روش انتخاب موضوعات جدید پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان

 ما در این سایت با صرف وقت بهترین روش را برای انتخاب موضوعات جدید پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان ارائه داده ایم.

در این مقاله 5 ایده جدید با محوریت تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش رفتار های پرخطر و تکانشگری نوجوانان، بررسی عوامل محیطی و خانوادگی موثر بر اختلالات افسردگی کودکان، رابطه طرحوارها و جو عاطفی خانواده با افسردگی کودکان، رابطه سبک دلبستگی با تصویر از خود در کودکان، رابطه صفات شخصیت و هوش عاطفی با سطح سواد، با توضیحات لازم آمده است.

روش انتخاب موضوعات جدید پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان (ایده 106) : تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش رفتار های پرخطر و تکانشگری نوجوانان

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، یکی از رویکردهای رفتاری در زمینه درمان است. بنابراین هدف اصلی آن تغییر رفتار است. ارزش هایی که با شاخص های فردی و تغییرات رفتاری خاص به زندگی دارای مفهوم، هدف و سرزندگی ارتباط دارد. تعهد غير اجباری و تعهد مجدد به منظور انجام دادن این رفتارها به صورت لحظه به لحظه به تسهیل تغییرات رفتاری کمک می کنند. ذهن آگاه و فرایندهای پذیرش به فرد کمک می کنند تا موانع ادراکی و عاطفی را در مسیر اقدامات ارزش مدار پشت سر بگذارد. تمام شش فرایند اصلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با هم ترکیب می شوند تا انعطاف پذیری روان شناختی را بهبود بخشند. این انعطاف پذیری به عنوان توانایی برقراری ارتباط کامل با لحظه جاری به منظور دستیابی به اهداف ارزش مدار تعریف می شود (هیز و همکاران، ۲۰۰۴ هیز و همکاران (۲۰۰۴) تعریف عملیاتی جامع تری را در مورد انعطاف پذیری روانشناختی به صورت زیر ارائه کرده اند پاسخ بله به این پرسش که شامل تمام شش فرایند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می شود با در نظر گرفتن تمایز بین شما به عنوان یک انسان آگاه و محتوای روان شناختی (خود زمینه ای که باید با آن مقابله کرد، آیا آمادگی دارید که این محتوا را بدون دفاع (پذیرش) به صورت کامل یعنی به همان صورت که هست نه به آن صورت که می گوید (خنثی سازی) و آنچه شما را در این مسیر هدایت می کند (عمل متعهدانه) یعنی ارزش های انتخابی خود (ارزش ها) را در این زمان و در این شرایط تماس با لحظه جاری) تجربه کنید؟ همان طور که در فصل دوم گفته شد، این تعریف خلاصه ای از اهداف درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دیدگاه پایداری سلامت روانی را ارائه می کند که با بیشتر مدل های روان درمانی متفاوت است. براساس شیوه درمانی پذیرش و تعهد، افزایش انعطاف پذیری روان شناختی لزوما مستلزم افزایش انعطاف پذیری روان شناختی است نه نبود نشانه ها و عوارض آسیب شناسی روانی کاهش سلامت روانی با انعطاف ناپذیری روانی یعنی ناتوانی در پایداری یا تغییر رفتار به منظور برآوردن اهداف ارزش مدار بلند مدت ارتباط دارد .

دانلود مقاله در مورد تکانشگری


روش انتخاب موضوعات جدید پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان (ایده 107) : بررسی عوامل محیطی و خانوادگی موثر بر اختلالات افسردگی کودکان

علت شناسی اختلالات افسردگی: به احتمال زیاد مسیرهای علت شناختی متعددی در ایجاد اختلالات افسردگی در دوران کودکی وجود دارد. بنابراین، گرچه ممکن است تعداد این مسیرها محدود باشد، اما همین مسیرهای محدود در کودکان مختلف متفاوتند. الگوهای علت شناختی پذیرفته تر از الگوهای فشار - ابتلاپذیری می باشند که در آنها فرض شده عامل فشار با آسیب پذیری موجود در کودک تعامل پیدا می کند (مسیر علت شناختی) تا یک اختلال افسردگی شکل بگیرد. عوامل فشارزا ممکن است اشکال متفاوتی داشته باشند (نگرانی مزمن، بگومگوهای روزمره، وقایع مهم زندگی) و ممکن است مزمن یا حتی حاد بروز پیدا کنند. ابتلاپذیری (که نمایانگر یک مسیر خاص است) در فرضیه های مختلف و احتمالا در میان جوانان نیز اشکال متفاوتی دارد و شامل نقص در تولید ناقل های عصبی (شیلد کروات، ۱۹۶۵)، طرحواره های افسردگی زا (یک، ۱۹۶۷)، سبک اسنادی درونی و ناامیدی (آبرامسون، متالکسی، آلوی، ۱۹۸۹)، اشکال در مهارت های اجتماعی (لویستون، ۱۹۷۵)، یا بی کفایتی ادراک شده (کول و ترنر، ۱۹۹۳) می باشد. لازم به تذکر است که فقط برخی از متغیرهایی که حمایت و توجه تجربی یافته اند در اینجا مطرح می شوند. به اعتقاد ما ترکیبی از متغیرهای زیست شناختی رفتاری و خانوادگی محیطی با یکدیگر و با عوامل تنش زا در تعامل متقابل می باشند تا یک اختلال افسردگی به وجود آید استارک و همکاران، ۱۹۹۱). بخش بعدی مدل های زیستی علت شناسی اختلالات افسردگی را توصیف می کند.

