چگونه برای پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی موضوع انتخاب کنم؟

 آیا می دانید برای اینکه چگونه برای پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی موضوع انتخاب کنید بهتر است ایده های منتشر شده در این سایت را بررسی کنید.

شما با مطالعه همه ایده های این سایت خواهید توانست به موضوع دلخواه خود دست یابید.
موضوع پروپوزال پایان نامه روانشناسی (ایده 46) : رابطه هوش روانی (SQ) با کیفیت زندگی
SQ یا همان هوشمندی روان، واژه ای است که از طریق کتاب هوشمندی روان از (داناه ظوهار) رواج یافت SQ و دیگر «مقولات SQ» که به کار گرفته می شود نباید پارامترهای مطلق اندازه گیری شمرده شوند. با این حال از آنها می توان به مثابه فاکتورهایی برای شناخت بهتر هوشمندی های موجود در بدن و مفاهیم ارزشی زندگی که شخصیت و موجودیت زیستی ما را معنا می بخشند، استفاده کرد. برای بالا بردن درجه SQ باید ابتدا به شناخت و تجربه واقعی از روان که پدیده و عنصری طبیعی در بدن ما و دیگران است، نایل آییم. پس می توان با صدای آرام (یا بلند) با ندای درون به صحبت نشست و از روح و روان مشورت خواست و کمک گرفت و از آنها درخواست کرد تا هر از گاهی نشانه و مشخصه ای از خود بروز دهند. پاسخ اش بالاخره خواهد آمد و اغلب زمانی می آید که ما هیچ حدس و انتظاری از آمدنش نداریم، شبی در خواب یا وقتی مشغول ظرفشویی هستیم به فکر و خیال مان می آید. ارتباط با روان، وقت هایی سهل و آسان حاصل می شود که با خود خلوت کرده ایم و در سکوتی کامل به عمق اندیشه ای فرو رفته ایم. روان نشاط، شادی و عشقی بی شرط و شروط و بی واسطه است و ما باید به تمرین و تکرار چنین عشق ورزیدنی به خود و دیگران عادت کنیم. باید اغلب از خود بپرسیم «آیا عشق در این حالت چه می کرد؟» و همان کار را انجام دهیم تا SQ وارد عمل و فعالیت شود. آن زمان که شهامت ایجاد و پیگیری شور و نشاط در قلب مان را پیدا کرده باشیم. به بالابری SQنائل آمده ایم.
موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 47) : مقایسه روان سوری و نشخوار ذهنی در زنان خانه دار و شاغل
همه انسان ها نقاط ضعف و منفی گوناگونی دارند که مرتب تکرارش می کنند پس این موضوع را باید قبول کرد. با پذیرش و درک زندگی گذشته پرتلاطم و نامناسبی که داشته ایم و اینکه امکان با توجه لازم برای مراقبت از خود و پرورش خویش را نداشتیم، اولین قدم در راه مقابله با روان سوری را برداشته ایم. پس از آن است که گام بعدی را برمی داریم و ضمن ارزش گذاشتن و به حساب آوردن خود، شرایط داشتن بهترین زندگی را برای خویش فراهم می کنیم. به طور قطع می توان خود و شیوه زیست خود را تغییر داد. برای این کار شاید لازم باشد از طریق روان - درمانی به سفری عمیق و طولانی به گذشته ها - دوران کودکی - رفت و به کنکاش کمبودها و گسست های احتمالی آن دوران پرداخت. برای چنین سفری باید آمادگی داشته باشیم. لازم است با مدد و یاری متخصصان امر در دوره تغییرات و دگردیسی، به مقابله با ترس، نگرانی و احساس دلواپسی خود رفته و آنها را کنار زده تا بتوان ثبات، آرامش و نشاط درونی خویش را بازیافت. این روش جدی و پیگیر به طور قطع بسیار مؤثرتر و نتیجه بخش تر از درد دل کردن صرف با دوست و رفیق است. باید راه منحصر به فرد خود را برای بازیابی خویش پیدا کنیم. با خود صادق، یگانه و خودمانی باشیم. با بازیابی خویش است که به همه چیز دست می یابیم؛ همه چیز
برای داشتن زندگی آزاد و پرنشاط نباید به جنبه ها و مواردی که امکان آزادی و آرامش در آنها را نداریم فکر کنیم. باید به بخش هایی که موفق شده ایم نشاط و آزادی را در آنها بارور سازیم، توجه نشان دهیم.
موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 48) : رابطه اعتیاد به کار با ویژگی های شخصیتی
 بعضی ها از تقلا و کار دائمی، احساس غرور و افتخار می کنند. آنها دوست دارند همیشه دیده و شنیده شوند و مورد توجه باشند. «نينا» عاشق شغل هایش بود و چندین سال پی در پی درگیر مشغله های فراوان و گوناگونی بود. او هر بار که به فهرست کارهایی که باید انجام می داد نگاه می کرد احساس غرور و مهم بودن را پیدا می کرد و سرشار از شادی و نشاط می شد که همیشه مراجعه کننده دارد و مورد درخواست است. کار و فعالیت دائمی، به «عشق پنهانی» اش تبدیل شده بود و هنگامی که کار و فعالیت اش را یک درجه کاهش داد، احساس دلتنگی و تنهایی می کرد و به دلیل از دست دادن عادت همیشگی اش دچار نوعی احساس بی فایده و بی ارزش بودن شده بود. از دیدن تقویم روزانه اش که دیگر مثل سابق پر از برنامه کاری و فعالیت نبود، دلگیر و دلسرد می شد. مدتی زیاد طول کشید تا از این مرحله عبور کند. با این حال، حتی هنوز هم گاهی برای رسیدن به اوج فعالیت و کار بی وقفه، وسوسه می شود.
موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 49) : اختلال خواب و مدیریت بدن و استرس
بدنی که به اندازه لازم و کافی به خواب و استراحت نپرداخته باشد در فواصل زمانی کوتاه تری به خستگی دچار می شود و خطر دچار شدن به بیماری های گوناگون و عوارض جسمی و روحی آن، سریع تر از معمول تهدیدش می کند. خواب و استراحت، یک روش طبیعی و مناسب برای کاستن از ضرب آهنگ کار و فعالیت است. اما کسانی که دچار استرس شده اند و بی حوصله و کلافه اند، باز هم از خواب و استراحت خود می زنند تا به کارهای ناتمام و نکرده فهرست شده خود بپردازند. همین کمبود شدید و همیشگی خواب که از عواقب بی توجهی به لزوم خواب و استراحت است، پریشانی و آشفتگی فکری به بار می آورد و انسان های گرفتار این مشکل سعی می کنند با نوشیدن قهوه و چای و محرک های دیگر به جبران و ترمیم بی خوابی برآیند. خب آیا خیلی عجیب است که این افراد شب ها مشکل خواب پیدا می کنند؟ خواب عملکردهای فراوان و مهمی دارد. اولین و آشکارترین آن همانا آماده و سرحال شدن برای کار و فعالیت روز بعد است. گذشته از این، بدن به زمانی نیاز دارد که در آرامش و با آسودگی به دفع مواد زائد تولید شده و نیز ترمیم اختلالات پیش آمده بپردازد. ما اگر امکان استراحت کافی و خواب عمیق را از خود بگیریم، حد و میزان کورتیزون» بدن مان را بالاتر از معمول نگه داشته ایم. بدین ترتیب فعالیت اندام های ترمیم کننده و نیز روند ترمیم سازی، کند می شود و به طور طبیعی نیروی موجود به اندام های محافظ برای مقابله با خطر اختصاص داده می شوند. زمانی که میزان کورتیزون کاهش می یابد، تازه بدن به لزوم استراحت و ترمیم سازی پی می برد
موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 50) : رابطه حس خلوت و شادکامی با سلامت معنوی یا تاثیر و معنویت درمانی بر کاهش استرس و اضطراب کار
با خود خلوت کردن روش مناسبی است که ما آن را به شدت توصیه می کنیم. در این حالت است که تماس نزدیک تری با درون خویش پیدا می کنیم و میزان هوشمندی روان خود (SQ) را بالا می بریم. خلوت با خود باعث هماهنگی و توازن روانی و درونی و نیز آرام گرفتن فکر و اندیشه می شود بهترین وقت خلوت کردن با خود همان زمان بعد از کار است قبل از این که به خانه برویم یا وقتی که به خانه رسیده ایم؛ پس از خلوت کردن با خود است که احساس سبکی و آرامش می کنیم و وقت آزاد بیشتری به دست می آوریم. مثل این می ماند که یک دوش خنک و لذت بخش روحی- روانی گرفته باشیم؛ درون مان تر و تازه شده و شروع جدیدی برای ادامه روزمان پیدا کرده ایم. زمانی را که با خود خلوت می کنیم، فعالیت بدن مان دقایقی باز می ایستد و تمام حواس و توجه مان به درون مان معطوف می شود. خلوت کردن با خود تنها محدود به یک قشر و گروه صنفی خاصی نیست؛ بلکه تمام اقشار و گروه های صنفی از خلبان، مربی کودکستان و خود بچه ها گرفته تا آرایشگر، متخصص کامپیوتر، هنرپیشه و سیاست مدار، همگی به خلوت کردن با خود احتیاج دارند. امروزه خلوت کردن با خود روشی قطعی برای بازیابی خود و تجدید نیرو و انرژی است ”نينا» خلوت کردن با خود را زمانی یاد گرفت و تمرین کرد که ماه ها از درد مفاصل رنج می برد. او برای خلاصی از مریضی اش به هر کار و توصیه ای از روش ها و راهنمایی های مراکز پزشکی و نیز استفاده از شیوه ها و داروهای سنتی گرفته تا طب سوزنی تن داد؛ اما نتیجه ای نگرفت و افاقه ای نکرد.