بخشی از نگرشهای نامطلوب بسیاری از دخترها و پسرها به مدرسه و دانشکده از طرز فکر همکلاسیهای آنها ناشی می شود که این بحث می تواند بهانه ای برای انتخاب یک موضوع جدید پایان نامه روانشناسی تربیتی باشد.

طی گفتگویی در مورد کثرت دانشجویانی که تمایلی به ادامه تحصیل ندارند هیچنگر (۱۹۹۵) چنین گفته است: «این امر ساده لوحانه به نظر می رسد اگر فکر کنیم نگرش منفی همکلاسیها وجود نداشته باشد . این امر نیز غیر واقعی است که فکر کنیم زندگی عالمانه کاملا دلخواه است و همه و همه در جستجوی آن هستند. حتی اگر دانش آموزی مدرسه را دوست داشته باشد به زودی پی خواهد برد که این کاری نیست که باید انجام دهد. دوست داشتن مدرسه و انجام تکالیف آموزشی به نحو احسن باعث متفاوت شدن او از همسن و سالهایش می شود. در اینجا «تفاوت» با «حقارت» هم معنا است.

برای هم رنگ شدن با جماعت وی باید از گرفتن نمره های خوب امتناع کند و وقتی در کلاس از او سوالی می شود باید بگوید که چیزی نمی داند و بلد نیست، ممکن است به دردسر هم بیفتد چرا که سرزنش اطرافیان باعث ایجاد حس همدردی هم کلاسیهایش می شود و به نظر فرد خوبی می رسد. تأثیر هم کلاسیها برنگرشهای پسرها و دخترها به مدرسه می تواند با پاسخ نوجوانان به این سئوال که چطور می خواهید در مدرسه جلوه کنید» مشخص می شود. از پسرها سئوال می شود که آیا می خواهند به عنوان یک ورزشکار، دانش آموز ممتازیا دانش آموز مشهورتر مطرح شوند و از دخترها سئوال می شود «آیا می خواهند به عنوان یک دانش آموز ممتاز در فعالیتهای فوق برنامه سرگروه شوند» پسرها بیشتر ترجیح می دهند تا به عنوان یک ورزشکار یا فرد مشهورتر و دخترها ترجیح می دهند تا به عنوان سرگروه در فعالیتهای فوق برنامه مطرح شوند. برخی از دخترها و پسرها بر این ادعا هستند که آنها دوست دارند به عنوان یک دانش آموز ممتاز مطرح شوند.

کولمن (۱۹۹۲)، در مورد اهمیت پاسخهای آنها چنین گفته است: «موفقیت آموزشی ناچیز، حاکی از این است که خرده فرهنگها به طور کلی نسبت به موفقیت آموزشی به عنوان عوامل بازدارنده می نگرند. به عبارت دیگر در این جوامع، آن دسته از نوجوانانی که به عنوان دانش آموزان «خردمند» تلقی می شوند و آنهایی که بیشتر به خودشان فکر می کنند در واقع هوش بالایی ندارند؛ بلکه تنها افرادی هستند که دوست دارند در فعالیتها بیشتر تلاش کنند. نشانه های جامعه آمریکایی به طور کلی مشخص است. از آنجایی که در دبیرستان نوجوانان این اجازه را دارند تا انرژی خود را به صورت ورزش، فعالیتهای اجتماعی و غیره تبدیل کنند، این کارها باعث تقویت فعالیتهای آنها در بزرگسالی می شوند. اگرچه اینها افرادی هستند که تواناییهایشان در حد متوسط است.

از جمله خدمات ما پیشنهاد موضوع جدید برای پروپوزال و پایان نامه روانشناسی تربیتی است که می توانید آن را بررسی نمایید.