چگونه برای پایان نامه روانشناسی کودکان موضوع انتخاب کنم؟

ایده های جدید و جذابی که در این متن آورده ایم به شما کمک می کند تا بدانید چگونه برای پایان نامه روانشناسی کودکان موضوع انتخاب کنید.

توصیه می کنیم ایده های قبلی را از مطالب مرتبط در انتهای این متن بخوانید. با ما همراه باشید.
موضوع پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 36) : سبک فرزند پروری والدین و دلبستگی ایمن و ناایمن کودکان
نحوه ی رفتار والد (یا مراقب با کودک معمولا نشان میدهد که والدین به چه اندازه در مدیریت و ایجاد راحتی برای کودک مشکل دارند. در ارتباط همراه با دل بستگی امن، ترس و نگرانی کودک با پاسخ هیجانی، همدلانه ی توأم با توجه، حمایتی، و راحتی بخش والد روبه رو می شود. در مواردی که دل بستگی ناایمن وجود دارد، پاسخ های مراقب را در سه نوع مختلف می توان مشاهده نمود: در نوع اول مراقب به شدت دچار ترس، هراس، و خشم است و احساس گناه دارد. این نوع از پاسخ را پاسخ «هیجانی» می نامند. در نوع دوم که نوع اجتنابی نیز نامیده می شود واکنش مراقب نسبت به دیسترس کودک سرد و توأم با کناره گیری است معمولا رنج کودک کوچک نمایی شده، اطمینان بخشی های غیر واقعی داده می شود. به نظر می رسد که والد مراقبت کننده نیست و از تفکری غیرمنعطف و غیرحساس برخوردار است. در نوع سوم (نوع نابسامان)، پاسخ های مراقب آشفته، کینه جویانه، متغیر و غیرقابل پیش بینی، یا یخ زده است. این نوع سوم زمینه ساز بسیاری از اختلالات روان پزشکی بعدی است. والد ممکن است خودش آسیب دیده و سوگوار باشد، یا مورد آزار قرار گرفته باشد، در این شرایط والد برای فرزندپروری مناسب به مراقبت و کمک نیاز دارد. کودک نیز نیازمند حفاظت از آزار ناشی از هیجانات و رفتارهای آسیب زای والد است.
موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 37) : مقایسه دلبستگی کودکان با توجه به سبک فرزند پروری والدین
در دل بستگی ایمن کودک با متخصصان سلامت روان به راحتی ارتباط برقرار می کند و آرام می شود. در دلبستگی ناایمن مضطرب و دوسویه، کودک در ارتباط با درمان گر، چسبیده به والد، بی اعتماد و حتی خصمانه رفتار می کند. کودک حاضر نیست برای ارزیابی و مداخلات درمانی از مراقب جدا شود و در زمان جدایی دیسترسی شدید و پایدار بروز می دهد. حتی حضور مراقب نیز به دلایل این که کودک نسبت به فرآیندها آگاه نیست ممکن است باعث بروز دیسترس شدید در کودک شود. در دل بستگی نوع ناایمن اجتنابی، رفتار کودک ممکن است در ظاهر شجاعانه، متکی به خود و مطمئن به نظر برسد. ولی زمانی که شیوه های سازگاری آن ها سرریز شود رفتارهای پرخاشگرانه و لجبازی بروز می دهند و ممکن است برای این کودکان درخواست کمک و رهایی از ترس ها و احساس حقارت شان مشکل باشد. در نوع ناایمن نابسامان، در شرایط استرس کودک غیرقابل پیش بینی و متغیر، یخ زده، یا به شدت کنترل کننده رفتار می کند.
