موضوع پایان نامه روانشناسی کودکان استثنایی درباره زنجیره سازی وارونه

 انتخاب موضوع پایان نامه روانشناسی کودکان استثنایی با عنوان بررسی اثر بخشی مداخله زنجیره سازی وارونه بر کاهش مشکلات رفتاری و ارتباطی کودکان کم توان ذهنی با مطالعه این متن امکان پذیر است.

زنجیره سازی وارونه یک روش آموزشی فشرده است که نوعا برای یادگیرندگان با توانایی های محدود استفاده می شود. با زنجیره سازی وارونه شما از سرنخ دهی و حذف کردن برای تدریس رفتار نهایی در زنجیره استفاده می کنید. با شروع از رفتار نهایی در زنجیره، یادگیرنده زنجیره مربوطه را با هرکوشش یادگیری تکمیل می نماید. هنگامی که یاد گیرنده بر رفتار نهایی تسلط پیدا کرد (زمانی که یادگیرنده رفتار را با ارائه محرک تمیزی بدون هیچ گونه سرنخی انجام می دهد)، رفتار قبل از رفتار نهایی را آموزش می دهید.

زمانی که تسلط بر این رفتار نیز حاصل شد و یادگیرنده دو رفتار پایانی زنجیره را بدون هیچ گونه سرنخی انجام داد، رفتار قبل از دو رفتار نهایی را آموزش می دهید. این روند ادامه می یابد تا این که یادگیرنده کل زنجیره رفتاری را به هنگام ارائه محرک تمیزی بدون هیچ گونه سرنخی انجام دهد برای مثال استفاده از زنجیره سازی وارونه را در آموزش چگونگی انداختن دارت در صفحه دارت به جری (فرد کم توان ذهنی شدید در بخش زیر ملاحظه کنید تحلیل تکلیف شامل مؤلفه های زیر خواهد بود (با انطباق از اسکلاین و همکاران، ۱۹۸۱):

1. محرک تمیزی اول (یکی از اعضای کارکنان می گوید؛ جرى بریم دارت بازی کنیم)- پاسخ اول (جری به سمت صفحه دارت پیش می رود) ۲۔ محرک تمیزی دوم (ایستادن در کنار یک خط در فاصله سه متری صفحه دارت)-> پاسخ دوم (جری به سمت خط می رود و بر روی صفحه دارت به گونه ای می ایستد که نوک انگشتانش خط را لمس می کند) ٣. محرک تمیزی سوم ایستادن بر روی خط با یک دارت بر روی میز مجاور)-> پاسخ سوم (جري دارت را بین انگشتان شست و انگشت اول قرار می دهد و به سمت صفحه اشاره می رود) ۴. محرک تمیزی چهارم (ایستادن بر روی خط و نگهداشتن دارت بین انگشتان شست و انگشت اول)


موضوع پیشنهادی پروپوزال روانشناسی :

بررسی اثر بخشی مداخله زنجیره سازی وارونه بر کاهش مشکلات رفتاری و ارتباطی کودکان کم توان ذهنی