برای پیشنهاد جدیدترین موضوع برای پروپوزال و پروژه و پایان نامه جامعه شناسی درباره شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید.

مدرسه و گروههای اجتماعی اینترنتی بهشتی اجتماعی شده است، به ویژه برای نوجوانان. این روزها استفاده از سایتهای اجتماعی اینترنتی به صورت یک اعتیاد درآمده است. نوجوانان و جوانان به هوای انجام تکالیف کنار میز کامپیوتر می نشینند و این در حالی است که صفحه فیس بوک، مای اسپیس یا یاهو مسنجر در مقابلشان باز است. آنها به محض دریافت پیام فورا به آن پاسخ می دهند و این برای مدتی طولانی تمرکزشان را برهم میزند.

علاوه بر این ممکن است ارسال پیامک را هم به آن اضافه کنند. آنها ساعتها وقت خود را صرف شخصی سازی و تنظیم صفحات خود در فیس بوک و دیگر سایتها می کنند. به این ترتیب تکالیف خود را با کندی و ناقص انجام میدهند و چه بسا که اصلا انجام نمی دهند. برای این افراد اتصال به این سایتها فوق العاده رضایت بخش است و نمی توانند در مقابل وسوسه متصل ماندن مقاومت کنند.

افراد زیادی را دیدهام که صرفا به این دلیل توانسته اند بر اعتياد به بازی غلبه کنند که جذب شبکه های اجتماعی اینترنتی شده اند. برای آن عده از معتادان به بازیهای اینترنتی که امکان بازی گروههای بزرگ بازیکنان را فراهم می آورند، جالب ترین جنبه بعد جمعی آن است. آنها به گروههای بزرگ تعلق دارند و فعالانه در تالارهای گفتمان و صفحه های پیام گذاری مشارکت می جویند. بسیاری از این افراد که بازی را کنار می گذارند مایل نیستند گروههای اجتماعی را رها کنند و از این رو رفته رفته به فیس بوک، مای اسپیس یا مسنجر معتاد می شوند.

هرچند عضویت در گروههای اجتماعی اینترنتی، چت کردن و گشت زنی در اینترنت برای عدهای کاربردی مفید دارد اما عدهای دیگر با انگیزه های پنهان و ناشناخته به این امکانات روی می آورند و در نهایت به استفاده اجباری و اعتیادگونه از آنها مبتلا می شوند. درواقع اینترنت بهانه ای است که آنها را از روبه رو شدن با ناملایمات زندگی واقعی دور می کند و به جای آنکه موقعیت زندگی آنها را بهبود بخشد، آن را تحلیل می برد.

نمونه موضوع پیشنهادی :

بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت جمعی دانشجویان


دانلود پروپوزال کامل این موضوع