دانلود نمونه پروپوزال آماده روش تحقیق روانشناسی (افسردگی کودکان)


روش انتخاب موضوعات جدید پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان (ایده 108) : رابطه طرحوارها و جو عاطفی خانواده با افسردگی کودکان

تحقیقات کول و ترتر (۱۹۹۳) نشان می دهد که عملکرد طرحوارهای جوانان افسرده به اندازه بالغين افسرده سازمان بندی شده نیست. خود طرحواره کودک روی ادراک او از تجارب خویش تأثیر می گذارد و همزمان توسط این تجربیات شکل می پذیرد. بنابراین، اگر زندگی جوانان به صورت مزمن پرتنش یا به هر شکل دیگر ناسالم باشد، این تجربیات در درون او ادغام می شوند و حس فرد را از خود شکل می دهند، این حس در طول زمان در طی تجربه های تکراری آموخته شده ساختار پیدا می کند. وقتی که این ساختار ایجاد شد، خود به طرحواره پردازش اطلاعات را هدایت می کند و جوان تمایل می یابد به صورت انتخابی به اطلاعاتی که حس منفی او را از خودش تقویت می کند، توجه کند و اطلاعات غیر موافق با طرحواره را نادیده گیرد. با این حال، اگر محیط پیرامون جوان تغییر یابد، یا اگر جوان در معرض تجربه های تصحیح کننده قرار گیرد، تکامل کلی خود به طرحواره ممکن است تغییر کند و تجربه های جایگزین از طریق تجربه های یادگیری تکرارشونده یک خود به طرحواره سازگارانه با یک خود طرحواره منفی کم توان تر را شکل دهند.

دانلود پروپوزال روانشناسی با موضوع طرحواره درمانی و سبک های دلبستگی


روش انتخاب موضوعات جدید پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان (ایده 109) : رابطه سبک دلبستگی با تصویر از خود در کودکان

هم نظریه شناختی و هم نظریه دلبستگی به احساس شکل گیرنده کودک از خود توجه دارند. به عبارتی دیگر، بک فرض کرد که خود درون یک بستر بین فردی شکل می گیرد، بنابراین خود به طرحواره در پردازش اطلاعات یک متغیر مرکزی است. از هر دو دیدگاه شناختی و بین فردی، خود به طرحواره توسط تجربیات بین فردی شکل می گیرد. از دیدگاه شناختی طرحواره در نتیجه تجربیاتی درون بستر بین فردی ساخته می شود و همزمان ادراکات مربوط به این تجربیات را از صافی عبور می دهد و بنا می گذارد. با این که نظریه دلبستگی به احساس در حال شکل گیری از خود توجه دارد، اما تأكید آن بیشتر روی طرحواره هایی است که نمایانگر روابط و افراد صاحب نفوذ است. این طرحواره ها با خود به طرحواره تعامل دارند، اما فرض شده که در شکل گیری مفهوم خود نیز اثر می کنند. بنابراین، چنین فرض می شود که متغیرهای بین فردی عواملی قدرتمند هستند و در ایجاد احساسی که از خود داریم اثر می گذارند. نظریه پردازان شناختی موافقند که خود به طرحواره با طرحواره موجود در ذهن ما از دیگران، مربوط است، اما خود به طرحواره پدیده ای قوی تر و تأثیرگذارتر است، چرا که زودتر تشکیل می شود و روی طرحواره هایی که درباره سایر مردم هستند تأثیر می کند.

پروپوزال روش تحقیق روانشناسی درباره عزت نفس و دلبستگی


روش انتخاب موضوعات جدید پایان نامه دکتری روانشناسی کودکان (ایده 110) : رابطه صفات شخصیت و هوش عاطفی با سطح سواد

به نظر می رسد که در هر وجه شخصیتی هم محاسنی وجود دارد و هم معایبی و در واقع هر وجه شخصیتی به شکل نمایی و نهایی آن شکل بیمارگون آن است و این با شرایط یک طاووس نر که هر چه دمش زیباتر و گسترده تر باشد، قابل تحسین تر است؛ متفاوت می باشد. فراتر، این که ثابت شده است بسیاری از ویژگی های وراثتی در سایر گونه های جانوری (که به تفاوت های شخصیتی انسان ها شباهت دارند) نیز از انتخاب مواج شکل گرفته اند که در ادامه این مبحث به آن می پردازیم اما با این وجود ممکن است من نیز دچار خطا شده باشم و یک یا بیشتر از این تفاوت های شخصیتی، ناشی از سایر عوامل باشد. بنا بر این زمان و پژوهش های آینده است که در این مورد تعیین کننده خواهد بود اما این بدان معنا نیست که بگوییم در هیچ انسانی صفتی به جا مانده از شاخص تناسب، وجود ندارد. تقارن فیزیکی نمونه بارز به جا مانده از شاخص تناسب است. مردانی که تقارن فیزیکی بیشتری دارند، معمولا مردانی جذاب تر بوده و از روابط جنسی موفق تری برخوردارند. جفری میلر در پژوهشی متقاعد کننده، نشان می دهد که هوش نیز از دیگر صفاتی است که از شاخص تناسب به جا مانده است. علیرغم باور عامه، هوش به منزله سر و کار داشتن با کتاب و کتاب خوانی نیست. هوش، عبارت است از توانایی در واکنش نشان دادن متناسب با شرایط زمانی مکانی، قابلیت انجام بهینه وظایف و یا مشاغل خاص که این امر، با تحصیلات رابطه چندانی ندارد.

دانلود پروژه روش تحقیق روانشناسی درباره ویژگی های شخصیتی