موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی درباره تحلیل رفتار کاربردی aba با عنوان بررسی اثر بخشی روش تحلیل رفتار کاربردی (Applied behavioral analysis) بر عملکرد تحصیلی و باورهای فراشناختی کودکان دارای مشکلات یادگیری ... .

تحلیل کاربردی رفتار (aba) : تحلیل کاربردی رفتار (aba) أغلب رفتارگرایی نامیده می شود، به دلیل اینکه از کار اولیه روی اصلاح رفتارهای چالش انگیز و آشفتگی هیجانی به وجود آمده است. رفتارگرایی بر مبنای کار اسکینر (۱۹۵۳) بوده و به طور گسترده برای کنترل یا اصلاح رفتارهای غیر قابل قبول در مدرسه به کار برده می شود و همان فنونی هستند که برای آموزش موضوع ها و مهارت های تحصیلی به کار می روند (تری بر و لاهی، ۱۹۸۳). به طور تئوریک، تحلیل کاربردی رفتار هم چنانکه به تنظیم یکبرنامه درمانی کمک می کند، صرفا مربوط به علل اختلال می شود (تین دل و مارستون ۱۹۸۸). برنامه های یادگیری به جای آنکه مبتنی بر مسائل زيست شناختی کودک باشد، بهتر است روی تحلیل عملکرد کودک منفرد باشد. در واقع قبل از این که مراحل aba اجرا شود، تکلیفی که قرار است یاد گرفته شود، بایستی کاملا تحليل گردد (تجزیه و تحلیل تکلیف) و نقاط ضعف و قوت تحصیلی و مهارت کودک باید کاملا ارزیابی شود.

(نی پر و لاهی، ۱۹۸۳) کرلند (۱۹۸۶) مراحل زیر را در aba توصیه کرده است: 1- رفتار آماج کودک را برای تغییر مشخص کنید. ۲- رفتار را به طور صریح و مکرر اندازه گیری کنید. ٣- تغییری در حوادث قبلی و بعدی رفتار آغاز کنید (آنچه بلافاصله قبل یا بعد از آموزش در محیط انفاق می افتد)۔ ۴- نتایج را ثبت و ارزیابی کنید. ۵- اگر اهداف حاصل نشد دوباره تلاش کنید. (گرلند، ۱۹۸۶) به این مراحل، چهار مرحله دیگر هم اضافه کنید ۶- در صورتی که کودک موفق شد، این موفقیت را پاداش دهید یا تقویت کنید. ۷- چنانچه کودک موفق شد، تکلیف را با وظایف بیشتر یا مشکل تر زیادتر کنید. - نتایج کار کودک را ترسیم کنید. - کودک را در شناسایی رفتارهای آماج مشغول کنید. پرسلی و همکارانش (۱۹۹۰) یک الگوی تجویزی تشخیصی که بر رفتار معلم و دانش آموز متمرکز است را به وجود آورده اند.

این الگو می تواند برای کلیه حوزه های تحصیلی و کودکان مبتلا به اختلال های یادگیری و یا بدون اختلال های یادگیری به کار رود. این الگو در بسیاری از اصول رفتاری به کار می رود و آموزش راهبردها را به کودکان جهت برخورد با مشکلات یادگیری در بر می گیرد. روان شناسان از این راهبردها به عنوان فراشناخت و یا توانایی فکر کردن در باره فکر کردن خود و خودبازبینی اثربخش اشاره می کنند. طرح کلی در جدول ۲-۶ ارائه شده است. در صورتی که کودک در انجام تکلیف موفق نشود (نظير فراگیری نحوه پاسخ دادن به پرسش ها) راهبرد آموزشی باید دو مرتبه تکرار شود.

هم چنین ممکن است عاقلانه باشد که معلم در رفتارش تجدید نظر کند و شاید بتوان گفت رفتار معلم اصلاح شود و محیط آموزشی تغییر کند و یا ماهیت تقویت تغییر کند (مطمئن از این که کودک تشویق می شود) رویکرد پرسلی می تواند برای همه آزمودنی ها از دوره ابتدایی تا دبیرستان به کار برده شود. این رویکرد بر خود بازبینی از سوی معلم و دانش آموز تأکید می کند. مثال هایی از این که چگونه این رویکرد را می توان در ریاضیات و هجی کردن به کار برد. اطلاعات، مهارت ها و راهبردها ممکن است در جلسات تدریس خصوصی، از طریق تدریس هم سالان یا در گروه های کوچک آموزش داده شود (کلارک ۱۹۸۸). معلم ممکن است رهنمون هایی نظیر تصاویر یک کلمه با معنی یک داستان، اشیای کمکی برای شمارش یا فهمیدن کسرها یا اشیای واقعی هنگام ارائه یک کلمه مانند توپ را به کار ببرد.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی (ایده 162) :

بررسی اثر بخشی روش تحلیل رفتار کاربردی (Applied behavioral analysis) بر عملکرد تحصیلی و باورهای فراشناختی کودکان دارای مشکلات یادگیری ...