چطوری موضوع پایان نامه روانشناسی تربیتی انتخاب کنید؟

برای آنکه بدانید چطوری موضوع پایان نامه روانشناسی تربیتی انتخاب کنید بهترین شیوه استفاده از ایده هایی است که به رایگان در این سایت منتشر کرده ایم.

چطوری موضوع پایان نامه روانشناسی تربیتی انتخاب کنید؟ (ایده 61) : تاثیر آموزش مهارت های مدیریت فردی بر کاهش تعارض والد فرزند

لازم نیست تمام خواسته های نوجوان را برآورده سازید یا اینکه تصمیم بگیرید روی انجام کارهای جزئی مانند زمان رفتن به رختخواب یا پوشیدن لباسی خاص برای رفتن به مدرسه نظارت کنید برای آنکه این کار تعداد درگیری های بین شما و نوجوان را کاهش می دهد. ممکن است فکر کنید که این شیوه نوعی تسلیم شدن است ولی به یاد داشته باشید که همین درخواست هم به هر حال رد می شود. می توانید با پسرتان بر سر بیرون بردن زباله ها مشاجره کنید و بالاخره خودتان آن کار را انجام دهید یا می توانید خودتان از ابتدا این کار را انجام دهید اما نه برای همیشه بلکه فقط همین امروز برای از بین بردن سرکشی، تفکر، مهارت و تمرین لازم است تا مطمئن شوید که نوجوان درخواست را قبول می کند یا عواقب منفی قبول نکردن آن را تحمل می کند و این چیزی است که ما در مقالات دیگر سایت روی آن کار خواهیم کرد. در این لحظه، ممکن است آنچه را لازم دارید تا همه چیز را به جای اول بازگردانید، در اختیار نداشته باشید. طی یکی دو روز آینده قبل از اینکه قصد دارید از نوجوان بخواهید تا کاری را انجام دهد یا مقرراتی را رعایت کند، این سؤالات را از خود بپرسید: آیا توانایی لازم برای به انجام رساندن آن کار را دارم؟ آیا نتیجه کار را با برنامه ریزی پیش بینی کرده ام؟ آیا باید خواسته کمتری داشته باشم تا آسان تر بتوانم با این موقعیت برخورد کنم؟ اگر این چنین نیست بهتر است این درخواست را اصلا مطرح نکنید یا حداقل در حال حاضر از مطرح کردن آن خودداری کنید.  تعارض والد فرزندی چیست؟


چطوری موضوع پایان نامه روانشناسی تربیتی انتخاب کنید؟ (ایده 62) : تاثیر شیوه فرزندپروری از طریق راهبرد مدیریت رفتار بر کاهش بیش فعالی

اگر نوجوان شما در کودکی فرمانبردار نبوده و آن رفتار بخشی از خصوصیات مربوط به بیش فعالی وی بوده، پس با تغییر در شیوه فرزندپروری از طریق راهبرد مدیریت رفتار» یاد می گیرید تا رفتارهای مشکل ساز و سرکشانه کودک را پیش بینی کنید و برای آن رفتار پیامدهایی را در نظر بگیرید. زمانی که برای رفتار ناشایست کودک آمادگی داشته باشید و پیامدهای منفی ثابتی را وضع کنید؛ تسلط زیادی بر رفتار او خواهید داشت. نکته مهم این است که مدیریت رفتار شامل پیش بینی زمینه مشکلات مربوط به نوجوانان و تلاش برای تغییر آنها پیش از بروز مشکلات واقعی است؛ به امید آنکه بتوان سختی ها را برطرف کرد. دستور دادن یا درخواست کردن با شیوه ای مؤثرتر و تغییر زمان بندی خواسته ها و دادن هشداری" زیرکانه "(۴۲) چند دقیقه قبل از درخواست به گونه ای که نوجوان آگاه شود که تقاضایی در راه است یا تفکیک خواسته ها یا کارهای روزمره به گام های ساده تر و کوچکتر در هر نوبت، همگی از شیوه های مدیریت رفتار هستند.   اختلال کم توجهی بیش فعالی چیست؟


چطوری موضوع پایان نامه روانشناسی تربیتی انتخاب کنید؟ (ایده 63) : رابطه شیوه های فرزند پروری با سرکشی نوجوانان

در مدت زمانی که کودک در حال رسیدن به سن نوجوانی است، نقش تربیتی خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آیا به عنوان یک والد در برابر فرزندتان سختگیر هستید؟ آیا نوجوان در برابر شما سرکشی می کند؟ با توجه به تغییرات رشد و بلوغ در نوجوان، لازم است تا سطوح نظارتی و راهنمایی در برابر نوجوان بررسی شود. آیا نحوه راهنمایی و نظارت شما و همسرتان یکسان است و در سطوح انضباطی و تربیتی هر دو به یک شیوه عمل می کنید؟ آیا نوجوان با شما در نداشتن اتحاد و جدایی استاد است؟ آیا با «مشت آهنی» با نوجوان خود برخورد می کنید؟ آیا می دانید چه وقت باید با او چانه زنی و مذاکره کنید؟ شیوه تربیت شما در برابر فرزندتان روشی بیش از حد ملایم، سهل گیرانه یا سخت گیرانه است ؟ آیا تا به حال پیش آمده که نقش خود را به دلیل ناکامی محض کنار بگذارید؟ بسیاری از والدین نوجوانان بیش از حد سرکش در برابر این مسائل تسلیم می شوند.  سبک های فرزند پروری والدین چیست؟


