موضوع جدید برای سمینار روانشناسی تربیتی

به دلیل رابطه بین مقبولیت اجتماعی و تحول شخصیت، رشد مقبولیت موجب سلامت روانی بهتر، سازگاری اجتماعی و شادمانی بیشتر می شود.

علاوه بر این مدارکی موجود است که تغییر در میزان مقبولیت اجتماعی افرادی که محبوبیت کمی دارند احتمال دارد بیشتر به سمت پایین گرایش داشته باشد تا بالا. بنابراین برای اجتناب از اثرات زیانبار نامحبوب بودن بر شخصيت، والدین، معلمان و خود افراد باید قدمهای مثبتی را بردارند. ریسک بزرگی است که کنار نشست و امیدوار بود که همه چیز به طرز رضایتمندی انجام شود. در حالی که مقبولیت اجتماعی فرد ممکن است گاهی اوقات بهبود یابد و یا خیلی کمتر از آنچه که افراد باور دارند و امیدوارند پیش آید. بهبود مقبولیت اجتماعی در هر سنی مشکل است. هر چه فرد مسن تر و زمان محبوب نبودنش بیشتر باشد. افزایش محبوبیتش سخت تر است. استرانگ (۱۹۹۹) بر سختیهایی که نوجوانان با آن درگیرند، این گونه تأکید می کند ((کمک کردن به نوجوان تنها و طرد شده از اجتماع سخت است. یک صحبت پر شور ممکن است به عنوان قوت قلبی باشد که فرد را وادار به پیوستن به کلوب یا رفتن به میهمانی کند و یا در او حس بی کفایتی اجتماعیش را تشدید کند.... هنگامی که علت کاملا روشن است او می تواند به طرز ظریفی کمک شود تا تغییرات مطلوبی را در ظاهرش ایجاد کند و برخی فنون اجتماعی که به مقبولیت اجتماعی او کمک بیشتری خواهد کرد فراهم شود.....)).

برای مشکلات شخصیتی عمیق و ریشه دار، توصیه های متخصصان یا روان درمانی گروهی، چیزهایی هستند که با آن نوجوانان تنها و افرادی که هرگز یاد نگرفته اند خودشان را با فرد دیگری مرتبط سازند کمک می کند تا روابط نزدیک تری را شکل دهند. مقبولیت اجتماعی باید در اوایل زندگی یا قبل از اینکه فرد یک خودپنداشت ضعیف از خود، نگرشهای ناسالم به دیگر افراد و فعالیتهای اجتماعی و وجهه ای نامطلوب پیدا کند، ایجاد شود و یا بهبود یابد. متأسفانه والدین و معلمان سازگاریهای ضعیف کودک را تا زمانی که آشکارا از جمع همسن و سالان خود جدا نشده اند، تشخیص نمی دهند. مخصوصأ والدين مایلند تا مقبولیت اجتماعی فرزندشان را بیش از حد ارزیابی کنند یا تمایل دارند برای فقدان مقبولیت فرزندشان از کودکان دیگر شکایت کنند.


موضوع پیشنهادی سمینار روانشناسی تربیتی (ایده 335) :

رابطه مقبولیت اجتماعی و تحول شخصیت با سلامت روانی و سازگاری اجتماعی و شادمانی در نوجوانان


دانلود نمونه پروژه درس سمینار روانشناسی