عاملی که باعث ارزیابی نامطلوب فرد بیوه از خود می شود نگرش زنان متأهل است. اگرچه آنها با وی احساس همدردی می کنند، اغلب او را به عنوان یک خطر تهدید کننده نسبت به ازدواجشان تلقی می کنند.

گودی (۱۹۸۷) چنین می نویسد: «زنان متاهل نسبت به قضاوت های شان شک دارند و بودن یک زن بیوه نسبت به شوهرهایشان دچار سوء تفاهم می شوند. شوهرها نیز زن بیوه را یک آماس دائمی تلقی می کنند.» مردان بیوه اگر چنین قضاوتهای نامطلوبی در موردشان وجود داشته باشد، کمتر آن را تجربه می کنند. از آنجایی که تعداد زنان بیوه نسبت به مردان بیوه بیشتر است و از آنجایی که مردان بیوه در ازدواج مجددشان ترجیح می دهند تا با زنان جوان تر ازدواج کنند، مردان بیوه موقعیت بهتری دارند. اگر آنها پولدار و دوست داشتنی باشند، در پی ازدواج مجدد خواهند بود و این امر باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود.

یکی دیگر از شرایطی که مربوط به تصور از خود نامطلوب زن بیوه است، این است که او اغلب از نظر اقتصادی در شرایط نامساعدی قرار دارد. این امر اغلب بدین معناست که باید از فرزندانش کمک بگیرد. وابسته بودن به فرزندان بعد از سالها استقلال داشتن، یک تغییر نقش است که همواره باعث از بین رفتن اعتماد به نفس می شود. تعداد مردان بیوه که چنین موقعیتی داشته باشند، کمتر است. شرط نهایی بیوگی که اثر مشخصی بر شخصیت دارد، نگرش اعضای مختلف گروههای اجتماعی بویژه اعضای جوان تر از لحاظ ازدواج مجدد با افراد مسن تر است. بسیاری از افراد جوان تر ازدواج مجدد زنان پیرتر را مسخره می کنند یا به عنوان عامل سرگرمی تلقی می کنند. نگرش آنها به ازدواج مجدد مردان مسن تر تا حدودی مطلوب تر است. آگاه از این نگرشهای اجتماعی به طور اجتناب ناپذیری بر ارزیابی نامطلوب زن بیوه تأثیر می گذارد.

نمونه موضوع پیشنهادی :

مقایسه ابعاد تعارضات زناشویی در زوجین متقاضی طلاق توافقی و طلاق غیرتوافقی


دانلود پروپوزال کامل این موضوع