دلبستگی ایمن و دلبستگی ناایمن از جمله مباحث مطرح در عاطفا و هیجان است که می تواند برای انتخاب موضوع جدید برای پروپوزال پایان نامه مشاوره خانواده مناسب باشد.

تنها در یک جایگاه است که در رابطه هیجانی، زوج ها از احساس ایمنی کامل برای افشا کردن خود و رشد در بطن رابطه برخوردار می شوند و آن منطقه ایمنی است که به وسيله انتهای مثبت در هر دو محور خود و دیگری و در دو حیطه عزت نفس و دلبستگی تعریف می شود. زوجها میتوانند به وسیله بروز مشکلات در هر یک از قلمروها از این منطقه ایمن خارج شوند، اما ماهیت هیجان های فعال شده متفاوت می باشد. وقتی همسری تهدیدی را در حيطه دلبستگی ادراک می کند، معمولا دچار تجربه برآشفتگی، هراس و بی اعتمادی به دیگری می شود و هنگامی که همسری تهدیدی را در حيطه عزت نفس ادراک می کند، دچار تجربه شرم و عدم کفایت در رابطه با خود و عدم تأييد و پذیرش از سوی همسر می شود.

گاه احساس شرم می تواند به واسطه مشکلات در حیطه دلبستگی فعال شود و لیکن مشکلات در حیطه عزت نفس همواره به احساس شرم می انجامند. مشکلات در حیطه دلبستگی معمولا به خاطر غیاب ادراکی احساس های دلبستگی مثبت در دیگری (عدم وجود لحن عاطفی مثبت) روی می دهد؛ در حالی که مشکلات در حیطه عزت نفس با ادراک عدم تأيید دیگری (لحن عاطفی منفی روی می دهند؛ بنابراین دو نوع مشکل هستند که زوج ها را از منطقه ایمن خارج می کنند: نمایش عواطف منفی در محور دیگری همسر فرد که به عنوان عدم تأييد ادراک می شود و باعث فعال شدن شرم وی می گردد و فقدان عواطف مثبت یا لحن مثبت عاطفی در محور دیگری همسر فرد که باعث فعال شدن دلبستگی ناایمن در قالب بی اعتمادی می شود.

لازم به ذکر است که قوی ترین تجربه های شرم هنگامی روی می دهند که افراد در منطقه ایمن هستند. هنگامی که افراد فکر می کنند ایمن بوده و دفاع های خود را کنار زده اند، تجربه ناگهانی شرم می تواند مرگبار باشد. علت این نیست که رویداد شگفت آور است، بلکه به این خاطر است که زوجها رفتار دفاعی نداشته و به خود این امکان را داده اند که حداکثر عواطف مثبت شان را تجربه کنند. به همين دليل شرم از شدتی برابر برای انجام عمل مسدود کردن عواطف مثبت برخوردار است.

برای انتخاب موضوع پروپوزال پایان نامه مشاوره خانواده درباره دلبستگی ایمن و ناایمن می تواند از خدمات ما استفاده نمایید.