موضوع پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 38) : اختلال استرس پس از سانحه کودکان
ارزیابی اختلال استرس پس از سانحه نیازمند رویکردی چند زمینه ای است و همکاری یک تیم شامل متخصصان کودکان و روان پزشکی کودک و نوجوان، روان شناس و مددکار اجتماعی و سایر متخصصان حوزه سلامت روان ضروری است. راهبردها و حوزه های ارزیابی کودکان، مشابه راهبردهای مربوط به خردسالان است با این تفاوت که مصاحبه بالینی با کودک و تشخیص اختلال استرس پس از سانحه بر اساس معیارهای DSM
5 در این گروه سنی بیشتر امکان پذیر است تأمین هزینه ی درمان و تضمین سهولت انجام آن، مستلزم تشخیص صحیح آسیب های روانی موجود است. روش های انجام ارزیابی های روان پزشکی کودک به تفصیل در منابع دیگر توصیف شده اند .
موضوع کیفی پایان نامه روانشناسی (ایده 39) : ارزیابی مواجهه کودکان با استرس پس از آسیب
در ارزیابی نحوه مواجهه ی کودک با واقعه آسیب زا نوع حادثه، چگونگی وقوع حادثه، معنایی که حادثه برای کودک داشته است، توالی اتفاقات، دفعات وقوع و مدت مواجهه ی کودک، افرادی که تحت تأثیر قرار گرفته اند، نحوه واکنش اطرافیان، حضور مراقبان در کنار کودک و کیفیت حمایت های محیطی و در دسترس بودن آنها در زمان واقعه اهمیت دارند. ارزیابی مواجهه با آسیب برای درک زمینه ی وسیع تر وضعیت زندگی کودک دارای اهمیت است و علایم تروما معمولا به بدترین تجربه ی آسیب زایی نسبت داده می شود که خود کودک مشخص می کند. ممکن است در مواردی کودک از افشاگری راجع به واقعهی تروماتیک یا اثرات تهدیدآمیز آن به دلایل مختلفی امتناع نماید. ممکن است کودک بخواهد به نوعی مانع بروز احساسات نگران کننده در والدین خود شود؛ یا در موارد کودک آزاری ممکن است کودک آزار در مورد عواقب افشا کردن واقعه، کودک را تهدید کرده باشد. لذا مصاحبه ی جداگانه با کودک، استفاده از شیوه های متناسب ارزیابی و کسب اطلاعات از منابع مختلف کمک کننده است.
موضوع پایان نامه روانشناسی (ایده 40) : استرس منفی و مثبت و تنظیم هیجان
بیایید دوباره به استرس منفی و مثبت بازگردیم تا با موشکافی بیشتر به این نتیجه برسیم که در نهایت اختلاف فاحشی هم مابين آن دو نیست. هر کدام از آنها به طور قطع با درجات گوناگون ما را تحت تاثیر قرار می دهند، منتها اثر هر دو بر جسم ما اثرات یکسانی دارند. استرس مثبت به مثابه حرکت و تلنگری هیجان زای تحرک آمیز و با انگیزه فعالیت، بیشتر عمل می کند و با اشتیاق، شور و توقع بالا از خود همراه است. و این یک واقعیت است که کسانی به همین دلیل دچار روان سوری شده اند، زیرا نوع کار و فعالیت شغلی شان بی اندازه جالب و پرتحرک بوده است. «لوتا» معلم می گوید: «بخش عمده ای از حجم استرس، به این فکر و احساس مربوط می شود که ما کارمان را فوق العاده جالب، پر هیجان و پرتحرک می دانیم. با تلقین بیشتر که کار جالب و پرتحرکی داریم، فعال تر می شویم و بیشتر کار می کنیم تا جایی که دیگر حتی توان و تحمل همان حد جالب و خوشایند کارمان را هم نداریم» حالا سعی می کنیم چند اصطلاح مخصوص دیگر مربوط به استرس را توضیح دهیم. که شامل دو استرس بیرونی و استرس درونی است. استرس بیرونی از فشارهای محیط اطراف ناشی می شود و انتظارات و توقعاتی است که ما قادر به تغییر آنها یا تأثیرگذاری بر آنها نیستیم.