والدین نگرش خاص و گاهی متفاوت با فرزندان نسبت به مدرسه و آموزش دارند و همین نگرش یک مسئله جذاب برای انتخاب موضوع مقاله و پایان نامه روانشناسی عمومی و تربیتی است.

والدین در مقایسه با سایر اعضای خانواده بر نگرش کودک به مدرسه بیشتر اثر می گذارند. نگرش والدین به مدرسه و ارزش آن در حال و آینده تعیین کننده علاقه کودک به آموزش و نگرش او به آن است. زمانی که والدین احساس می کنند که نمره و رتبه در دانشگاه اهمیت دارد آنها فرزندان خود را تشویق به ادامه تحصيل در مدرسه و حتی دانشکده می کنند. بدین ترتیب انگیزه ای قوی در آنها جهت حضور در مدرسه به وجود می آید اگر چه ممکن است این امر از نظر آنها خسته کننده باشد. یکی دیگر از اثرات والدین، نگرش آنها به معلمان به عنوان یک گروه و به آموزش به عنوان یک حرفه است.

بیشتر والدین بر این باورند که آموزش برای دخترها لازم است اما برای پسرها نامناسب است. بسیاری از مردم در مورد معلمان به ویژه معلمان مرد فکر می کنند که آنها افرادی بیهوده هستند که نمی توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کودکان ارتباط برقرار کنند و در واقع باعث تحریک آنها به پرخاشگری می شوند از آنجایی که کودکان دوست دارند خود را با خواهر و برادرهای بزرگتر شان وفق دهند. کودکان نگرش آنها را به مدرسه به ویژه زمانی می پذیرند که هم جنس خودشان باشند. آنها با تقلید از خواهر و برادرهای بزرگترشان یاد می گیرند که نسبت به مدرسه نگرشی نامطلوب داشته باشند، سازگاری آنها در مقایسه با روزهای اول در برابر مدرسه متفاوت می شود. متأسفانه نگرشهای نامطلوب به آموزش از طرف والدین، خواهر و برادرها و دیگر اقوامی که با کودک ارتباط برقرار می کنند قبل از هر چیز باعث می شود تا قضاوتی تبعیض آمیز به خود پیدا کنند.

همان طور که استون و چرچ (۲۰۰۰) خاطرنشان کرده اند که برخی از احساسات منفی ما از ابتدا نسبت به آموزش کودکان مان می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها شود. در ابتدا بزرگسالان بویژه مردها به کودکان بویژه پسرها این طور می گفتند که مدرسه یک مؤسسه کیفری است که در آن فرصتها از دست می رود و زندگی در چهار دیواری مدرسه به پایان می رسد. اثرات خانواده بر نگرش به آموزش تنها محدود به دوران کودکی نمی شود و تنها از طرف والدین و خواهر و برادرها نیست؛ بلکه ممکن است حتی از طرف همسر باشد. مطالعه جاه طلبیهای زنها نشان می دهد که زنها در مقایسه با شوهرانشان جاه طلبی تحصیلی بیشتری دارند. این تأثیرات به نوبه خود نتیجه نگرشهای زن و شوهرها نسبت به یکدیگر است.

برای انتخاب موضوعات جدید پروپوزال و پایان نامه روانشناسی عمومی و تربیتی خدمات ما را بررسی نمایید.