موضوع جدید پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی درباره رابطه بین کیفیت زندگی فرهنگی و نگرش اجتماعی با طبقه اجتماعی در دانشجویان ... .

در جامعه فاقد طبقه اجتماعی جایی که تمایزات طبقه اجتماعی به طور رسمی شناخته نشده است هر فردی ترغیب می شود که برابری با برتری اش را بر دیگر افراد ثابت کند. این مسأله تعصب را افزایش می دهد. هنگامی که فردی یا گروهی در عقاید، رفتار، ظاهر يا هدف از هنجارهای جامعه دوری می گزیند معمولا تعصب به وجود می آید. هنگامی که هیچ دوری از هنجارهای جامعه به وجود نمی آید تعصبی هم به وجود نمی آید. افرادی که از معیارهای جامعه دوری می گزینند به عنوان کسانی هستند که از گروه جامعه جدا و یا به عنوان گروه اقلیت در نظر گرفته می شوند. گروه اقلیت زیر گروهی از جامعه بزرگتر است که افرادش در معرض تعصب تبعیض، جداسازی نژادی یا حتی اذیت و آزار توسط زیر گروه دیگری به عنوان گروه اکثریت قرار می گیرند. لزوما گروه اکثریت از لحاظ تعداد بزرگتر از گروه اقلیت نیست؛ برتری گروه از آنجا نشأت می گیرد که این گروه بر ساز و کارهای سیاسی اقتصادی و جهان بینی و لایه بندی های اجتماعی سیطره داشته باشد. در نتیجه گروه اکثریت قادر است که گروه اقلیت را از دستیابی به جایگاههای هم تراز دور نگه دارد. فرهنگ دهه های ۶۰ و ۷۰ آمریکا نشان داده است که نقشهایی که گروه اقلیت و اکثریت در فرهنگ آمریکایی ایفا می کردند در نقشهای مردانه و زنانه تجلی می یافت. در حالی که در تمام سنین از آغاز کودکی تعداد زنان از مردان بیشتر بوده است زنان همچنان گروه اقلیت بودند و کنترل زندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی در دست مردان بوده است.

حتی اگر زنان نسبت به مردان پول بیشتری می داشتند با توجه به ارثی که از پدر و شوهر می برند، در جریان تجارت و شرکت که پولشان در آنجا سرمایه گذاری می شد حرف کمتری برای زدن داشتند و این نوع نیز کنترل در دست مردان بوده است. همان گونه که در تمامی قسمتهای دیگر زندگی آمریکایی نیز این چنین بوده اند. به گفته مارتین ووستی (۱۹۹۹) تبعیض و تعصب بخشی از نظم هنجاری جامعه آمریکا بوده است. مثالها نشان می دهد تعصب به طور گسترده ای وجود داشته است در حالی غرور مردمانش به دموکرات بودن و فاقد طبقه اجتماعی بودن بوده است. اگر چه از لحاظ آماری زنان در اکثریت بودند اما سنت آنها را مجبور می کرد که نقش گروه اقلیت را ایفا کنند. در بخشهای زیادی از زندگی آمریکایی نظیر تحصیل، دولت، تجارت، صنعت و مشاغل نسبت به زنان تبعیض روا می شد.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی (ایده 337) :

رابطه بین کیفیت زندگی فرهنگی و نگرش اجتماعی با طبقه اجتماعی در دانشجویان ...