وقتی حالت هیجانی فرد فروکش کند هموستاز (تعادل حیاتی بدن او منظم می شود و فرد مجددا توانایی بازگشت به حالت عادی خود را از لحاظ جسمی و روحی باز می یابد.

نحوه فروکش کردن حالت هیجانی فرد هم مهم است. بعضی از این حالات به راحتی برطرف می شوند و از بین می روند. عده ای از کوره در می روند و انرژی هیجانی آنها با فوران هیجانی آزاد می شود و عده ای هم طوری رفتار می کنند که رفتارشان جامعه پسند نیست. فقط هنگامی که حالت هیجانی فرد به طور کامل از بین می رود، پیامدهای از بین رفتن هیجان های شدید فرد مطلوب و خوب هستند. در اغلب موارد پیامدها خوب و مطلوب نیستند؛ زیرا واکنش فرد دمدمی و عصبی به محرکهای محیطی جدید به گونه ای است که حالت قبلی او تشدید می شود؛ پس به جای اینکه این حالت به طور کامل از بین برود دوباره تقویت و تشدید می شود. علت اینکه چرا حالات هیجانی به شخصیت فرد آسیب می رسانند با ذکر موارد و نمونه هایی که در زیر ذکر شده اند مشخص خواهد شد، این موارد به پیامدهای شایع سرکوب هیجانی مربوطند: 

انفجار هیجانی: انفجار هیجانی باعث می شود تا انرژی هیجانی سرکوب شده در جسم و روان به طور گسیختهای آزاد شود. پایداری هیجانی به دو عامل بالا (جسم و روان) فرد بستگی دارد. اگر هیجان سرکوب شده فرد خیلی شدید باشد یا به مدت طولانی از بروز آن جلوگیری شود، ممکن است هیجانهای فرد به گونه ای انفجاری نمایان شود. در این صورت پاسخ فرد به محرک خشمگینانه خواهد بود و نظر دیگران در برابر این رفتار منفی است، چرا که آنها رفتار این فرد را منطبق با بلوغ هیجانی او نمی دانند، خود فرد هم احساس بی کفایتی، شرمندگی و گناه می کند. مطالعاتی که در زمینه های قتل و خودکشیهای نافرجام انجام شده نشان میدهد که بسیاری از این جرم و جنایت ها ناشی از ناکامی های مکرر و شدیدی است که شخص ناکام مانده نمی تواند جلوی خشم خود را بگیرد؛ در نتیجه آن را بروز می دهد. اینکه آیا فرد درون گراست یا برون گرا یعنی خشمش را در خود می ریزد یا آن را بروز می دهد به روشهای تربیتی فرد در دوران کودکی و جایگاه وی در جامعه از لحاظ بروز یا کنترل هیجان مربوط می شود.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی (ایده 319) :

بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی دانشجویان ...


دانلود پروژه اماده روش تحقیق روانشناسی درباره تنظیم هیجان