یکی از تفاوت های بنیادین میان دلبستگی و عزت نفس آن است که دغدغه های دلبستگی به طور کلی آنچه را در عواطف همسر دیده نمی شود، دربرمی گیرد؛ در حالی که دغدغه های عزت نفس این گونه نمی باشد.

وقتی شوهر احساس می کند که به واسطه عدم تأييد مشهود همسرش مورد حمله واقع شده است، بهترین دفاع برای وی (در برابر احساس بد) تشديد دیوار همدلی است تا با عواطف منفی همسرش در مورد خودش هم آوایی نکند. بیشتر زوجها انجام این کار را دشوار می یابند؛ زیرا ایجاد یک دیوار با صميميت تداخل پیدا کرده و عواطف مثبت نیز به همراه عواطف منفی مسدود می شوند که این موجب عدم رضایت هر دو زوج می گردد. شاید فرد حفظ کننده دیوار همدلی کمتر برآشفته به نظر برسد، ولی او فقط به این دلیل این کار را انجام می دهد که فعال شدن شرمش به خاطر عواطف منفی همسرش به او احساس بدی می بخشد.

راه حل بهتر، توانایی استفاده از دیوار همدلی به صورت سبکی افتراقی است؛ یعنی استفاده از آن فقط هنگامی که خطر فعال شدن شرم بروز می یابد. اگر این کار با حساسیت پذیری لازم صورت یابد، ممکن است همسری که عدم تأييد را تجربه می کند، احساس رهاشدگی نکند و پیوند صمیمی حفظ شود. با این حال چنانچه همسر مواجه شده با عدم تأیید احساس رهاشدگی کند، استفاده از دیوار به احساس رهاشدگی وی افزوده و همانند سوخت بیشتری بر روی آتش خواهد بود که عدم پیوند را افزایش میدهد.

نمونه موضوع پیشنهادی :

اثر بخشی طرحواره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان


دانلود پروپوزال کامل این موضوع