هیجانها مستقیم یا غیرمستقیم بر شخصیت فرد موثرند. اختلال های جسمی و روانی مستقیما بر شخصیت اثر می گذارند در حالی که تاثیرات غیرمستقیم از واکنش افراد جامعه نسبت به شخص حساس سرچشمه می گیرد.

اگر هیجانها چندان خوشایند نباشند مانند ترس و حسادت و یا اگر از حد کنترل خارج باشند بر شخصیت فرد، لطمه وارد می کنند. ولی اگر این هیجان ها منطقی باشد و طوری کنترل شود که صدمه کمی به سلامت جسمی و روانی شخص بزند، در این صورت تاثیر مساعدی بر شخصیت او خواهد داشت. تاثیرات مستقیم هیجان ها بر ساختار جسمی و روانی، عقاید، علایق و ارزشهای فرد تاثیر مستقیم می گذارند. حتی یک احساس معمولی می تواند شخص را از نظر جسمی در هم بریزد. اختلال عاطفی شديد الگوی رفتاری فرد را به هم می ریزد. اگر هیجانها آشکارا بیان شوند شخص به آرامش دست می یابد؛ ولی اگر از بروز هیجان ها جلوگیری شود، فرد دچار اختلالات جسمی، روانی، فریب، توهم و آثار دیگری از سوء شخصیت می شود. چنین اختلالات جسمی از جمله خستگی مزمن، سوء هاضمه، بی خوابی، سردرد، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، آلرژی، بیماریهای پوستی وزخم معده همه و همه به هیجان مرتبط است. اختلالات عصبی در کودکان باعث لکنت زبان و مشکلات دیگر می شود و با افزایش سن، تاثیر هیجانها بر وضع جسمی فرد افزایش می یابد. یک فرد کم سن و سال تر می تواند انرژیی را که برای واکنشهای عاطفی در کار، بازی و یا ورزشهای سخت و طاقت فرسا ذخیره کرده است مصرف نماید؛ اما یک شخص بزرگسال که فرصت چنین کاری را ندارد. اختلال های جسمی ناشی از هیجان های شدید دوام بیشتری دارند.

اختلال های روانی برخاسته از بی نظمیهای عاطفی منجر به کاهش عملکرد ذهنی فرد می شود. شخصی که تحت فشار روانی قرار دارد، زمانی که پای منطق و تعقل به میان بیاید دمدمی و غیر قابل پیش بینی است، و عملکرد نا هماهنگ و بی ثباتی خواهد داشت. بررسی ها نشان می دهد که: یادگیری مهارتهای دشواری مثل مهارتهای خواندن و حساب کردن با اضطرابهای زیان آور و ناکامی همراه است. به عنوان مثال، در یک امتحان ریاضی، محاسبات عددی که به منطق و استدلال نیاز دارد بر اضطراب و کنش ذهنی فرد تأثیر مستقیمی دارد. اضطراب به طرق مختلف روی افراد تأثیر می گذارد. معمولا اضطراب کم افراد را وا می دارد تا بهتر عمل کنند این حد از اضطراب، نوعا سازنده است. افرادی که همیشه در اضطراب بیش از حد به سر می برند این حد از اضطراب مانع از یادگیری شان می شود.


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی (ایده 313) :

تاثیرات هيجانها و اختلال های عاطفی و ناکامی های اضطرابی بر شخصیت نوجوانان ...