به یاد داشته باشید که مراقبت و دلسوزیهای مادرانه بیش از اندازه که در بالا بدان اشاره شد تأثیرات مخرب بیشتری بر شخصیت فرد به جا می گذارد.

با توجه به این که در بیشتر مواقع، محبتهای بیش از حد به مراقبتهای مفرط مادرانه منجر می شود باید به مادران هشدار داد که چون کودکان و نوجوانان مانند بزرگسالان طالب عشق و محبت اند؛ محبتی باید به آنها عرضه شود که مناسب شکل گیری شخصیت آنها باشد، بدین معنا که بچه ها دوست دارند با آنها مطابق سن و علاقه هایشان رفتار شود. کودکان ارتباط صمیمی خاصی را با مادر خود برقرار می سازند و با افزایش سن به ابراز علایق فیزیکی، اعتراض و مخالفت مبادرت می ورزند. زمانی که به سن مدرسه می رسند از این نوع ابراز احساسات خجالت می کشد و اگر مادر جلوی چشم دیگران او را ببوسد یا در آغوش بگیرد نگران می شود که دوستانش او را "بچه ننه" خطاب کنند. کودکان و نوجوانان مهر و محبت والدین خود را رد نمی کنند؛ اما شیوه ابراز این علاقه را قبول ندارند. مهر و محبت باید طوری ابراز شود که نیازهای عاطفی شخص بویژه نیاز به توجه، درک و دلسوزی را مطابق با سنش تأمین کند. متأسفانه زمانی که کودکان با این نحوه ابراز علاقه ها مخالفت می کنند، والدین، پدر بزرگ و مادر بزرگ و سایر بزرگترها آن را به معنای مخالفت با خودشان برداشت می کنند. بسیاری از نوجوانان از طرف والدین خود کمبود محبت دارند. در حالی که والدین فکر می کنند فرزندانشان آنها را دوست ندارند. گلایه و شکایت همیشگی نوجوانان از اینکه والدین آنها را درک نمی کنند نشان می دهد که نوجوانان دوست دارند ابراز علاقه والدین به آنها با توجه به وضعیت دوران بلوغ آنها باشد.

ابراز محبت در حد متوسط نه خیلی زیاد و نه خیلی کم و کاملا مناسب و به جا لازمه شکل گیری شخصیت سالم می باشد. گریسون (۱۹۹۶) این نظریه را مورد تأکید قرار داد که: «مهر و محبت موضوعی دو طرفه است زمانی که ابراز و دریافت شود (داد و ستد شود) به بهترین شکل تداوم می یابد. طرد شدن دائمی از محیط خانه ممکن است به عقب ماندگی و عدم رشد مهر و محبت در کودک منجر شود و او محبت را در خارج از محیط خانه و دیگران جستجو کند. محبتهای افراطی و یا سهل انگاریهای بیش از حد به اندازه بی محبتی و طرد شدن تأثیرات زیان آوری را بر جا می گذارد. بنابراین ممکن است علاقه و عاطفه بیش از اندازه والدين متناسب با سن کودک یا نوجوانشان نباشد. آنچه که این شادی و رضایت متعادل را ایجاد می کند باید به قاعده باشد شادی و رضایت طبیعی به شخصیت کودک، سن وی، سطح شکوفایی و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. رفتار کودک نشان دهنده میزان محبتی است که به او در حد مناسب نه کم و نه بیش از اندازه ابراز می شود.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی (ایده 318) :

بررسی نقش پیش بینی کنندگی سبک های تفکر و محبت افراطی والدین بر سازگاری و استقلال کودکان


موضوع جالب پایان نامه روانشناسی عمومی درباره محبت مادری


دانلود پایان نامه روانشناسی کودکان با فرمت word