ایده های جدید برای انتخاب موضوعات پایان نامه دکتری روانشناسی

برای انتخاب موضوعات جدید پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی بالینی ما در این قسمت ایده های جدیدی را دسته بندی کرده ایم. شما می توانید با بررسی این ایده ها به موضوع دلخواه خود برسید.

 برای موضوعات پایان نامه دکتری روانشناسی  (ایده هشتم) : مقایسه تاثیر هنر درمانی و درمان اخلاقی و کار درمانی در درمان افراد مبتلا به جنون

جنون در انسان همواره یک مسئله بوده است که در زمان های مختلف در علوم و فرهنگ به شکل های مختلف به آن پرداخته شد.
از اواسط دهه ۱۷۰۰ به بعد این نظریه که جنون نتیجه یک بیماری جسمی است، شروع به اثبات خود کرد. اشخاص مبتلا به جنون هم دیگر به عنوان یک فرد نگریسته می شدند، البته فردی که قدرت خودداری یا تفکر ندارد. اقدامات مؤسسات درمانی و توانبخشی ویژه اشخاص مبتلا به جنون، برخلاف زندان ها، آغاز شد و روش های درمانی اخلاقی تری برای درمان بیماران روانی توسط اشخاصی مانند فیلیپ پینل در فرانسه، ويليام توک در انگلستان و دوروتیا دیکس در ایالات متحده پایه گذاری گردید. از این رویکرد تحت عنوان «درمان اخلاقی» نام برده شده و در آغاز از گام ساده درعین حال عمیق جهت جایگزینی دلسوزی و شفقت به جای ظلم و وحشیگری تشکیل می شد. شیوه درمانی در این آسایشگاه ها شامل ورزش، کار و مشغولیت های دیگر بود، (پاترسون  ۲۰۰۲). طبق اظهارات (هوگان ۲۰۰۱) یک واقعیت در حال توسعه وجود داشت مبنی بر این که هنر در توان بخشی و بازیابی سلامت روانی یک بیمار از ارزش زیادی برخوردار است، نه صرفا به عنوان یک سرگرمی بلکه به عنوان ابزاری جهت به دست آوردن قدرت خویشتن داری و ابزاری برای بالا بردن روحیه.


موضوعات پایان نامه دکتری روانشناسی (ایده نهم) : اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر رشد هیجانی کودکان
اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر رشد هیجانی کودکان ایده ای جدید برای موضوعات پروپوزال و پایان نامه دکتری روانشناسی است که از پیشینه لازم نیز برخوردار است.
مسئولیت درمانی یک رفتار درمانگر شناختی اقتضا می کند که او یک آموزش دهنده نیز باشد. اگر این ایده را برای انتخاب موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی برگزیده اید فراموش نکنید که استفاده از کلمه «آموزش دهنده» در این جا به این منظور است که باید مداخلاتی را برای مهار رفتار، مهارت های شناختی، رشد هیجانی، راه های مطلوب رابطه برقرار کردن و کمک به دیگران به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم. یک آموزگار خوب دانش آموزان را تحریک می کند تا درباره خودشان فکر کنند.


موضوعات پایان نامه دکتری روانشناسی (ایده دهم) : اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر رشد تفکر انتقادی کودکان
 یک مربی فعال و پرمشغله یک آموزگار خوب نیز هست. بیایید یک داستان ورزشی را در نظر بگیریم. شما یک هفته مرخصی گرفته اید تا در یک اردوی ورزشی گلف برای بزرگسالان شرکت کنید. وقتی میرسید متوجه می شوید در ازای پول زیادی که پرداخته اید، فقط اجازه دارید روی نیمکت دراز بکشید و برای مربی خود تعریف کنید که درباره گلف چه احساسی دارید، درباره چوب ها، درباره ضربه زدن به توپ، و درباره تجربیاتی که قبلا در مورد گلف داشتید. شما در واکنش به پیشنهاد آنها چگونه پاسخ می دهید؟ پاسخ شما ممکن است این باشد، ببخشید، اما من ترجیح می دهم بازی ام بهتر شود، ضربه های کوتاه من ضعیف هستند، و خیلی بد ضربه می زنم!» مربی ممکن است جواب بدهد، «منظورتان این است که دوست ندارید ضربه بزنید؟» «نه، نه» شما جواب می دهید. ضربه زدن من ضعیف است. من فکر می کنم به عقب چرخیدن من خیلی سریع است. «آها»، او زمزمه می کند، «چرخش به عقب، آیا این حرکت خاص برای شما معنایی دارد؟» نکند نگران عضلات پشت تان هستید؟ یا شاید هم از حرکت به سمت عقب می ترسید؟
مهارت های رفتاری و شناختی در اینجا چیست؟
چنین رویکرد تفسیرگرانه ای راهنمای خوبی برای بهبود بخشیدن به مهارت شما در بازی گلف نیست. دیدن بعضی حرکتها و تذکر دادن درباره مواردی که نیاز به تغییر دارند (از طرف تشخیص گذار) لازم است، با این حال استفاده از فرصت هایی برای تمرین بیشتر و دادن بازخوردهای لازم باعث می شود که ضعف های موجود موفقیت آمیزتر برطرف شوند.


