پیشنهاد موضوع پروپوزال پایان نامه روانشناسی عمومی در مورد نقشهای خانواده مستلزم وجود منابع معتبر است.

در هر خانواده ای بدون توجه به اندازه و ساختار آن، هریک از اعضا نقش خاصی را ایفا می کنند. هرنقش به طور آشکار توسط اعضای خانواده تعریف می شود و به هماهنگی و طبقه بندی کارهای روزمره افراد کمک می کند. لرمن (۱۹۸۵) می گوید: «خانواده دارای ساختاری است که اعضای آن هریک نقشی دارند و این نقشها با یکدیگر در ارتباط هستند». برخی از نقشهای خانواده از قبل و در زمان قدیم توصیف شده اند. اگرچه برخی دیگر جهت برآوردن نیازهای افراد توسط افراد خانواده توصیف شده است.

برخی از نقشها انعطاف ناپذیر و برخی دیگرانعطاف پذیر است. بعضی از آنها حتی توسط افراد خانواده با یا بدون تایید دیگر اعضا انتخاب می شوند. مثلا یک رشته نقشهای قدیمی برای مادر، پدر، کودک و مادر بزرگ وجود دارد. چنانچه این نقشها نیازهای خانواده یا عضوی از خانواده را برآورده نسازند، دیگر اعضای خانواده ممکن است به این امر توافق کنند که نقشها باید اصلاح یا به سرعت تغییر کنند. اگر مادری تصمیم بگیرد که در خارج از خانه کار کند و شوهر و فرزندانش موافقت کنند و برخی از وظایف خانه را به عهده بگیرند، این تغییر در نقش قبلی مادر یا هر یک از اعضا به طور مخالفی تأثیر نخواهد داشت.

به همین ترتیب با اینکه در نقش قدیمی کودک در خانه بر کمک به خانواده تأکید شده است، چگونگی این کمک با توجه به نیازهای دیگر افراد خانواده مشخص می شود. در یک خانواده بزرگ، کمک کردن معمولا به شکل انجام کارهای روزمره یا مراقبت از کودکان کوچک تر است. در حالی که در یک خانواده کوچک این امر به شکل مصاحبت با والدین و بازی کردن با کودکان کوچک تر است. در حالی که مادر خانه نیز مشغول انجام کارهای روزمره باشد. ممکن است نقشها به طور داوطلبانه توسط اعضای خانواده بدون توجه به احساس دیگر اعضا جهت برآوردن نیازها و خواسته های خود انتخاب شوند و یا ممکن است اعضا بیش از یک نقش داشته باشند. زنی که خارج از خانه کار می کند نقشش به عنوان همسر دوبرابر است.

انتخاب موضوع پروپوزال پایان نامه روانشناسی عمومی در مورد نقشهای خانواده و نوشتن تخصصی پروپوزال در تخصص ماست.