بروزترین موضوع پایان نامه روانشناسی عمومی درباره تعامل والد فرزند با عنوان تأثیر فیلم های آموزشی مبتنی بر هوش و خلاقیت بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان با نقش واسطه ای تعامل والد فرزند .

تعامل والدین و فرزندان زیربنای رشد موفقیت آمیز کودک است. با این حال، شرکتهای متعدد نیز به رغم پرهیز از گزافه گویی، نمی توانند نیت والدین را در تهیه محصولاتشان اصلاح کننده بر اساس پژوهشی که به تازگی به انجام رسید، حدود ۸۰ درصد کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله، تماشای فیلمها یا DVD های آموزشی را در کمک به رشد فکری فرزندانشان مهم می دانند. به این ترتیب، نمی توان پذیرفت که آنان از تهیه بسته های آموزشی هدف دیگری داشته باشند. یکی از مشهورترین محصولات هوشی کودکان بچه انیشتین است. در سال ۱۹۹۷، جولی از - کلارک به اتفاق همسرش یک فیلم ویدئویی آموزشی برای پرورش هوش کودکان تولید نمودند. نخستین فیلم آموزشی آنان با عنوان مهد زبانه در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۰ میلیون دلا فروش کرد و امتیاز آن توسط شرکت والت دیسنی خریداری شده در سال ۲۰۰۷ء سودآوری این محصول به ۲۰۰ میلیون دلار رسیده از آنجا که تولید کنندگان به انیشتین محصول خود را عاملی برای بهبود تعامل والدین و فرزندان می دانند ته وسيله افزایش هوش، توانسته اند با هوشمندی تمام و با یک هزینه دو پیام را به مخاطبان خود القا نمایند. برخی از پیام ها به صراحت می گویند: محصول ما را خریداری کنید. ما بهره هوشی فرزندانتان را بالا می بریم.» استفاده از عناوینی مانند بچه انیشتین، همچون تأثیر موتزارت، برای متقاعد ساختن والدین کافی است.

از سوی دیگر، والدين آگاه و تحصیل کرده با استناد به ادعای صریح تولید کننده از محصولات بچه انیشتین به عنوان سکوی پرش برای بهبود تعامل با فرزندانشان استفاده می کنند ولی حتی این ادعاهای ملایم نیز پشتوانه علمی محکمی ندارند. من برای آگاهی از تأثیر محصولات بچه انیشتین بر نحوه تعامل والدین و فرزندان، همة مجلات مربوط به رشد کودکان را بررسی نمودم ولی حتی یک پژوهش در مورد تأثیر محصولات آموزشی بر ارتقای تعامل والدین و فرزندان در این مجلات نیفتم. تنها پژوهشی که به این موضوع پرداخته، یک پایان نامه دکترا از دانشگاه ماساچوست است که در سال ۲۰۰۸ انجام شده است. این پایان نامه به منظور بررسی تأثیر محصولات آموزشی ویدئویی همچون بچه انیشتین با آغاز سامی بر کیفیت تعامل والدین و فرزندان، از تعدادی از والدین و فرزندانشان درخواست نمود به مدت دو هفته این محصولات آموزشی را به اتفاق تماشا کنند. سپس، پس از اتمام این دوره، با دعوت ایشان به آزمایشگاه، نحوه تعاملاتشان را به هنگام تماشای فیلم های آموزشی و هنگام خاموش بودن تلویزیون مورد تجزیه و تحليل قرار داد. هر چند بافته های این پژوهش از حوصله این مقال خارج است، ولی سه مورد از یافته های آن به بحث ما مربوط می شوند. نخست اینکه، والدین و فرزندانشان در آزمایشگاه، هنگام روشن بودن تلویزیون (صرف نظر از فیلمی که در دوره دو هفته ای دیده بودند) بسیار کمتر به تعامل می پرداختند. این امر البته شگفت آور نیست، چرا که افراد هنگام تماشای دسته جمعی فیلم کمتر با یکدیگر صحبت می کنند.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی عمومی (ایده 372) :

تأثیر فیلم های آموزشی مبتنی بر هوش و خلاقیت بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان با نقش واسطه ای تعامل والد فرزند