانه بر می آید.

در حالی که امکان به دست آوردن اطلاعات بسیار غلط در بیرون از محیط خانه بیشتر است؛ اما آسیب این اطلاعات از طرز فکرهای غلط شکل گرفته شده از طریق هرزه گویی های داستانها و جوکهای مبتذل و تکه پرانیهای شرورانه و از کودکان هم سن و سال بیشتر است که به شکل مخفيانه صورت می گیرد، هنگامی که کودک تمام آن چیزهایی که در جوکهای مبتذل یا داستانها شنیده شده است را نتواند بفهمد یا در تصاویر وسوسه انگیز ببیند، از دوستش راجع به این مسائل میپرسد. معمولا سؤالات او با قهقهه و طعنه های بی غل و غش همراه است که نشان از سالم بودن او می دهد، وقتی که کودک سعی می کند این اطلاعات را از دید والدین خود پنهان کند، جایی از شک و تردید در او به وجود می آید و این در حالی است که او فکر می کند از داشتن چیزی جلوگیری می شود که دوستانش می دانند و باعث ایجاد احساس عذاب همراه با حقارت می شود.

حتی کتابهای نوشته شده در مورد آموزش امور جنسی با هدف ایجاد اطلاعات صحيح و قابل فهم و ایجاد رفتاری به دور از شرمندگی، الزاما نگرشهای صحیح به حاملگی و بدنیا آمدن بچه را تضمین نمی کند، مگر اینکه کسی محتویات این کتابها را به صورت دلسوزانه برای او توضیح دهد و باعث ایجاد احساساتی از قبیل نفرت وترس نشود که بعدا به سختی قابل حل هستند. بعضی از مدارس، درسهای مربوط به آموزش مسائل جنسی دارند، یا اطلاعات مربوط به مسائل جنسی را در قالب درسهایی مانند زیست شناسی و بهداشت ارائه می دهند، اما معمولا این اطلاعات آن قدر در دوران تحصیل کودک دیر داده می شود که قبل از آن مجموعه ای از اطلاعات غلط در ذهن کودک شکل گرفته است.

یکی از معمول ترین بحثها در مقابل آموزش مسائل جنسی در مدرسه ها این است که معلمان موظف به آموزش درسهایی هستند که غالبا به صورت کیفی هستند و نه به شکل عملی. از طرفی بعضی از مخالفان آموزش مسائل جنسی می گویند که بسیاری از معلمان به دلیل نگرانی از مسائل جنسی، خود از لحاظ آموزش چنین موضوعاتی صلاحیت کافی ندارند و در عین حال مایل به آموزش این مسائل هم نیستند. میزان مشخصی از اطلاعات هر کودک در مورد عمل جنسی از طریق ور رفتن به بدن خود و همبازیانش به دست می آید. یکی از بازیهای دوست داشتنی کودک دکتر بازی است که باعث می شود که کودک بدن همبازی خود را به دلیل دکتر بودن دست برند و به اصطلاح معاینه کند. همچنین ازدواج بازی در میان کودکان بزرگتر یا حتی جوانان معمول است. این کارها فرصت را برای تجربه و کنجکاوی راجع به آلت تناسلی به آنها می دهد. همچنین آنها هنگام بازی سعی نمی کنند که از کنجکاوی خود در مورد آلت تناسلی صرف نظر کنند.