به طور مستقیم از طریق شکل دهی به برقراری ارتباط در تحول شخصیت اثر می گذارد. اثر غیر مستقیم آن از طریق شناسایی، تقليد ناآگاهانه نگرشها، الگوهای رفتاری و تصور افراد از شخص مورد نظر صورت می گیرد.

تأثیرات مستقیم والدین با استفاده از شیوه های فرزند پروری سعی می کنند کودکانشان را از نظر فرهنگی با الگوهای مشخص شده اجتماعی آشنا کنند. تاثير مهم نقش والدین در شکل گیری الگوهای شخصیتی کودکان طی گزارشی توسط دانشجویان در مورد شیوه های تربیتی آنها در دوران کودکی و نوجوانی مشخص شده است. آنها بر این باورند که والدینشان به طور کلی مسئول ویژگیهای شخصیتی آنها هستند. برای مثال والدینی که سخت گیر، پر مسئولیت، مجازات کننده و منع کننده هستند کودکانشان را تشویق می کنند تا به عوامل بیرونی وابسته باشند. در نتیجه، زمانی که کودکان خارج از چرخه راهنماییهای والدینشان قرار می گیرند، تکانشی می شوند. اینکه چه طور شیوه های متفاوت فرزند پروری بر الگوی شخصیتی تأثیر می گذارند.

تلاش جهت تعدیل الگوهای شخصیتی اعضای خانواده معطوف به والدین می شود. کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان جوان سعی می کنند والدین، خواهر، برادرها و دیگر خویشاوندایشان را با توجه به مفاهیم مربوط به خودشان که اغلب غیر واقعی هستند، در راستای آنچه اعضای خانواده باید باشند، تعدیل کنند. مثلا یک نوجوان به مادرش حساسیت زیادی دارد و همواره سعی می کند تا او را به آن چیزی که خودش می خواهد باشد نزدیکتر کند. این موضوع در مورد بزرگسالان میانسال نیز جهت تغییر رفتار والدینشان غیر عادی نیست برقراری ارتباط یکی از راههای مستقیم انتقال شخصیت است که از طریق آن اعضای خانواده سعی می کنند بر تحول شخصیت دیگر اعضا اثر گذارند. والدین از طریق بیان اینکه کودکان باید در موقعیتهای مختلف جامعه چه احساسی داشته باشند و چگونه رفتار کنند و یا از طریق اشاره به ویژگیهای دیگر افراد، چیزها و موقعیتها که کودکان باید آنها را ارزیابی کنند، نگرشها و ارزشهای خود را به فرزندشان انتقال می دهند.

نمونه موضوع پیشنهادی :

رابطه‌ ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع متوسطه اول


دانلود پروپوزال کامل این موضوع