موضوعات پایان نامه دکتری روانشناسی(ایده یازدهم)   : اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر تغییر ساختار شناختی
لابد دیده اید که شما یا دیگران در موقعیت های مشابه عکس العمل های مشابه انجام می دهید که کاملا طبیعی به نظر می آید اما آنچه مهم است این است که به عکس العمل های دیگر در آن موقعیت هم می توان فکر کرد که چه بسا معقولانه تر و بهتر هم می باشد. اگر بتوان ساختار ذهنی و شناختی افراد را تغییر داد چه بسا نتایج درخشان در این زمینه بدست آید که در زندگی فرد و جامعه موثر است. در ادامه با مثال کثافت سگ بیشتر درباره این ایده آشنا می شوید.
مداخلات شناختی - رفتاری زمینه ای را برای مورد سؤال قرار دادن ساختارهای موجود در ذهن فرد جوان فراهم می کند. با دانستن این موضوع که ما همه، به شکل نمادین، «گاه در پا می گذاریم»، آن چه در واقع لازم است ساختاری برای کنار آمدن با حوادث ناخواسته ای است که پیش می آیند.
نکات مهم درمان شناختی رفتاری در این هدف چیست؟
تجربیات ایفای نقش در جلسات درمان فرصت های مطلوبی برای یادگیری به شمار می آیند. وقتی در جریان این تجربه ها بر فعالیت های شناختی تمرکز شود، برداشت ذهنی به دست آمده بر اساس پردازش اطلاعات به شکل فعلی و آن چه در آینده شکل می گیرد تقویت می شود .
هدف در این موضوع برای پایان نامه دکتری روانشناسی بر چه چیزی متمرکز است؟
به یاد بیاوریم که یکی از هدف های درمانی تغییر دادن ساختار شناختی کودک نوجوان است به شکلی که او در آینده به شکلی متفاوت بیندیشد، احساس و رفتار کند. شاید من آن قدر جسور هستم که از همین الان ادعا کنم که در حال حاضر ساختار شناختی شما را برای باقی زندگی تان تغییر داده اما در واقع مطمئنم که این کار را انجام داده ام. اگر شما در آینده در کثافت یک سگ پا بگذارید، به یاد این مطلب خواهید افتاد . شما در آن پا می گذارید و یک جمله به خود می گویید که این مطالب را به شما یادآوری می کنند. حتی اگر من هم دلم بخواهد که به فکر من نیفتید، نمی توانم مانع آن بشوم. من نمی توانم به روش شیمیایی یا جراحی
حافظه شما را بردارم و یا به شکلی که مؤثر باشد، از شما بخواهم که به من فکر نکنید. تجربه فعلی ساختار شناختی شما را تغییر داده است به شکلی که شما دفعه بعد که در آن پای می گذارید به شکل متفاوتی فکر خواهید کرد. بنابراین، به همین شکل فعالیت های درمانی در بسیاری مداخلات، وقتی با توجه دقیق به تفکر کودک همراه می شود، تغییری بزرگ در دیدگاه کودک نسبت به حوادث و تجربیات آینده ایجاد می کند.
این ایده از ابزار و منابع قوی برخوردار است و از شما برای پژوهش در این زمینه دعوت می کنیم.
حال به سراغ ایده پنجم می رویم.


موضوعات پایان نامه دکتری روانشناسی (ایده دوازدهم) : تکانشگری ، تحریف شناختی و انزواطلبی
دسرسی به منابع متغیرهای خوب یک گام مهم برای طراحی عنوان جدید پروپوزال و پایان نامه دکتری روانشناسی است.
کودکان پرفعالیت و تکانش گر، برخلاف جوانان مضطرب و یا افسرده اغلب بدون فکر کردن کارها را انجام می دهند و به علت فقدان در آینده نگری و برنامه ریزی بسیار ضعیف عمل می کنند. در اینجا، مفهوم نقصان شناختی کاربرد پیدا می کند. این کودکان در پردازش دقیق اطلاعات وارد نمی شوند و در نتیجه به عملکرد آنها لطمه می خورد. یک گروه کوچک از بچه هایی را که فوتبال بازی می کنند در نظر بگیرید. ۱۲ بازیکن در زمین هستند، بعضی دارند به توپ لگد می زنند، بعضی دارند اطراف را نگاه می کنند و حرف می زنند، گروهی نیز هنوز ایستاده اند. کودکی در بازی شرکت نکرده و روی خط کنار زمین نشسته است، وقتی از او می پرسند چرا بازی نمی کند، جواب می دهد: «نمی توانم بازی کنم. فوتبال من خوب نیست. در واقع، این کودک می تواند بایستد، صحبت کند، توپ بزند و، و حتی به راحتی با مهارتی در سطح متوسط گروه در بازی شرکت نماید. تظر این کودک درک اشتباه او را از انتظاراتی که در محیط برای او مطرح می شود نشان می دهد. او فکر می کند نمی تواند به خوبی دیگران بازی کند. یعنی آنها بازیکنان خوبی هستند، ولی او نیست. این یک درک تحریف شده است، و چنین تفکری به احساسات بی کفایتی، تنهایی و انزواطلبی گره خورده است.
سه متغیر مهم تکانشگری ، تحریف شناختی و انزواطلبی به شکل گسترده ای در این مثال به یکدیگر گره خورده است که برای انتخاب موضوع پایان نامه دکتری روانشناسی شما می توانید به اشکال مختلف از این متغیرها استفاده کنید.


  • اگر تمایل دارید موضوعاتی جدید و بکر برای پروپوزال و پایان نامه خود در رشته روانشناسی انتخاب کنید می توانید از خدمات ما در زمینه انتخاب موضوع بهره ببرید.