نگرش دانش اموزان دختر و پسر به مدرسه و آموزش متفاوت است و این تفاوت می تواند به عنوان یک ایده جالب برای انتخاب موضوع مقایسه ای پروپوزال و پایان نامه روانشناسی تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی دخترها در مقایسه با پسرها نگرش درستتری به مدرسه دارند. در نتیجه بهتر درس می خوانند، دردسر کمتری برای معلمانشان ایجاد می کنند و کمتر از قوانین و انتظارات مدرسه سرپیچی می کنند. شیوه های فرزند پروری تعیین کننده یادگیری نگرشها و الگوهای رفتاری کودک خواهد بود. در نتیجه این عوامل از خانه به مدرسه، انتقال می یابد و آنها کیفیت رفتار کودک و نوع سازگاری او را تعیین می کنند.

چنانچه کودک نگرشی خصمانه به والدینش داشته باشد، وی ناخودآگاه این نگرش را به معلم و مسئولان مدرسه نیز خواهد داشت. چنانچه وی یاد گرفته باشد که به دلیل شیوه های مستبدانه کودک پروری در خانه ترسو باشد وی در برابر معلم هم کلاسیهایش هم احساس ترس و کمرویی می کند. والدینی که بر فعالیتهای کودکان خود به شکل دموکراتیک، مثبت و مشوقانه نظارت داشته باشند به آنها کمک می کنند تا رفتاری سازگار پیدا کنند.

این امر به عنوان یک الگوی عمومی جامع مورد توجه قرار می گیرد و نه تنها به موفقیت در مدرسه منجر می شود؛ بلکه باعث ترویج نگرش مطلوب به مدرسه نیز می شود. هنگامی که رابطه بین دانش آموزان و والدین و دیگری اعضای خانواده یک رابطه شاد، هماهنگ و دموکراتیک باشد جوانان اساسا احساس مسئولیت بیشتری خواهند کرد و نگرشی سالم به آنچه که باید انجام دهند، پیدا می کنند.

با توجه به گفته کتل: «والدین خوب دانش آموزان خوب تربیت می کنند». از طرف دیگر زمانی که والدین علاقه کمتری به فرزندان و کارهای مدرسه ای آنها نشان میدهند و زمانی که رابطه عاطفی یا احترام بین آنها ضعیف شده باشد کودکان انگیزه کمتری برای انجام تکالیفی دارند که بتوانند با انجام آنها والدینشان را شاد کنند فعالیتهای آنها در مدرسه کم می شود و کم کم از مدرسه متنفر میشوند. هر رابطه نامطلوبی بین والدین و فرزندان اگر به صورت لوس شدن بیش از حد، طرد شدگی حمایت زیاد و سلطه جویی باشد بتدریج باعث از بین رفتن فرصت آنها برای سازگاری موفقیت آمیز با مدرسه از نظر اجتماعی و آموزشی می شود. نگرشهای والدین به کودکان از لحاظ موضوعات خاص در مدرسه اثر می گذارد.

برای مثال بسیاری از والدین بر این باورند که پسرها پیش خود فکر می کنند اگر علاقه مند به موضوعاتی باشند که از دید والدینشان تناسبی با جنسیت آنها نداشته باشند غیر عادی هستند. زمانی که والدین بیش از اندازه مستبد باشند کودکان از مدرسه احساس ناخشنودی می کنند که این امر به پرخاشگری دانش آموزان در مدرسه منجر می شود و زمانی که والدین بسیار آسان گیر باشند باعث می شود کودکان نسبت به مدرسه و موفقیتهای آموزشی بی تفاوت باشند.

برای انتخاب جدیدترین موضوع مقایسه ای برای پروپوزال و پایان نامه ارشد و دکتری رشته روانشناسی تربیتی خدمات ما را در این مجموعه بررسی نمایید.