چطوری موضوع پایان نامه روانشناسی تربیتی انتخاب کنید؟ (ایده 64) : رابطه جو عاطفی خانواده با تکانشگری نوجوانان

درک حقایق مربوط به دوران رشد یک نوجوان به والدین کمک می کند تا از این به بعد اعمال زیر را انجام دهند .. به نوجوان و رفتارش برچسب تزنید: خانواده ها در برخی مواقع در برابر نوجوان خود اشتباه می کنند. اگر رفتارهای نوجوان توهین آمیز است و به صورت عادت در آمده و این رفتارها را سرکشی می دانید ممکن است ناشی از رفتارهای توهین آمیز شما نسبت به او باشد. مثلا نیک پسری است که دایم از نگهداری خواهرش و انجام عبادات مذهبی شانه خالی می کند. پدر او با عصبانیت شدید معتقد است این زنگ خطری است برای اینکه اعتقادات مذهبی و مبناهای اخلاقی در وی کمرنگ شود. مادر استیون انتظار بیش از حد از او دارد و تصور می کند که پسرش بزرگ شده و زیر بار مسؤولیت نمی رود. از او درخواست کرده بخشی از فرصت خود را برای تمیز کردن قفس پرنده، اختصاص دهد ولی او گوش نمی دهد. تکرار مواردی این چنین ممکن است باعث شنیدن پاسخ وای، نه و... شود». عصبانی می شوید و این مسأله به جر و بحث های قبلی منجر می شود و رفتار تکانشی شدید از خود نشان می دهید. با اینکه می دانید این واکنش شما مشکلی را حل نمی کند. جای شگفتی نیست که این پاسخ ناخودآگاه و سریع شما ممکن است مانند واکنش غیرارادی «پرش زانو» باشد. حتی اگر آن واکنش، مشکل را حل نکرده باشد. مادر استیون برای تمیز کردن اتاقش سر او فریاد می کشد. صدایش را بلند می کند و پیوسته درخواست خود را تکرار می کند ولی به نتیجه نمی رسد. استیون با سرسختی در برابر خواسته او مقاومت می کند. پدر نیک زمام امور را در دست دارد، کارهای روزمره تازه ای برای نیک تعیین می کند تا او را کنار خانواده نگه دارد و زمانی که نیک سعی می کند علت اینکه چرا بیرون از خانه بوده را توضیح دهد؛ حرف او با جمله «هیچ عذری پذیرفته نیست» قطع می شود. با این وضعیت نیک احساس می کند که والدین او را درک نمی کنند و از این وضعیت به شدت دلخور می شود و بدخلقی می کند.  رفتارهاي تكانشي و تکانشگری چیست؟


چطوری موضوع پایان نامه روانشناسی تربیتی انتخاب کنید؟ (ایده 65) : رابطه سطح سواد والدین با پرخاشگری و سرکشی نوجوانان

مرحله نوجوانی زمینه سوءرفتار نیست، اما قطعا عامل ایجاد سرکشی است. اگر مادر «استیون» می دانست که در تفکر پسرش چه می گذرد؛ ممکن بود به جای سرزنش کردن و عیبجویی از او، به تشویق وی بپردازد. اگر والدین «نیک» احساساتش را درک می کردند؛ امکان داشت او هم برنامه های خود را به صورتی تنظیم کند که نیازهای همه افراد خانواده در نظر گرفته شود و به خواسته های آنها هم اهمیت داده شود. اگر خانواده نوجوان را برای نگرانی های جسمانی و روانی اش حمایت می کرد، این مسأله باعث می شد که پیروی کردن از قوانین، برای احترام گذاشتن به دیگران و از جمله خانواده برایش آسان تر شود لینا نوجوانی است که خانواده معتقد است؛ وی سرکشی می کند و از هنجارهای خانواده سرپیچی می کند. والدین او سعی می کردند که از رویکرد «اگر بار دیگر چنین کنی نتیجه اش را خواهی دید» استفاده کنند. بعد از مدتی پدر از این نحوه برخورد و نتیجه نداشتن آن، عصبانی شد و لینا را به مدت یک ماه در خانه به عنوان تنبیه نگاه داشت. مادر لینا از این وضعیت راضی نبود و معتقد بود که این بی رحمی است و همه اعضای خانواده در جنگ و ستیز بودند و خسته، غمگین و افسرده روزها را طی می کردند. بعد از پایان دوره تنبیه، پدر و مادر لینا او را بخشیدند. در مدت چند هفته که والدین رفتارهای لینا را ارزیابی می کردند، متوجه شدند که وی به قوانین تعیین شده برای رفت و آمد، بی توجهی نشان می دهد و در این وضعیت، والدین با واکنش های منطقی و همچنین واکنش های تند و صریح به اجرا نکردن این مقررات با نوجوان برخورد کردند، ولی این برخوردهای والدین هیچ نتیجه ای در بر نداشت. آنها از پای درآمده بودند، واقعا نمی دانستند چرا دخترشان قوانین را زیر پا می گذارد. آنها نمی دانستند چگونه و با چه شدتی باید با این قانون شکنی ها برخورد کنند. نیاز داشتند هم از خود و هم از دخترشان سؤالات زیادی را بپرسند تا بتوانند راه حل مناسبی را پیدا کنند، نگران بودند که با تکامل و تغییرات رشدی، نوجوانشان به کجا کشیده خواهد شد. پرخاشگری در کودکان و نوجوانان چه ویژگی هایی دارد؟