برای پیشنهاد یک موضوع خوب برای درس پروژه روش تحقیق روانشناسی عمومی تا پایان این متن با ما همراهی کنید.

میزان رضایت فرد از ایفای نقش در خانواده بر نگرش او نسبت به آن تأثیر می گذارد. این امر به نوبه خود بر موفقیتش در ایفای نقش و چگونگی قضاوت او و اعضای خانواده تأثیر می گذارد. رضایت از نقش گذاری خانواده علل زیادی دارد، مهمترین آنها مربوط به احساس فرد از نقش خود در خانواده است، مبنی بر اینکه اعضای خانواده یکدیگر را تشویق می کنند و به سلامت جسمی و روانی یکدیگر کمک می کنند و نقش خود را به طور موفقیت آمیزی ایفا می کنند. والدین احساس می کنند که نقشهای آنها در تربیت کودکانشان مهم است و آنها هر دو به آن نقشها نیازمند هستند.

هر چه کودکان بزرگتر می شوند و وقت بیشتری را در خارج از خانه می گذرانند، والدین احساس بیهودگی می کنند. این احساس زمانی بیشتر می شود که کودکان برای رفتن به دانشکده یا رفتن به خانه خودشان، خانه را ترک می کنند. چنانچه فردی مدام توسط دیگر اعضای خانواده سرزنش شود احساس پیشرفت نمی کند. استودلی (۱۹۹۸) احساسات مادران را در این موقعیت چنین توضیح می دهد: «هر چه کودکان بزرگتر می شوند طبیعتا به نقش اصلی مادر در خانواده پی می برند. اغلب فکر می کنند که مادرشان آن مادری که باید باشد نیست، از این رو ممکن است به مدارسی بروند که معلمانشان زن هستند؛ اما مدیر مدرسه مرد است.

شاید ببینند مشاغلی که در نظر گرفته اند بیشتر مخصوص مردها است یا شاید آنها محیط اجتماعی را به عنوان نوعی عامل خاص مربوط به اعتبارشان تلقی کنند. چه حسابدار خبره باشند یا یک مکانیک و پزشک ماهر». فرد بر خلاف تقشش چنانچه احساس کند که برای ایفای آن نقش آمادگی لازم را ندارد میزان رضایت او از این نقش کم می شود. مادر جوانی که دارای نقشهای نامربوطی به عنوان همسر یا مادر است در انجام وظایف و مسئولیتهایش احساس کمبود می کند. علاوه بر این، چنانچه او نقش خود را غیر واقعی و فریبنده بداند، نارضایتی او از نقش خویش بیشتر می شود.

نمونه موضوع پیشنهادی :

رابطه خود کنترلی و عملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی بین دانش‌آموزان متوسطه دوم


دانلود پروپوزال کامل این موضوع